Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
Odrodzenie w Wenecyi
TOM 2: PRZEDMOWA
TOM 2: WENECYA
TOM 2: ROZDZIAŁ I
TOM 2: ROZDZIAŁ II
TOM 2: ROZDZIAŁ III
TOM 2: ROZDZIAŁ IV
TOM 2: ROZDZIAŁ V
TOM 2: ROZDZIAŁ VI
TOM 2: ROZDZIAŁ VII
TOM 2: ROZDZIAŁ VIII
TOM 2: ROZDZIAŁ IX
TOM 2: ROZDZIAŁ X
TOM 2: ROZDZIAŁ XI
TOM 2: ROZDZIAŁ XII
TOM 2: ROZDZIAŁ XIII
TOM 2: ROZDZIAŁ XIV
TOM 2: ROZDZIAŁ XV
TOM 2: ROZDZIAŁ XVI
TOM 2: ROZDZIAŁ XVII
TOM 2: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 2: ROZDZIAŁ XIX
TOM 2: ROZDZIAŁ XX
TOM 2: ROZDZIAŁ XXI
TOM 2: ILUSTRACJE
Malarstwo hiszpańskie
TOM 3: PRZEDMOWA
TOM 3: ROZDZIAŁ I
TOM 3: ROZDZIAŁ II
TOM 3: ROZDZIAŁ III
TOM 3: ROZDZIAŁ IV
TOM 3: ROZDZIAŁ V
TOM 3: ROZDZIAŁ VI
TOM 3: ROZDZIAŁ VII
TOM 3: ROZDZIAŁ VIII
TOM 3: ROZDZIAŁ IX
TOM 3: ROZDZIAŁ X
TOM 3: ROZDZIAŁ XI
TOM 3: ROZDZIAŁ XII
TOM 3: ROZDZIAŁ XIII
TOM 3: ROZDZIAŁ XIV
TOM 3: ROZDZIAŁ XV
TOM 3: ROZDZIAŁ XVI
TOM 3: ROZDZIAŁ XVII
TOM 3: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 3: ROZDZIAŁ XIX
TOM 3: ROZDZIAŁ XX
TOM 3: ROZDZIAŁ XXI
TOM 3: ROZDZIAŁ XXII
TOM 3: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 3: ILUSTRACJE
Malarstwo flamandzkie i niemieckie
TOM 4: PRZEDMOWA
TOM 4: WSTĘP
TOM 4: ROZDZIAŁ I
TOM 4: ROZDZIAŁ II
TOM 4: ROZDZIAŁ III
TOM 4: ROZDZIAŁ IV
TOM 4: ROZDZIAŁ V
TOM 4: ROZDZIAŁ VI
TOM 4: ROZDZIAŁ VII
TOM 4: ROZDZIAŁ VIII
TOM 4: ROZDZIAŁ IX
TOM 4: ROZDZIAŁ X
TOM 4: ROZDZIAŁ XI
TOM 4: ROZDZIAŁ XII
TOM 4: ROZDZIAŁ XIII
TOM 4: ROZDZIAŁ XIV
TOM 4: ROZDZIAŁ XV
TOM 4: ROZDZIAŁ XVI
TOM 4: ROZDZIAŁ XVII
TOM 4: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 4: ROZDZIAŁ XIX
TOM 4: ROZDZIAŁ XX
TOM 4: ILUSTRACJE
Malarstwo holenderskie
TOM 5: PRZEDMOWA
TOM 5: ROZDZIAŁ I
TOM 5: ROZDZIAŁ II
TOM 5: ROZDZIAŁ III
TOM 5: ROZDZIAŁ IV
TOM 5: ROZDZIAŁ V
TOM 5: ROZDZIAŁ VI
TOM 5: ROZDZIAŁ VII
TOM 5: ROZDZIAŁ VIII
TOM 5: ROZDZIAŁ IX
TOM 5: ROZDZIAŁ X
TOM 5: ROZDZIAŁ XI
TOM 5: ROZDZIAŁ XII
TOM 5: ROZDZIAŁ XIII
TOM 5: ROZDZIAŁ XIV
TOM 5: ROZDZIAŁ XV
TOM 5: ROZDZIAŁ XVI
TOM 5: ROZDZIAŁ XVII
TOM 5: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 5: ROZDZIAŁ XIX
TOM 5: ROZDZIAŁ XX
TOM 5: ROZDZIAŁ XXI
TOM 5: ROZDZIAŁ XXII
TOM 5: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 5: ROZDZIAŁ XXIV
TOM 5: ROZDZIAŁ XXV
TOM 5: ILUSTRACJE
Malarstwo francuskie
TOM 6: PRZEDMOWA
TOM 6: ROZDZIAŁ I
TOM 6: ROZDZIAŁ II
TOM 6: ROZDZIAŁ III
TOM 6: ROZDZIAŁ IV
TOM 6: ROZDZIAŁ V
TOM 6: ROZDZIAŁ VI
TOM 6: ROZDZIAŁ VII
TOM 6: ROZDZIAŁ VIII
TOM 6: ROZDZIAŁ IX
TOM 6: ROZDZIAŁ X
TOM 6: ROZDZIAŁ XI
TOM 6: ROZDZIAŁ XII
TOM 6: ROZDZIAŁ XIII
TOM 6: ROZDZIAŁ XIV
TOM 6: ROZDZIAŁ XV
TOM 6: ROZDZIAŁ XVI
TOM 6: ROZDZIAŁ XVII
TOM 6: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 6: ROZDZIAŁ XIX
TOM 6: ROZDZIAŁ XX
TOM 6: ROZDZIAŁ XXI
TOM 6: ROZDZIAŁ XXII
TOM 6: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 6: ROZDZIAŁ XXIV
TOM 6: ROZDZIAŁ XXV
TOM 6: ROZDZIAŁ XXVI
TOM 6: ROZDZIAŁ XXVII
TOM 6: ILUSTRACJE
Malarstwo angielskie
TOM 7: PRZEDMOWA
TOM 7: ROZDZIAŁ I
TOM 7: ROZDZIAŁ II
TOM 7: ROZDZIAŁ III
TOM 7: ROZDZIAŁ IV
TOM 7: ROZDZIAŁ V
TOM 7: ROZDZIAŁ VI
TOM 7: ROZDZIAŁ VII
TOM 7: ROZDZIAŁ VIII
TOM 7: ROZDZIAŁ IX
TOM 7: ROZDZIAŁ X
TOM 7: ROZDZIAŁ XI
TOM 7: ROZDZIAŁ XII
TOM 7: ROZDZIAŁ XIII
TOM 7: ROZDZIAŁ XIV
TOM 7: ROZDZIAŁ XV
TOM 7: ROZDZIAŁ XVI
TOM 7: ROZDZIAŁ XVII
TOM 7: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 7: ROZDZIAŁ XIX
TOM 7: ROZDZIAŁ XX
TOM 7: ROZDZIAŁ XXI
TOM 7: ROZDZIAŁ XXII
TOM 7: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 7: ROZDZIAŁ XXIV
TOM 7: ROZDZIAŁ XXV
TOM 7: ROZDZIAŁ XXVI
TOM 7: ROZDZIAŁ XXVII
TOM 7: ROZDZIAŁ XXVIII
TOM 7 ROZDZIAŁ XXIX
TOM 7: ROZDZIAŁ XXX
TOM 7: ROZDZIAŁ XXXI
TOM 7: ILUSTRACJE
Malarstwo XIX wieku
TOM 8: PRZEDMOWA
TOM 8: ROZDZIAŁ I
TOM 8: ROZDZIAŁ II
TOM 8: ROZDZIAŁ III
TOM 8: ROZDZIAŁ IV
TOM 8: ROZDZIAŁ V
TOM 8: ROZDZIAŁ VI
TOM 8: ROZDZIAŁ VII
TOM 8: ROZDZIAŁ VIII
TOM 8: ROZDZIAŁ IX
TOM 8: ROZDZIAŁ X
TOM 8: ROZDZIAŁ XI
TOM 8: ROZDZIAŁ XII
TOM 8: ROZDZIAŁ XIII
TOM 8: ROZDZIAŁ XIV
TOM 8: ROZDZIAŁ XV
TOM 8: ROZDZIAŁ XVI
TOM 8: ROZDZIAŁ XVII
TOM 8: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 8: ROZDZIAŁ XIX
TOM 8: ILUSTRACJE
TOM 9: ROZDZIAŁ I
TOM 9: ROZDZIAŁ II
TOM 9: ROZDZIAŁ III
TOM 9: ROZDZIAŁ IV
TOM 9: ROZDZIAŁ V
TOM 9: ROZDZIAŁ VI
TOM 9: ROZDZIAŁ VII
TOM 9: ROZDZIAŁ VIII
TOM 9: ROZDZIAŁ IX
TOM 9: ROZDZIAŁ X
TOM 9: ROZDZIAŁ XI
TOM 9: ROZDZIAŁ XII
TOM 9: ROZDZIAŁ XIII
TOM 9: ROZDZIAŁ XIV
TOM 9: ROZDZIAŁ XV
TOM 9: ILUSTRACJE

TOM 6: ROZDZIAŁ XIX


W KTÓRYM WIDZIMY, JAK PEJZAŻ CLAUDE’A POWRÓCIŁ W NOWYM STYLU WIEKU OSIEMNASTEGO

Ale zwróćmy się na chwilę do malarstwa krajobrazowego w wieku osiemnastym. 

JOSEPH VERNET
1714—1789
Klasyczny styl Claude’a nie znalazł geniusza, któryby go rozwinął dalej. Joseph Vernet próbował jednak przenieść go w nową atmosferę francuską. Urodzony w Awinionie 1714, jako jedno z dwudziestu i jeden dzieci Antoniego Verneta, malarza kwiatów, ozdabiacza powozów i tym podobnych, Joseph Vernet został rychło uczniem swego ojca. Na dalszą naukę udał się do Aix i w dziewiętnastym roku życia malował obrazy dla znamienitych odbiorców. Dla Madame de Sevigny, wnuczki Markizy de Simiane, wykonał tuzin supraport. Mając lat dwadzieścia, w r. 1734 udał się kosztem jednego ze swych protektorów do Włoch. W Marsylii oślepiła go wspaniałość morza. W Rzymie próbował przez chwilę zostać „malarzem historycznym”, kopiując mistrzów. Następnie pociągnęły go widoki morskie Fergioniego, później wstąpił na krótki czas do malarza widoków morskich, Manglarda. W roku 1735 sprzedał pierwsze swe dzieło i w tym roku też rozpoczął swój dziennik „Livres de Raison”.

Od r. 1735 do 1751 pracował we Włoszech. W Rzymie ożenił się z Angielką, Wirginią Parker, córką kapitana Parkera. Stopniowo zyskiwały mu wziętość jego kaskady i skały, zachody słońca, rozbicia okrętów, burze, efekty z mgłami, z tłumem figur, tak charakteryzujących jego styl. W r. 1746 przyjęty został do Akademii paryskiej. Mgły jego i burze nie małą zyskały mu popularność. W r. 1752 wielkie w Paryżu miał powodzenie; tradycye Claude’a przeniósł w połowę stulecia. Zdaje się, że Paryż go zmógł. Król zamówił u niego dwadzieścia malowideł portów francuskich; z tych dwanaście wykonał w roku 1763, gdy wojna uwolniła go od swych uciążliwości. W tym roku też otrzymał mieszkanie w apartamentach w Luwrze. Od tej chwili, spuszczając się na swą łatwość i sprawność, rzucał w świat „sceny“, jak gdyby według jakiejś pamięciowej formułki. Miły i uprzejmy, posiadał mir u ludzi; hojny, uczynny, skromny, zyskiwał sobie wszystkich. Dokuczały mu kłopoty, ostatnie zaś lata od r. 1770 przyćmiło mu obłąkanie żony. Mimo to jednak czuł się szczęśliwym i był wesoły. Lubił muzykę. Dzieła jego miały duży pokup u Anglików. Luwr posiada dobry Port marsylski, oraz arcydzieło, tak zwane Les Baigneuses (W kąpieli). Śmierć zabrała tego miłego malarza w grudniu 1789, w czasie rewolucyi. Wnuk jego, Horace Vernet (1789—1863), urodził się w czerwcu przed jego śmiercią — ten sam Vernet, który miał zyskać imię jako batalista. W tym samym roku syn Verneta, Karol Vernet (1758—1836), przyjęty został w trzydziestym pierwszym roku życia do Akademii; uczeń ojca, a potem Lepicie’ego, został karykaturzystą za czasów dyrektoryatu. Był miłośnikiem koni, „jeździł, jak dżokej”. Jego Poranek przed bitwą pod Austerlitz, w Salonie z roku 1808, spowodował Napoleona do udzielenia mu Legii honorowej. Zmarł w r. 1836.

LANTARA
1729—1778
Podczas gdy Vernet widział pejzaż w kształtach klasycznych, Lantara rozkoszował się, jak człowiek nowożytny, ziemią i niebiosami — wesoły towarzysz, lubiący gospodę i krotochwilę. Był synem tkacza z Orcy. Zaczął zarabiać na życie jako pastuszek, gdy wtem pan jego odkrył w nim zdolności artystyczne i posłał go w naukę do malarzy wersalskich. Tylko nieregularne jego życie przeszkodziło szerokiemu powodzeniu. Najszczęśliwszym czuł się w towarzystwie najniższem; nie troszczył się też o pieniądze, — malował dla samej przyjemności malowania. Przedstawiał z rzadką prostotą swój kraj rodzinny. Żyjąc „z ręki do ust”, udał się, zachorowawszy, do szpitala i tutaj też umarł. 

Robert i Tunay (1735—1830) oraz Demarne (1744 do 1829) malowali figury na pejzażach Bouchera, Fragonarda i innych. Leprince, więcej znany jako sztycharz i rysownik, malował częstokroć krajobrazy bez figur.

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new