Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
Odrodzenie w Wenecyi
TOM 2: PRZEDMOWA
TOM 2: WENECYA
TOM 2: ROZDZIAŁ I
TOM 2: ROZDZIAŁ II
TOM 2: ROZDZIAŁ III
TOM 2: ROZDZIAŁ IV
TOM 2: ROZDZIAŁ V
TOM 2: ROZDZIAŁ VI
TOM 2: ROZDZIAŁ VII
TOM 2: ROZDZIAŁ VIII
TOM 2: ROZDZIAŁ IX
TOM 2: ROZDZIAŁ X
TOM 2: ROZDZIAŁ XI
TOM 2: ROZDZIAŁ XII
TOM 2: ROZDZIAŁ XIII
TOM 2: ROZDZIAŁ XIV
TOM 2: ROZDZIAŁ XV
TOM 2: ROZDZIAŁ XVI
TOM 2: ROZDZIAŁ XVII
TOM 2: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 2: ROZDZIAŁ XIX
TOM 2: ROZDZIAŁ XX
TOM 2: ROZDZIAŁ XXI
TOM 2: ILUSTRACJE
Malarstwo hiszpańskie
TOM 3: PRZEDMOWA
TOM 3: ROZDZIAŁ I
TOM 3: ROZDZIAŁ II
TOM 3: ROZDZIAŁ III
TOM 3: ROZDZIAŁ IV
TOM 3: ROZDZIAŁ V
TOM 3: ROZDZIAŁ VI
TOM 3: ROZDZIAŁ VII
TOM 3: ROZDZIAŁ VIII
TOM 3: ROZDZIAŁ IX
TOM 3: ROZDZIAŁ X
TOM 3: ROZDZIAŁ XI
TOM 3: ROZDZIAŁ XII
TOM 3: ROZDZIAŁ XIII
TOM 3: ROZDZIAŁ XIV
TOM 3: ROZDZIAŁ XV
TOM 3: ROZDZIAŁ XVI
TOM 3: ROZDZIAŁ XVII
TOM 3: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 3: ROZDZIAŁ XIX
TOM 3: ROZDZIAŁ XX
TOM 3: ROZDZIAŁ XXI
TOM 3: ROZDZIAŁ XXII
TOM 3: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 3: ILUSTRACJE
Malarstwo flamandzkie i niemieckie
TOM 4: PRZEDMOWA
TOM 4: WSTĘP
TOM 4: ROZDZIAŁ I
TOM 4: ROZDZIAŁ II
TOM 4: ROZDZIAŁ III
TOM 4: ROZDZIAŁ IV
TOM 4: ROZDZIAŁ V
TOM 4: ROZDZIAŁ VI
TOM 4: ROZDZIAŁ VII
TOM 4: ROZDZIAŁ VIII
TOM 4: ROZDZIAŁ IX
TOM 4: ROZDZIAŁ X
TOM 4: ROZDZIAŁ XI
TOM 4: ROZDZIAŁ XII
TOM 4: ROZDZIAŁ XIII
TOM 4: ROZDZIAŁ XIV
TOM 4: ROZDZIAŁ XV
TOM 4: ROZDZIAŁ XVI
TOM 4: ROZDZIAŁ XVII
TOM 4: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 4: ROZDZIAŁ XIX
TOM 4: ROZDZIAŁ XX
TOM 4: ILUSTRACJE
Malarstwo holenderskie
TOM 5: PRZEDMOWA
TOM 5: ROZDZIAŁ I
TOM 5: ROZDZIAŁ II
TOM 5: ROZDZIAŁ III
TOM 5: ROZDZIAŁ IV
TOM 5: ROZDZIAŁ V
TOM 5: ROZDZIAŁ VI
TOM 5: ROZDZIAŁ VII
TOM 5: ROZDZIAŁ VIII
TOM 5: ROZDZIAŁ IX
TOM 5: ROZDZIAŁ X
TOM 5: ROZDZIAŁ XI
TOM 5: ROZDZIAŁ XII
TOM 5: ROZDZIAŁ XIII
TOM 5: ROZDZIAŁ XIV
TOM 5: ROZDZIAŁ XV
TOM 5: ROZDZIAŁ XVI
TOM 5: ROZDZIAŁ XVII
TOM 5: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 5: ROZDZIAŁ XIX
TOM 5: ROZDZIAŁ XX
TOM 5: ROZDZIAŁ XXI
TOM 5: ROZDZIAŁ XXII
TOM 5: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 5: ROZDZIAŁ XXIV
TOM 5: ROZDZIAŁ XXV
TOM 5: ILUSTRACJE
Malarstwo francuskie
TOM 6: PRZEDMOWA
TOM 6: ROZDZIAŁ I
TOM 6: ROZDZIAŁ II
TOM 6: ROZDZIAŁ III
TOM 6: ROZDZIAŁ IV
TOM 6: ROZDZIAŁ V
TOM 6: ROZDZIAŁ VI
TOM 6: ROZDZIAŁ VII
TOM 6: ROZDZIAŁ VIII
TOM 6: ROZDZIAŁ IX
TOM 6: ROZDZIAŁ X
TOM 6: ROZDZIAŁ XI
TOM 6: ROZDZIAŁ XII
TOM 6: ROZDZIAŁ XIII
TOM 6: ROZDZIAŁ XIV
TOM 6: ROZDZIAŁ XV
TOM 6: ROZDZIAŁ XVI
TOM 6: ROZDZIAŁ XVII
TOM 6: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 6: ROZDZIAŁ XIX
TOM 6: ROZDZIAŁ XX
TOM 6: ROZDZIAŁ XXI
TOM 6: ROZDZIAŁ XXII
TOM 6: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 6: ROZDZIAŁ XXIV
TOM 6: ROZDZIAŁ XXV
TOM 6: ROZDZIAŁ XXVI
TOM 6: ROZDZIAŁ XXVII
TOM 6: ILUSTRACJE
Malarstwo angielskie
TOM 7: PRZEDMOWA
TOM 7: ROZDZIAŁ I
TOM 7: ROZDZIAŁ II
TOM 7: ROZDZIAŁ III
TOM 7: ROZDZIAŁ IV
TOM 7: ROZDZIAŁ V
TOM 7: ROZDZIAŁ VI
TOM 7: ROZDZIAŁ VII
TOM 7: ROZDZIAŁ VIII
TOM 7: ROZDZIAŁ IX
TOM 7: ROZDZIAŁ X
TOM 7: ROZDZIAŁ XI
TOM 7: ROZDZIAŁ XII
TOM 7: ROZDZIAŁ XIII
TOM 7: ROZDZIAŁ XIV
TOM 7: ROZDZIAŁ XV
TOM 7: ROZDZIAŁ XVI
TOM 7: ROZDZIAŁ XVII
TOM 7: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 7: ROZDZIAŁ XIX
TOM 7: ROZDZIAŁ XX
TOM 7: ROZDZIAŁ XXI
TOM 7: ROZDZIAŁ XXII
TOM 7: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 7: ROZDZIAŁ XXIV
TOM 7: ROZDZIAŁ XXV
TOM 7: ROZDZIAŁ XXVI
TOM 7: ROZDZIAŁ XXVII
TOM 7: ROZDZIAŁ XXVIII
TOM 7 ROZDZIAŁ XXIX
TOM 7: ROZDZIAŁ XXX
TOM 7: ROZDZIAŁ XXXI
TOM 7: ILUSTRACJE
Malarstwo XIX wieku
TOM 8: PRZEDMOWA
TOM 8: ROZDZIAŁ I
TOM 8: ROZDZIAŁ II
TOM 8: ROZDZIAŁ III
TOM 8: ROZDZIAŁ IV
TOM 8: ROZDZIAŁ V
TOM 8: ROZDZIAŁ VI
TOM 8: ROZDZIAŁ VII
TOM 8: ROZDZIAŁ VIII
TOM 8: ROZDZIAŁ IX
TOM 8: ROZDZIAŁ X
TOM 8: ROZDZIAŁ XI
TOM 8: ROZDZIAŁ XII
TOM 8: ROZDZIAŁ XIII
TOM 8: ROZDZIAŁ XIV
TOM 8: ROZDZIAŁ XV
TOM 8: ROZDZIAŁ XVI
TOM 8: ROZDZIAŁ XVII
TOM 8: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 8: ROZDZIAŁ XIX
TOM 8: ILUSTRACJE
TOM 9: ROZDZIAŁ I
TOM 9: ROZDZIAŁ II
TOM 9: ROZDZIAŁ III
TOM 9: ROZDZIAŁ IV
TOM 9: ROZDZIAŁ V
TOM 9: ROZDZIAŁ VI
TOM 9: ROZDZIAŁ VII
TOM 9: ROZDZIAŁ VIII
TOM 9: ROZDZIAŁ IX
TOM 9: ROZDZIAŁ X
TOM 9: ROZDZIAŁ XI
TOM 9: ROZDZIAŁ XII
TOM 9: ROZDZIAŁ XIII
TOM 9: ROZDZIAŁ XIV
TOM 9: ROZDZIAŁ XV
TOM 9: ILUSTRACJE

TOM 3: ROZDZIAŁ XVIII


O INNYCH, KTÓRZY PRACOWALI W KIERUNKU REALISTYCZNYM W ŚWIETNYCH LATACH VELAZQUEZA 

Tak to w pierwszej połowie siedemnastego wieku powstała w Sewilli w całym swym blasku sztuka realistyczna. Realistyczny kierunek hiszpański zbudził się także i w drugiem mieście Andaluzyi, w Kordubie. Korduba nie przyjaźniła się nigdy z włoszczyzną. Teraz wydała ona swego pierwszego subtelnego realistę i prawdziwego Hiszpana, Antonia de Castillo y Saavedra. 

SAAVEDRA 
1603 –  1667 

Korduba, jakeśmy widzieli, nie miała nigdy wielu artystów, a ze snu, który padł na jej początki, kiedy zjawił się Pablo de Cespedes, aby ją odwrócić od realizmu, zbudził ją jedyny Antonio de Castillo y Saavedra. Urodzony w Kordubie r. 1603, przybył jako mały chłopiec do Sewilli, aby zapoznać się z tajemnicami sztuki, niewiadomo jednakżeu kogo; ale mało to nas obchodzi; udawał się on wprost do natury, jak gdyby mieszkał w jakiejś wiosce, a dzięki temu sztuka jego oddycha świeżością i prawdą. Głębokie na nim wrażenie wywierał krajobraz, malował go też we wszystkich swych dziełach z rzadkim talentem. Opowiadają o nim, że tworzył w otwartem polu; lubił malować sceny pasterskie, i te właśnie umiłowane przezeń tematy, malowane w rodzinnym duchu pasterskim, oddychają życiem jego ojczyzny. Koloryt był najsłabszą jego stroną, jakkolwiek opowiadają o nim, że w późniejszych latach udał się do Granady, do Alonsa Cana, aby się pod tym, względem wydoskonalić. Powróciwszy następnie do rodzinnej Korduby, umarł tutaj w r. 1667. Większą też część jego utworów, nie wyłączając arcydzieła Zaparcie się św. Piotra, można oglądać W w Muzeum tego miasta. Prado posiada jego Maryę z Dzieciątkiem, adorowaną przez pasterzy, obraz subtelny w świaItłocieniu, krzepki w rysunku i ugrupowaniu. W Walencyi wykonywał płodną swą sztukę uczeń Ribalty, ruchliwy Jacinto Jeronimo de Espinosa . Urodzony r. 1600 w małem miasteczku Cocentaina, z artystycznej po- chodzący rodziny, Espinosa zawód zwój rozpoczął pod kierunkiem ojca, Rodrigueza. Wcześnie okazawszy zdolności, udał się do realisty Ribalty, ażeby kolegować tutaj z mającym rychło umrzeć synem jego, Juanem Ribaltą. Styl młodego Espinosy dostał się od razu pod wpływ realizmu Ribalty; a kiedy przeniósł się do Włoch, wtedy znowu tenębrozi wpłynęli na jego wizyę. –  Ribera, starszy uczeń Ribalty, zajmował również wielkie stanowisko we Włoszech: był głową naturalistów. 

Dla klasztorów i kościołów w Walencyi Espinosa dużo namalował obrazów, obecnie zebranych w tamtejszem Muzeum. Przepyszna w kolorze jest jego piękna Komunia Maryi Magdaleny; przypominający Ribaltę Crhystus, ukazujący się św. Piotrowi z Noli, i Śmierć św. Ludwika Beltrańskiego traktowane są po mistrzowsku. Śród trzech utworów Espinosy, znajdujących się w Prado, jest jego arcydzieło, Marya Magdalena, zatopiona w modlitwie, rzecz w śmieszny sposób okrzyczana jako „naśladownictwo Van Dycka“, a uwagi godna ze względu na wyraźne w niej poczucie wielkości i mocy. Dzieła jego znane są powszechnie dzięki ich ciepłemu, czerwono-brunatnemu kolorytowi.

Espinosa zmarł w r. 1680.

Miał pomocnika w osobie syna, Miguela Espinosy, lecz Miguel nie wyszedł nigdy ponad miernotę. W istocie też Walencya roiła się w tym czasie od miernot, jak choćby bracia Zarinenas

W Walencyi działał także jeden z uczniów Orrenta, Esteban March; kiedy się urodził, niewiadomo, –  zmarł w r. 1660 w Walencyi. Esteban March znany jest głównie jako malarz wybujałych obrazów batalistycznych. Opowiadają o nim, że przygotowywał się do malowania swych obrazów w ten sposób, iż wybijał marsze na bębnie, urządzał mimiczne bombardowania i bitwy w swej pracowni, i temu też trzeba może przypisać śmieszno-heroiczny charakter jego malowideł batalistycznych. Muzeum w Walencyi obfituje w dymy jego wojen mimicznych. Do tego samego rodzaju należy Zniszczenie zastępów Faraona w Czerwonem morzu, w Prado. Posiada on jednakże niezwykłe, silne zalety –  jeżeli je sobie tylko uświadomi; ujawnia je wówczas, gdy maluje ludzi z pospólstwa, wówczas też do prawdziwej dochodzi wielkości. Prado ma trzy tego rodzaju obrazy: dwa z nich, Stary człowiek i Stara kobieta, znane są jako Kompania pijacka. Traktowanie realistyczne i poczucie charakterów stawiają Estebana Marcha w rzędzie mistrzów.

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new