Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
Odrodzenie w Wenecyi
TOM 2: PRZEDMOWA
TOM 2: WENECYA
TOM 2: ROZDZIAŁ I
TOM 2: ROZDZIAŁ II
TOM 2: ROZDZIAŁ III
TOM 2: ROZDZIAŁ IV
TOM 2: ROZDZIAŁ V
TOM 2: ROZDZIAŁ VI
TOM 2: ROZDZIAŁ VII
TOM 2: ROZDZIAŁ VIII
TOM 2: ROZDZIAŁ IX
TOM 2: ROZDZIAŁ X
TOM 2: ROZDZIAŁ XI
TOM 2: ROZDZIAŁ XII
TOM 2: ROZDZIAŁ XIII
TOM 2: ROZDZIAŁ XIV
TOM 2: ROZDZIAŁ XV
TOM 2: ROZDZIAŁ XVI
TOM 2: ROZDZIAŁ XVII
TOM 2: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 2: ROZDZIAŁ XIX
TOM 2: ROZDZIAŁ XX
TOM 2: ROZDZIAŁ XXI
TOM 2: ILUSTRACJE
Malarstwo hiszpańskie
TOM 3: PRZEDMOWA
TOM 3: ROZDZIAŁ I
TOM 3: ROZDZIAŁ II
TOM 3: ROZDZIAŁ III
TOM 3: ROZDZIAŁ IV
TOM 3: ROZDZIAŁ V
TOM 3: ROZDZIAŁ VI
TOM 3: ROZDZIAŁ VII
TOM 3: ROZDZIAŁ VIII
TOM 3: ROZDZIAŁ IX
TOM 3: ROZDZIAŁ X
TOM 3: ROZDZIAŁ XI
TOM 3: ROZDZIAŁ XII
TOM 3: ROZDZIAŁ XIII
TOM 3: ROZDZIAŁ XIV
TOM 3: ROZDZIAŁ XV
TOM 3: ROZDZIAŁ XVI
TOM 3: ROZDZIAŁ XVII
TOM 3: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 3: ROZDZIAŁ XIX
TOM 3: ROZDZIAŁ XX
TOM 3: ROZDZIAŁ XXI
TOM 3: ROZDZIAŁ XXII
TOM 3: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 3: ILUSTRACJE
Malarstwo flamandzkie i niemieckie
TOM 4: PRZEDMOWA
TOM 4: WSTĘP
TOM 4: ROZDZIAŁ I
TOM 4: ROZDZIAŁ II
TOM 4: ROZDZIAŁ III
TOM 4: ROZDZIAŁ IV
TOM 4: ROZDZIAŁ V
TOM 4: ROZDZIAŁ VI
TOM 4: ROZDZIAŁ VII
TOM 4: ROZDZIAŁ VIII
TOM 4: ROZDZIAŁ IX
TOM 4: ROZDZIAŁ X
TOM 4: ROZDZIAŁ XI
TOM 4: ROZDZIAŁ XII
TOM 4: ROZDZIAŁ XIII
TOM 4: ROZDZIAŁ XIV
TOM 4: ROZDZIAŁ XV
TOM 4: ROZDZIAŁ XVI
TOM 4: ROZDZIAŁ XVII
TOM 4: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 4: ROZDZIAŁ XIX
TOM 4: ROZDZIAŁ XX
TOM 4: ILUSTRACJE
Malarstwo holenderskie
TOM 5: PRZEDMOWA
TOM 5: ROZDZIAŁ I
TOM 5: ROZDZIAŁ II
TOM 5: ROZDZIAŁ III
TOM 5: ROZDZIAŁ IV
TOM 5: ROZDZIAŁ V
TOM 5: ROZDZIAŁ VI
TOM 5: ROZDZIAŁ VII
TOM 5: ROZDZIAŁ VIII
TOM 5: ROZDZIAŁ IX
TOM 5: ROZDZIAŁ X
TOM 5: ROZDZIAŁ XI
TOM 5: ROZDZIAŁ XII
TOM 5: ROZDZIAŁ XIII
TOM 5: ROZDZIAŁ XIV
TOM 5: ROZDZIAŁ XV
TOM 5: ROZDZIAŁ XVI
TOM 5: ROZDZIAŁ XVII
TOM 5: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 5: ROZDZIAŁ XIX
TOM 5: ROZDZIAŁ XX
TOM 5: ROZDZIAŁ XXI
TOM 5: ROZDZIAŁ XXII
TOM 5: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 5: ROZDZIAŁ XXIV
TOM 5: ROZDZIAŁ XXV
TOM 5: ILUSTRACJE
Malarstwo francuskie
TOM 6: PRZEDMOWA
TOM 6: ROZDZIAŁ I
TOM 6: ROZDZIAŁ II
TOM 6: ROZDZIAŁ III
TOM 6: ROZDZIAŁ IV
TOM 6: ROZDZIAŁ V
TOM 6: ROZDZIAŁ VI
TOM 6: ROZDZIAŁ VII
TOM 6: ROZDZIAŁ VIII
TOM 6: ROZDZIAŁ IX
TOM 6: ROZDZIAŁ X
TOM 6: ROZDZIAŁ XI
TOM 6: ROZDZIAŁ XII
TOM 6: ROZDZIAŁ XIII
TOM 6: ROZDZIAŁ XIV
TOM 6: ROZDZIAŁ XV
TOM 6: ROZDZIAŁ XVI
TOM 6: ROZDZIAŁ XVII
TOM 6: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 6: ROZDZIAŁ XIX
TOM 6: ROZDZIAŁ XX
TOM 6: ROZDZIAŁ XXI
TOM 6: ROZDZIAŁ XXII
TOM 6: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 6: ROZDZIAŁ XXIV
TOM 6: ROZDZIAŁ XXV
TOM 6: ROZDZIAŁ XXVI
TOM 6: ROZDZIAŁ XXVII
TOM 6: ILUSTRACJE
Malarstwo angielskie
TOM 7: PRZEDMOWA
TOM 7: ROZDZIAŁ I
TOM 7: ROZDZIAŁ II
TOM 7: ROZDZIAŁ III
TOM 7: ROZDZIAŁ IV
TOM 7: ROZDZIAŁ V
TOM 7: ROZDZIAŁ VI
TOM 7: ROZDZIAŁ VII
TOM 7: ROZDZIAŁ VIII
TOM 7: ROZDZIAŁ IX
TOM 7: ROZDZIAŁ X
TOM 7: ROZDZIAŁ XI
TOM 7: ROZDZIAŁ XII
TOM 7: ROZDZIAŁ XIII
TOM 7: ROZDZIAŁ XIV
TOM 7: ROZDZIAŁ XV
TOM 7: ROZDZIAŁ XVI
TOM 7: ROZDZIAŁ XVII
TOM 7: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 7: ROZDZIAŁ XIX
TOM 7: ROZDZIAŁ XX
TOM 7: ROZDZIAŁ XXI
TOM 7: ROZDZIAŁ XXII
TOM 7: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 7: ROZDZIAŁ XXIV
TOM 7: ROZDZIAŁ XXV
TOM 7: ROZDZIAŁ XXVI
TOM 7: ROZDZIAŁ XXVII
TOM 7: ROZDZIAŁ XXVIII
TOM 7 ROZDZIAŁ XXIX
TOM 7: ROZDZIAŁ XXX
TOM 7: ROZDZIAŁ XXXI
TOM 7: ILUSTRACJE
Malarstwo XIX wieku
TOM 8: PRZEDMOWA
TOM 8: ROZDZIAŁ I
TOM 8: ROZDZIAŁ II
TOM 8: ROZDZIAŁ III
TOM 8: ROZDZIAŁ IV
TOM 8: ROZDZIAŁ V
TOM 8: ROZDZIAŁ VI
TOM 8: ROZDZIAŁ VII
TOM 8: ROZDZIAŁ VIII
TOM 8: ROZDZIAŁ IX
TOM 8: ROZDZIAŁ X
TOM 8: ROZDZIAŁ XI
TOM 8: ROZDZIAŁ XII
TOM 8: ROZDZIAŁ XIII
TOM 8: ROZDZIAŁ XIV
TOM 8: ROZDZIAŁ XV
TOM 8: ROZDZIAŁ XVI
TOM 8: ROZDZIAŁ XVII
TOM 8: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 8: ROZDZIAŁ XIX
TOM 8: ILUSTRACJE
TOM 9: ROZDZIAŁ I
TOM 9: ROZDZIAŁ II
TOM 9: ROZDZIAŁ III
TOM 9: ROZDZIAŁ IV
TOM 9: ROZDZIAŁ V
TOM 9: ROZDZIAŁ VI
TOM 9: ROZDZIAŁ VII
TOM 9: ROZDZIAŁ VIII
TOM 9: ROZDZIAŁ IX
TOM 9: ROZDZIAŁ X
TOM 9: ROZDZIAŁ XI
TOM 9: ROZDZIAŁ XII
TOM 9: ROZDZIAŁ XIII
TOM 9: ROZDZIAŁ XIV
TOM 9: ROZDZIAŁ XV
TOM 9: ILUSTRACJE

TOM 4: ROZDZIAŁ XII


W KTÓRYM ODRODZENIE PRZELATUJE PRZEZ KOLONIĘ I NIEMCY PÓŁNOCNE 

SZKOŁY KOLOŃSKA I PÓŁNOCNE 

Widzieliśmy, że Odrodzenie, przelatujące w dół Renu, zjawiło się równie dobrze w miastach niemieckich, jak i flamandzkich. Od r. 1400 sztuka niemiecka ześrodkowała się, rzec można, w trzech okręgach: – Górnego Renu z centrum w Kolonii, we Frankonii z wielkiem i bogatem centrum, Norymbergą,i w Szwabii z dwoma centrami, Ulmem i Augsburgiem. Kolonia rozwijała się pod względem artystycznym dzięki malarzom niderlandzkim; atoli miesza nam trochę szyki zatrata nazwisk wczesnych artystów tamtejszych, i musimy zaopatrywać dzieła ich nazwą „Mistrz” najważniejszego (lub przynajmniej najbardziej znanego) dzieła nieznanego malarza. I chociaż nazwa „Mistrz Ołtarza św. Bartłomieja“ może wydawać się niewygodnem określeniem artysty, to jednak jest ona ostatecznie równie ścisłą, jak nazwisko. W każdym razie względem wczesnych Niemców jesteśmy zmuszeni uciekać się do tego niezgrabnego sposobu. 

MISTRZ WILHELM 

Pierwszem określonem nazwiskiem, które wynurza się z Kolonii, jest nazwisko Mistrz Wilhelm, miano Wilhelma van Herle, który wraz z swą małżonką, Juttą, kupił w r. 1358 dom przy Schildergasse, naprzeciwko klasztoru Św. Augustyna. Lecz, chociaż nazwisko jego przewija się w archiwach miejskich aż do r. 1372, z wyszczególnieniem płacy za dokonane prace, a sława jego była rozległa, to jednak nie możemy przypisywać mu z zupełną pewnością nic, prócz kilku głów z Muzeum Kolońskiego, stanowiących ongi część fresków jego w ratuszu. Z wielu dzieł, przypisywanych mu ongi, największą część przyznają dziś uczniowi jego i naśladowcy, Hermanowi Wynrichowi von Wesel. 

HERMANN WYNRICH VON WESEL 
? – 1413 lub 1414 

Herman Wynrich wziął po Mistrzu Wilhelmie pracownię, jak również pozostałą po nim wdowę, z którą ożenił sięi w której domu osiadł. Sławna Najśw. Panna z kwieciem bobu lub Najśw. Panna z kwieciem grochu, długo przypisywana Mistrzowi Wilhelmowi, jest najbardziej cenionem dziełem Wynricha, a znajduje się obecnie w Kolonii. 

Po śmierci Hermanna Wynricha nastaje milczenie, aż zjawia się na sceniew r.  1430 Mistrz Stefan Lochner i przynosi sławę miastu Kolonii. 

STEFAN LOCHNER 
? – 1451 

Stephen Lochner, znany powszechnie jako „Mistrz Stefan", podobnie jak Herman Wynrich, nie urodził się w Kolonii, lecz pochodził z Meersburga nad jeziorem Konstanckiem. W r. 1442 kupił on wraz z żoną swoją połowę domu Roggendorp w parafii św. Wawrzyńca. Wielkich rozmiarów Najśw. Panna z Dzieciątkiem i donatorką, zwana Najśw. Panną z fijołkiem, a znajdująca się w Kolonii, jest najwcześniejszem znanem jego dziełem, namalowanem około r. 1430. Przedstawienie w świątyni w Darmsztadzie, nosi datę 1447. 

Lecz obrazem, któryprzysporzył Lochnerowi największego rozgłosu, jest sławny obraz katedralny (t. zw. Dombild) w katedrze kolońskiej, z środkowem panneau, Adoracyą Magów, o którem wspomina Dürer w sto lat później, że zapłacił dwa penny w srebrze za możność oglądania go w październiku 1520 r. 

Roger van der Weyden przybył do Koloniiw r.  1450, I NIEMCY na rok przed śmiercią Lochnera. Zdaje się, że Lochner PÓŁNOCNE nie zostawił żadnych uczniów ani naśladowców. Chociaż artysta posiadał swojego czasu dwie kamienice, to jednak tradycya utrzymuje, że zmarł w domu ubogich. Czy postradał wziętość z powodu złocistego tłai przysadzistych postaci swych obrazów, nie wiadomo, lecz właśnie pod koniec lat jego całe Niemcy zaczęły spoglądać na wielką działalność malarzy niderlandzkich, Van Eycków. W połowie wieku piętnastego zaszła ogromna zmiana w malarstwie niemieckiem – nazwiska Van Eyckówi Rogera van der Weyden rozbrzmiewały po pracowniach niemieckich. Młodzież tłumnie podążała do Niderlandów. W Niemczech mówiło się tylko o nowem malarstwie olejnem. Realizm wkroczył do mistycznej sztuki nadreńskiej. 

NIEZNANI MISTRZE KOLOŃSCY 

Z końca drugiej połowy wieku piętnastego wynurza się w Kolonii „Mistrz Uwielbienia Maryi Panny", tak nazywany od swego arcydzieła w temże mieście. Wpływ wielkiego gandawskiego obrazu ołtarzowego Van Eycków jest tu bardzo wybitny. 

Potem następuje sławniejszy „Mistrz Żywota Maryi Panny", zwany tak od swych siedmiu panneau, przedstawiających Żywot Najśw.. Panny, a znajdujących się w Monachium. Znowu mamy tu wpływ niderlandzki – zależność jego od Dirka Boutsa jest bardzo wyraźna. Uważają go za Jana von Duyren, który zmarł w Kolonii w r. 1495. Ósme panneau Żywota Najśw. Panny znajduje się w National Gallery, a nazywa się Przedstawieniem w świątyni. Tu schodzimy naraz na pole walk „rzeczoznawców National Gallery przypisuje obraz ten naśladowcy „Mistrza Żywota Najśw. Panny", którego nazywają „Mistrzem Lyversberskiej Męki Pańskiej", wedle jego ośmiu panneau Męki Pańskiej, w Kolonii. National Gallery zaś posiada cztery inne obrazy, przypisywane „Mistrzowi Żywota Najśw. Panny", Św. Hieronima, św. Benedykta, św. Idziego i św. Romualda, – Św  Augustyna, św. Ludgera, św. Huberta i św. Maurycego, – Nawrócenie św. Huberta – a wreszcie Mszę św. Huberta, które tam przypisują mitycznemu „Mistrzowi von Werden". 

Następny malarz, „Mistrz Świętego Dzieciństwa", twórca wielkiego witraża w północnej nawie bocznej katedry kolońskiej, którego datowane dzieła dochodzą do r. 1509, jest reprezentowany w Berlinie, Brukseli i Kolonii. 

Potem przychodzi największy z malarzy kolońskich, „Mistrz Ołtarza św. Bartłomieja", tak nazwany od swego sławnego obrazu ołtarzowego w Monachium. National Gallery posiada jego panneau Św. Piotr i św. Dorota, w Tempie Newsam jest jego Zdjęcie z krzyża, Luwr zaś posiada jego wielkie Zdjęcie z krzyża

W Kolonii znajdują się dzieła naśladowców „Mistrza Ołtarza Św. Bartłomieja", z których najlepszymi są „ Mistrz św. Seweryna " i „ Mistrz Legendy św. Urszuli ". 

Potem wynurza się artysta, znany nam już z nazwiska 

BARTHOLOMAUS BRUYN 
1493 – 1555-6 

Bartłomiej Bruyn wykazuje wpływy włoskie. Berlin posiada jeden jego obraz religijny; atoli jego właściwa sława zasadza się głównie na portretach, z których dobry okaz posiada Kolekcya Saltinga. 

Dwa tryptyki o Śmierci Najśw. PannyMistrza Śmierci św. Panny “, jeden w Kolonii, a drugi w Monachium, uchodzą za dzieła, które wyszły ze szkoły antwerpskiej. 

Antoni Woensam z Worms (zmarły w r. 1561) działał za lat Bruyna. 

Synowie i naśladowcy Bruyna zabrnęli we włoski okres upadku, który zagroził szkołom niemieckim i niderlandzkim około r. 1550. 

WESTFALIA 

Na wschód od Holandyi leży Westfalia. Szkoła działających tam artystów żywiła się ideałami niderlandzkimi i kolońskimi. Pierwsze nazwisko, wynurzające się z początków wieku piętnastego, to Konrad von Soest. Nazwisko jego wraz z datą znajduje się na wielkim tryptyku w Niederwildungen. Malarze jego szkoły byli liczni, chociaż niewielcy. Monaster (Munster) posiada ich kilku. Atoli pod koniec wieku piętnastego zjawia się artysta Nieznany, który wzbija się wyżej, a nosi nazwę „Mistrza z Liesbornu“. Kiedy zniesiono opactwo w Liesbornie, obok Monasteru, wielki obraz ołtarzowy „Ukrzyżowanie“ z r. 1465 połamano, sprzedano – i tak się rozleciał. National Gallery posiada zeń kilka panneau, włączając Przedstawienie i trzy fragmenty, z których jeden, z Głową Chrystusa na krzyżu, pochodzi z części środkowej. 

W r. 1521 obraz ołtarzowy w Dortmundzie został podpisany przez dwu braci, Wiktora Dunwegge i Henryka Dunwegge, którym z wielką swobodą przypisuje się wiele dzieł. Pewien ich naśladowca znany jest jako „Mistrz z Kappenrergu”. Wkońcu przychodzą Hermann tom Ring (1520-1597-9) i Ludger tom Ring (1522-1583), najlepiej znani z portretów znakomitości współczesnych. 

W początkach wieku szesnastego żył Henryk Aldegrever, którego prawdziwe nazwisko było Henryk Trippenmaker, urodzony w Paderbornie w r. 1502. Dostał się on pod wpływ Dürera i Łukasza z Leydy i bywa wspominany z powodu swych kwasorytów (akwafort). Był on w samej rzeczy znany jako „Albert z Westfalii“ z powodu wielkiego podobieństwa swych rytów, zarówno na drzewie, jak na miedzi, do Diirerowych. Aldegrever żył w Soest, tuż obok Monasteru, gdzie Jan z Leydy wraz ze swym rozpustnym Dworem założył swe królestwo Syonu i rozpoczął rządy terrorystyczne w tym niespokojnym i udręczonym okresie Reformacyi. Monaster był prawdziwą twierdzą anabaptystów. Rola, jaką odegrał Aldegrever w tych zaburzeniach, nie jest dokładnie znana; był on jednakże ścisłym przyjacielem najgwałtowniejszych z „reformatorów“ i nie tylko wyrył portrety Jana z Leydy i Knipperdollinga, lecz wiele z jego rycin zwracało się przeciw katolikom. 

„Szkoła hamburska“ wydała Mistrza Bertrama i Mistrza Franckego.

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new