Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
Odrodzenie w Wenecyi
TOM 2: PRZEDMOWA
TOM 2: WENECYA
TOM 2: ROZDZIAŁ I
TOM 2: ROZDZIAŁ II
TOM 2: ROZDZIAŁ III
TOM 2: ROZDZIAŁ IV
TOM 2: ROZDZIAŁ V
TOM 2: ROZDZIAŁ VI
TOM 2: ROZDZIAŁ VII
TOM 2: ROZDZIAŁ VIII
TOM 2: ROZDZIAŁ IX
TOM 2: ROZDZIAŁ X
TOM 2: ROZDZIAŁ XI
TOM 2: ROZDZIAŁ XII
TOM 2: ROZDZIAŁ XIII
TOM 2: ROZDZIAŁ XIV
TOM 2: ROZDZIAŁ XV
TOM 2: ROZDZIAŁ XVI
TOM 2: ROZDZIAŁ XVII
TOM 2: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 2: ROZDZIAŁ XIX
TOM 2: ROZDZIAŁ XX
TOM 2: ROZDZIAŁ XXI
TOM 2: ILUSTRACJE
Malarstwo hiszpańskie
TOM 3: PRZEDMOWA
TOM 3: ROZDZIAŁ I
TOM 3: ROZDZIAŁ II
TOM 3: ROZDZIAŁ III
TOM 3: ROZDZIAŁ IV
TOM 3: ROZDZIAŁ V
TOM 3: ROZDZIAŁ VI
TOM 3: ROZDZIAŁ VII
TOM 3: ROZDZIAŁ VIII
TOM 3: ROZDZIAŁ IX
TOM 3: ROZDZIAŁ X
TOM 3: ROZDZIAŁ XI
TOM 3: ROZDZIAŁ XII
TOM 3: ROZDZIAŁ XIII
TOM 3: ROZDZIAŁ XIV
TOM 3: ROZDZIAŁ XV
TOM 3: ROZDZIAŁ XVI
TOM 3: ROZDZIAŁ XVII
TOM 3: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 3: ROZDZIAŁ XIX
TOM 3: ROZDZIAŁ XX
TOM 3: ROZDZIAŁ XXI
TOM 3: ROZDZIAŁ XXII
TOM 3: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 3: ILUSTRACJE
Malarstwo flamandzkie i niemieckie
TOM 4: PRZEDMOWA
TOM 4: WSTĘP
TOM 4: ROZDZIAŁ I
TOM 4: ROZDZIAŁ II
TOM 4: ROZDZIAŁ III
TOM 4: ROZDZIAŁ IV
TOM 4: ROZDZIAŁ V
TOM 4: ROZDZIAŁ VI
TOM 4: ROZDZIAŁ VII
TOM 4: ROZDZIAŁ VIII
TOM 4: ROZDZIAŁ IX
TOM 4: ROZDZIAŁ X
TOM 4: ROZDZIAŁ XI
TOM 4: ROZDZIAŁ XII
TOM 4: ROZDZIAŁ XIII
TOM 4: ROZDZIAŁ XIV
TOM 4: ROZDZIAŁ XV
TOM 4: ROZDZIAŁ XVI
TOM 4: ROZDZIAŁ XVII
TOM 4: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 4: ROZDZIAŁ XIX
TOM 4: ROZDZIAŁ XX
TOM 4: ILUSTRACJE
Malarstwo holenderskie
TOM 5: PRZEDMOWA
TOM 5: ROZDZIAŁ I
TOM 5: ROZDZIAŁ II
TOM 5: ROZDZIAŁ III
TOM 5: ROZDZIAŁ IV
TOM 5: ROZDZIAŁ V
TOM 5: ROZDZIAŁ VI
TOM 5: ROZDZIAŁ VII
TOM 5: ROZDZIAŁ VIII
TOM 5: ROZDZIAŁ IX
TOM 5: ROZDZIAŁ X
TOM 5: ROZDZIAŁ XI
TOM 5: ROZDZIAŁ XII
TOM 5: ROZDZIAŁ XIII
TOM 5: ROZDZIAŁ XIV
TOM 5: ROZDZIAŁ XV
TOM 5: ROZDZIAŁ XVI
TOM 5: ROZDZIAŁ XVII
TOM 5: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 5: ROZDZIAŁ XIX
TOM 5: ROZDZIAŁ XX
TOM 5: ROZDZIAŁ XXI
TOM 5: ROZDZIAŁ XXII
TOM 5: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 5: ROZDZIAŁ XXIV
TOM 5: ROZDZIAŁ XXV
TOM 5: ILUSTRACJE
Malarstwo francuskie
TOM 6: PRZEDMOWA
TOM 6: ROZDZIAŁ I
TOM 6: ROZDZIAŁ II
TOM 6: ROZDZIAŁ III
TOM 6: ROZDZIAŁ IV
TOM 6: ROZDZIAŁ V
TOM 6: ROZDZIAŁ VI
TOM 6: ROZDZIAŁ VII
TOM 6: ROZDZIAŁ VIII
TOM 6: ROZDZIAŁ IX
TOM 6: ROZDZIAŁ X
TOM 6: ROZDZIAŁ XI
TOM 6: ROZDZIAŁ XII
TOM 6: ROZDZIAŁ XIII
TOM 6: ROZDZIAŁ XIV
TOM 6: ROZDZIAŁ XV
TOM 6: ROZDZIAŁ XVI
TOM 6: ROZDZIAŁ XVII
TOM 6: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 6: ROZDZIAŁ XIX
TOM 6: ROZDZIAŁ XX
TOM 6: ROZDZIAŁ XXI
TOM 6: ROZDZIAŁ XXII
TOM 6: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 6: ROZDZIAŁ XXIV
TOM 6: ROZDZIAŁ XXV
TOM 6: ROZDZIAŁ XXVI
TOM 6: ROZDZIAŁ XXVII
TOM 6: ILUSTRACJE
Malarstwo angielskie
TOM 7: PRZEDMOWA
TOM 7: ROZDZIAŁ I
TOM 7: ROZDZIAŁ II
TOM 7: ROZDZIAŁ III
TOM 7: ROZDZIAŁ IV
TOM 7: ROZDZIAŁ V
TOM 7: ROZDZIAŁ VI
TOM 7: ROZDZIAŁ VII
TOM 7: ROZDZIAŁ VIII
TOM 7: ROZDZIAŁ IX
TOM 7: ROZDZIAŁ X
TOM 7: ROZDZIAŁ XI
TOM 7: ROZDZIAŁ XII
TOM 7: ROZDZIAŁ XIII
TOM 7: ROZDZIAŁ XIV
TOM 7: ROZDZIAŁ XV
TOM 7: ROZDZIAŁ XVI
TOM 7: ROZDZIAŁ XVII
TOM 7: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 7: ROZDZIAŁ XIX
TOM 7: ROZDZIAŁ XX
TOM 7: ROZDZIAŁ XXI
TOM 7: ROZDZIAŁ XXII
TOM 7: ROZDZIAŁ XXIII
TOM 7: ROZDZIAŁ XXIV
TOM 7: ROZDZIAŁ XXV
TOM 7: ROZDZIAŁ XXVI
TOM 7: ROZDZIAŁ XXVII
TOM 7: ROZDZIAŁ XXVIII
TOM 7 ROZDZIAŁ XXIX
TOM 7: ROZDZIAŁ XXX
TOM 7: ROZDZIAŁ XXXI
TOM 7: ILUSTRACJE
Malarstwo XIX wieku
TOM 8: PRZEDMOWA
TOM 8: ROZDZIAŁ I
TOM 8: ROZDZIAŁ II
TOM 8: ROZDZIAŁ III
TOM 8: ROZDZIAŁ IV
TOM 8: ROZDZIAŁ V
TOM 8: ROZDZIAŁ VI
TOM 8: ROZDZIAŁ VII
TOM 8: ROZDZIAŁ VIII
TOM 8: ROZDZIAŁ IX
TOM 8: ROZDZIAŁ X
TOM 8: ROZDZIAŁ XI
TOM 8: ROZDZIAŁ XII
TOM 8: ROZDZIAŁ XIII
TOM 8: ROZDZIAŁ XIV
TOM 8: ROZDZIAŁ XV
TOM 8: ROZDZIAŁ XVI
TOM 8: ROZDZIAŁ XVII
TOM 8: ROZDZIAŁ XVIII
TOM 8: ROZDZIAŁ XIX
TOM 8: ILUSTRACJE
TOM 9: ROZDZIAŁ I
TOM 9: ROZDZIAŁ II
TOM 9: ROZDZIAŁ III
TOM 9: ROZDZIAŁ IV
TOM 9: ROZDZIAŁ V
TOM 9: ROZDZIAŁ VI
TOM 9: ROZDZIAŁ VII
TOM 9: ROZDZIAŁ VIII
TOM 9: ROZDZIAŁ IX
TOM 9: ROZDZIAŁ X
TOM 9: ROZDZIAŁ XI
TOM 9: ROZDZIAŁ XII
TOM 9: ROZDZIAŁ XIII
TOM 9: ROZDZIAŁ XIV
TOM 9: ROZDZIAŁ XV
TOM 9: ILUSTRACJE

TOM 5: ROZDZIAŁ III


O‎ ‎SUBTELNYCH‎ ‎PORTRECISTACH,‎ ‎WYROSŁYCH‎ ‎POD TCHNIENIEM‎ ‎FRANSA‎ ‎HALSA

W ostatnich dniach r. 1587 lub w pierwszych dniach roku 1588 urodził się w Amsterdamie i od razu został ochrzczony w r. 1588 — niejaki NICOLAS (Mikołaj) Elias, znany jako Pickenoy, który jako portrecista wielkie okazał, zdolności. Wykazują to w całej pełni obrazy jego w Amsterdamie: Kompania kapitana Mattysha Willemsza Raephorsta i porucznika Hendricka Lauruensza, w r. 1630; jest to wczesne jego dzieło. Był on nie tylko sam dobrym NIEM malarzem, ale wychował także Van der Helsta.

VAN DER HELST
1613—1670
Bartłomiej Van Der Helst, urodz. w Haarlemie, oddany został w naukę do Eliasa, rychło jednak wytworzył sobie swój własny styl, opierając się na swym wielkim ziomku, Fransie Halsie. Z Haarlemu udał się w młodym wieku do Amsterdamu i tutaj niebawem rozległą zyskał sławę, wykonawszy kilka najpiękniejszych portretów owego czasu. Pierwszy jego styl widać w Wiceadmirale Kortenaarze, w Amsterdamie; polega on na bezpośrednim rzucie pendzla bez wcierania jednej farby w drugą; w ten sam sposób malowani są także Łucznicy, w Haarlemie, w których ujawniają się także pewne ograniczone zdolności do rozległej kompozycyi. W r. 1640 Helst był już zupełnym panem swej sztuki, a w ciągu lat dwudziestu, do r. 1660, był jednym z największych portrecistów, jakich wydał geniusz Holandyi. Galerya Narodowa ma piękny portret Młodej damy, podobno z rodziny Braganzów. W Rotterdamie znajduje się piękny portret Pastora z r. 1638, Amsterdam posiada Łuczników z r. 1639, słynny Uroczysty bankiet gwardyi obywatelskiej, z okazyi pokoju westfalskiego w r. 1648, oraz wielką grupę Łuczników, złożoną z czterech figur, znaną jako „Het Doelenstueck“ z r.1653; Luwr posiada małą replikę tego obrazu. Van der Helst umarł w Amsterdamie 1670.

Jan Spilberg kształtował styl swój na stylu Van der Helsta; namalował w r. 1653 Ucztę dwudziestu dwóch łuczników, w ratuszu amsterdamskim.

Abraham Van Der Tempel, urodzony w Leydzie 1622, był uczniem Jorisa van Schootena, styl jednak ma od Van der Helsta; w Berlinie jest piękny jego portret Mężczyzny i kobiety; w Amsterdamie są jego trzy dobre portrety. Zmarł w r. 1672.

Lleve De Jongh (albo Ludolf De Jong), ur. w Overschie w r. 1616, zm. 1697, był również uczniem Van der Helsta; Amsterdam ma dwa dobre jego portrety: Eddmiral van Nes i jego Żona (1668).

Pieter Nason (daty podają rozmaicie: 1639—1680 i 1612—1691) przybył na dwór Wielkiego Elektora do Berlina i tutaj namalował naturalnej wielkości portret Wielki Elektor (1667) oraz portret Mężczyzna (1668) i Martwą naturę.

JAKÓB GERRITSZ CUYP
1594—1652?
Widzieliśmy, że śród wielu uczniów Bloemarta znajdował się także Jakób Gerritsz Cuyp z Dordrechtu, o jakie czternaście lat młodszy od Fransa Halsa, ale tworzący holenderską swą sztukę równolegle z wielkim malarzem haarlemskim. Miasto Dordrecht, które wydało Jakóba Gerritsza Cuypa i jego brata, Benjamina Cuypa (1612—1652), niewielu stworzyło artystów. Jakób Gerritsz Cuyp, którego syn miał nazwisku temu zgotować sławę, był portrecistą utalentowanym, posiadał gorący koloryt i bogatą technikę; widać to w jego portrecie Starej kobiety, w Berlinie, namalowanym w r. 1624, i w szeregu portretów w Amsterdamie, w dwóch portretach z r. 1649, obecnie w Metzu, oraz w portretach Kapitana i jego Żony, w Rotterdamie, noszących datę 1635 i 1644. Starszy Cuyp był również subtelnym malarzem krajobrazu; okazał pod tym względem siłę i oryginalną wizyę, malując z wielkim rozmachem, posługując się złocistą atmosferą i dając dowody intensywniejszego chwytania przyrody, co odtąd zaczęło wchodzić w życie w Holandyi. Dopuszczony do cechu dordrechckiego w r. 1617, zmarł w r. 1651 lub 52.

Pieter Frans De Grebber (1610—1665), syn Fransa Pietersza de Grebbera, uczeń Fransa Halsa, wahał się pomiędzy stylem Lastmana, Rubensa i Rembrandta. Ojciec jego był przyjacielem Rubensa. Portrety jego znajdują się w Dreźnie; malował także tematy religijne.

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new