Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
KSIĘGA PIERWSZA (1801—1815)
I. Zamknięcie starego stulecia.
II. Pierwszy Konsul
III. Ruch umysłowy na przełomie wieków.
IV. Podróże i badania geograficzne
V. Od koronacyi do pokoju w Pressburgu.
VI. Pogrom Prus
VII. Walki w Hiszpanii
VIII. Wojna z Austryą
IX. Księstwo Warszawskie
X. Zatargi z Papieżem
XI. Dwa lata pokoju
XII. Kodyfikacye prawodawcze
XIII. Styl Empire w architekturze i sztuce stosowanej.
XIV. Muzyka
XV. Dziennikarstwo
XVI. Rosya, Szwecya, Turcya do r. 1812
XVII. Rok 1812
XVIII. W rozbiciu
XIX. Ostatnie walki
XX. Świat niewieści
XXI. Malarstwo
XXII. Fizyka
XXIII. Wynalazki i ulepszenia techniczne
XXIV. Astronomia
XXV. Reakcya, restauracya
XXVI. Po za Europą
KSIĘGA DRUGA (1815—1830)
I. Kongres wiedeński
II. Święte przymierze
III. Romantyzm
IV. Europa pod panowaniem reakcyi
V. Wyzwolenie Grecyi
VI. Królestwo Polskie
VII. Chemia
VIII. Teatr
KSIĘGA TRZECIA (1830—1848)
I. Wojna polsko-rosyjska w 1831 r.
II. Literatury słowiańskie
III. Kraina wszechwiedzy
IV. Dzieje polityczne od roku 1830 do 1848
V. Wolne miasto Kraków
VI. Nauki przyrodnicze
VII. Przemysł żelazny i maszyny parowe
VIII. Rok 1848 i jego następstwa
VIII. Szkolnictwo
IX. Medycyna
X. Ziemie polskie
KSIĘGA CZWARTA (1848—1871)
I. Wojna krymska
II. Od kongresu paryskiego do pokoju w Villafranca
III. Podróże naukowe
IV. Czasy Wielopolskiego
V. Europa po wojnie włoskiej
VI. Po ustąpieniu Wielopolskiego
VII. Kierunki filozoficzne
VIII. Medycyna
IX. Od Szlezwiku do Sadowy
X. Wojna secesyjna i cesarstwo Meksykańskie
XI. Dzieje polityczne do r. 1870
XII. Fotografia
XIII. Wojna niemiecko-francuska
XIV. Astronomia
KSIĘGA PIĄTA (1871-1900)
XV. Europa w epoce bismarkowskiej
XVI. Podróże i badania geograficzne
XVII. Wynalazki i udoskonalenia techniczne
XVIII. Literatura
XIX. Dzieje polityczne do końca wieku
XX. Sztuka
XXI. Historyozofia
XXII. Wystawy
Mody

X. Zatargi z Papieżem


Ta sama noc, która na równinach Wagramu zasłoniła upokarzający odwrót wojsk francuskich, odpartych od warownych stanowisk arcyksięcia Karola, zakryła w Rzymie swoim dobroczynnym cieniem brutalny i bezrozumny akt gwałtu na osobie Namiestnika Chrystusowego. Generał żandarmeryi francuskiej Radet wtargnął z polecenia cesarza przy pomocy zgrai ulicznej i najętych zbirów do pałacu na Kwirynale, aby porwać sędziwego Papieża i uwieść do Francyi, gdzie do roku 1814 pozostał w niewoli. Był to kulm inacyjny punkt w długiej walce pomiędzy cezaryzmem napoleońskim a Papiestwem, która skończyła się ostatecznie, jak wszystkie inne, porażką wielkiego zdobywcy i powinna była zawczasu zwrócić mu uwagę, że istnieją granice jego władzy.

W pierwszych latach swego panowania, Napoleon starał się i trzymanie jak najlepszych stosunków z głową Kościoła katolickiego. Czynił to nie z przywiązania do Kościoła – był pod względem religii skończonym cynikiem i ateistą, jak większość tych, którzy wychowali się w zasadach epoki oświecenia – ale zdawał sobie doskonale sprawę z potęgi Kościoła i chciał skorzystać z jego wpływów, aby ugruntować swą władzę. Zwrócił więc Piusowi VII większą część państwa Kościelnego, zawarł z nim konkordat, odwoływał się do niego w sporach z biskupami francuskimi, a wreszcie zaprosił go do Paryża, aby z jego rąk przyjąć koronę cesarską i jako pomazaniec Boży zasiąść na nowo zbudowanym tronie. Ogromne powodzenia lat następnych zaciemniły jego bystry sąd o znaczeniu i potędze Kościoła, ambitna żądza władzy, przybierając charakter chorobliwej manii wielkości, nie pozwalała na najdrobniejsze ustępstwa względem nikogo, nienawiść do Anglii i pragnienie wyposażenia swych braci i krewnych popychały do coraz nowych gwałtów. Od zwycięstwa pod Austerlitz, które złamało potęgę Austryi, drobne nieporozumienia z Papieżem zaostrzyły się groźnie i doprowadziły do zatargu, który przetrwał całe panowanie Napoleona. Podczas wojny z Austryą cesarz zażądał, aby Papież poparł go bezpośrednio, albo przynajmniej pozwolił wpuścić Pierwsze załogę francuską do Ancony. Pius VII chciał zachować neutralność, a następstwem tego było, że Francuzi zajęli Anconę przemocą. Przez cały czas wojny toczył się pomiędzy cesarzem a Papieżem spór, przybierający formy coraz gwałtowniejsze. Napoleon uważał się za prawowitego następcę cesarzów rzymsko-niemieckich, po złozemu tej godności przez cesarza Franciszka, a Papieża za swojego wasala i domagał się od niego bezwzględnego posłuszeństwa. Papież z oburzeniem zaprotestował przeciw takiemu pojmowaniu swego stanowiska, a Napoleon zagroził zajęciem państwa Kościelnego. Spór zaostrzył się jeszcze, gdy brat cesarza, Józef, objął w posiadanie królestwo Neapolu. Papież, opierając się na tradycyi, zażądał, aby nowy król uznał prawa Kościoła i złożył mu hołd, jak to czynili wszyscy królowie, od Karola I-go Andegaweńskiego począwszy. Cesarz ani słuchać o tem nie chciał, a nie mogąc skłonić Papieża do ustępstw, rozpoczął kroki nieprzyjacielskie. w r. 1806 wojska francuskie zajęły Civitavecchię, Pesaro, Sinigalię, Fanno, księstwo Beneventu Napoleon podarował Talleyrandowi, a Pontecorvo Bernadottemu. Przed wojną z Prusami cesarz złagodniał. Oświadczył Papieżowi, że odda nni zajęto części państwa Kościelnego, jeżeli zamknie wszystkie swoje porty dla Anglików i w razie ukazania się jakichkolwiek wojsk obcych na swojem terytoryum, wpuści do fortec wojska francuskie. Pius PIL odmówił, tak samo, jak przed wojną z Austryą. Zatargi o prawa Kościoła Bawaryi i Wirtembergii pogorszyły sprawę. Spór przeciągnął się przez cały rok 1807. W listopadzie wojska francuskie zajęły bez wypowiedzenia wojny całe państwo Kościelne, a w lutym r. 1808 Zajęcie wkroczyły do Rzymu, opanowały główna twierdzę, zamek Sw. Anioła i zamknęły Papieża w jego pałacu. W kraju i mieście zaprowadzono administracyę francuską, wojska francuskie przyłączono do francuskich, wywieziono z Rzymu 14 kardynałów, których

Napoleon podejrzywał o szczególną niechęć do siebie, i przyłączono legacye Fermo, Urbino, Anconę i Macerate do królestwa Włoskiego. Dopiero po dokonaniu zaboru, ówczesny minister spraw zagranicznych Napoleona, Champagny, ogłosił rodzaj wypowiedzenia wojny, a Papież odpowiedział wydaniem breve, w którem zagroził cesarzowi użyciem środków kościelnych. Nie wykonał jednak na razie groźby. Dopiero w roku 1809, podczas wojny z Austryą, sprawa posunęła się dalej. Napoleon nakazał dekretem, wydanym Zniesienie w Schónbrunnie dnia 17 maja, przyłączyć państwo Kościelne formalnie do Francyi i uzasadnił ten gwałt oświadczeniem, że jako następca Karola Wielkiego może odebrać kraje, które cesarz ten niegdyś podarował Papieżom. Rzym zamieniono na „wolne miasto cesarskie", resztę państwa podzielono na 2 departamenty. Długi publiczne przejęła Francya. Papieżowi zapewnił cesarz dochód roczny w sumie 2.000.000 franków. 

Teraz dopiero Papież dał się nakłonić kardynałom do użycia środków, któremi zagroził już przed rokiem. Zaprotestował wpłoKłatwa, miennym manifeście, porozlepianym na rogach ulic, przeciw zaborowi, jako zbrodni, popełnionej na Kościele, i rzucił klątwę na cesarza i wszystkich, którzy brali udział przy zajęciu państwa Kościelnego. Napoleon przyjął klątwę obojętnie i uważał ją za czczą formalność, a jego dworacy, pochlebcy i historycy szydzili z tego „średniowiecznego” środka walki. Ale szydzili niesłusznie. Ekskomunika nie dosięgnęła cesarza, zrobiła jednak silne wrażenie w krajach katolickich, zachęciła niechętnych do oporu, a przedewszystkiem wywarta wpływ potężny w Hiszpanii, skłaniając duchowieństwo świeckie i zakonne, które stało na czele ruchu powstańczego, do tem energiczniejszego występowania przeciw woiskom francuskim. 

Po zniesieniu państwa Kościelnego, Papież zamknął się w Kwirynale, kazał zamurować wszystkie bramy, z wyjątkiem jednej, i pozostał w oblężeniu, odrzucając stanowczo wszelkie nowe propozycye cesarza^ Ostatecznie Napoleon nakazał generałowi, dowodzącemu wojskami francuskiemu w Rzymie, Miollisowi, aby skłonił Papieża do przyjęcia 4.000.000 renty rocznej, zrzeczenia się praw do państwa Kościelnego i zniesienia klątwy, a wrazie odmowy aresztował go i przewiózł do Francyi. Wobec zamurowania bram ’ można było rozkazy te wykonać tylko na drodze jawnego gwałtu. Aresztowania Papieża podjął się inspektor żandarmeryi gen. Radet i, zebrawszy wielką tłuszczę najętych zbirów i pospólstwa ulicznego, przypuścił w nocy z dnia 5 na 6 lipca r. 1809 szturm do Kwirynału. Nikt nie stawił oporu. Motłoch wdrapał się na mury, wtargnął do pałacu i otworzył jedyną niezamurowaną bramę Radetowi i jego żandarmom. Wszystkie drzwi w pałacu były zamknięte. Wyłamywano więc jedne po drugich, niszczono i rabowano kosztowności i napełniono cały gmach pijaną wrzawą. Wreszcie dotarto do Papieża, który w szatach pontyfikalnych oczekiwał spokojnie przybycia napastników. Odrzucił stanowczo propozycye Napoleona i zaprotestował uroczyście przeciw gwałtowi. Radet przewiózł go przed bramę del Popolo, którą niegdyś Francuzi wkroczyli do miasta, kazał umieścić w innej karecie i odstawił osobiście przez Florencyę, ztąd morzem do Genuy, wreszcie przez Mont Cenis i Grenoble do Savony. Pędzono bez wytchnienia, nakłaniając woźniców pistoletem do pośpiechu, i przybywszy do Suzy, sędziwy Papież tak był znużony tą gwałtowną podróżą, że oświadczył, iż prawdopodobnie Radet nie dowiezie go żywego na miejsce przeznaczenia, jeżeli nie pozwoli mu wytchnąć i przenocować. W Savonie obchodzono się z Papieżem jak z więźniem, dokuczano mu wszelkiemi sposobami, aby zmusić go do uległości, ale Pius VII nie poddał się, znosił cierpliwie prześladowanie, broniąc biernym oporem praw swoich i Kościoła. 

W państwie Kościelnem tymczasem skonfiskowano dobra kościelne, zniesiono wszystkie klasztory, wypędzono z kraju duchownych, którzy nie chcieli złożyć cesarzowi przysięgi na wierność, a we Francyi Napoleon umyślił przełamać opór Papieża i pozbawić go władzy przez przywrócenie kościoła galikańskiego. W roku 1811 zwołał w tym celu sobór do Paryża.

Przybyło 120 biskupów z wszystkich krajów, które należały bezpośrednio do Francyi, ale okazało się niebawem, że cesarz mylił się, mniemając, że biskupi zastosują się do jego woli. Na pierwszem zaraz zebraniu wszyscy obecni złożyli przysięgę na posłuszeństwo Papieżowi, a większość zaprotestowała przeciw utworzeniu kościoła galikańskiego. Następnie zaś sobór uchwalił wprawdzie wnioski, wypracowane przez osobną komisyę, jako uzupełnienie konkordatu, ale tylko pod tym warunkiem, że Papież zgodzi się na uchwałę soboru. Było tych wniosków 5, a najważniejszy z nich przepisywał, że, gdyby Papież w przeciągu 6-ciu miesięcy nie skorzystał z prawa zatwierdzenia biskupów, prawo to przechodzi na arcybiskupów. Oburzony uchwałą soboru cesarz, rozpędził go, i kazał uwięzić kilku biskupów, których uważał za przywódców opozycyi. Gdy jednak zgodził się na przedstawienie wspomnianych 5 artykułów Papieżowi, znalazło się 85 biskupów, którzy uznali artykuły za formalny dekret soboru i podjęli się skłonić Papieża do ich zatwierdzenia. Papież zatwierdzenia nie odmówił, ale nakazał, aby arcybiskupi, korzystając z prawa, przyznanego sobie w dekrecie, oświadczali wyraźnie, że czynią to, w imieniu iz polecenia Papieża. Zastrzeżenie to nie podobało się Napoleonowi. Zerwał więc układy i ogłosił dekret własną mocą jako prawo państwowe. 

Po nieszczęśliwej wyprawie do Moskwy, Napoleon rozpoczął układy nanowo. Ofiarował Papieżowi, którego tymczasem sprowadzono do Fontainebleau, 2 miliony renty rocznej, jako wynagrodzenie za skonfiskowane dobra kościelne, a żądał przeniesienia stolicy papieskiej do Avignonu i zatwierdzenia wszystkich biskupów, mianowanych przez sobór. Papież podpisał ten nowy konkordat. Gdy jednak Napoleon ogłosił go wbrew umowie, i kardynałowie zwrócili uwagę na niemożliwość zrezygnowania z władzy świeckiej, cofnął swój podpis i pozostał nadał w więzieniu. Odzyskał swobodę dopiero w roku 1814, po upadku Napoleona, i powrócił w tryumfie do przywróconego państwa Kościelnego.

Ślub Napoleona z Maryą Ludwiką, dnia 2 kwietnia 1810 r. Według obrazu Rougeta w galeryi wersalskiej.
Ślub Napoleona z Maryą Ludwiką, dnia 2 kwietnia 1810 r. Według obrazu Rougeta w galeryi wersalskiej.

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new