Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Sztuka Chińska


Oryginalny obraz przedstawia twórczość narodu, zaskrzepłego we więzach przepisowych, które nietylko przez wieki, ale i tysiące lat nie dopuszczają postępu na krok jeden. Gdzie architektura polegać musi na niewolniczych paragrafach co do ilości słupów, dających się zastosować w domu zwyczajnym lub pałacu królewskim, tam sztuka właściwie niema miejsca dla rozwoju. Nie sprzyja zresztą artyzmowi zmysł Chińczyków na wskróś rozumowy, oschło praktyczny i literalnie tylko światowym celom oddany. Brak tu fantazji, poezji, polotu. 

Architektura rozwija się i tutaj przeważnie na budownictwie drewnianem. Znane są powszechnie kształty dachów chińskich z zadartymi ku górze okapami, przypominającymi namioty rozpięte o podniesionych na prętach narożnikach. Dach taki nazywa się Ting . Powtarza się on na domach zwyczajnych prawie zawsze tylko przyziemnych, często także na pałacach, a najczęściej na świątyniach wielopiętrowych. Wpływ świecczyzny tak daleki, że świątynie chińskie niczem właściwie się od domów nie odróżniają, chyba piętrami. Są to wieże Tha albo Tai. Świątynie właściwie mają kształt wieży, pięcio- lub siedmiopiętrowej, niekiedy nawet i piętnastopiętrowej. Swojego czasu na świat sławną była wieża porcelanowa, obok Nankinu zbudowana w XV s. po Chr., zburzona w roku 1853. Była ona na 100 m. wysoka — cała porcelaną obłożona. 

Pałac w Pekingu składa się z 48 pałaców pojedyńczych, tyluż świątyń, z ogromnej ilości podwórz, podcieni i kiosków. Całą ozdobą ich małostkowa ochota w pokrywaniu miejsc niektórych rzeźbami, czerpiącemi motywa ze świata roślinnego i zwierzęcego. Pełno smoków, żółw i, małych figurek, kwiatów —to wszystko dowodzi drobiazgowego ich oddania bez zdolności opanowania wyrazu ogólnego dzieła, jeżeli wspomniemy o tych dzwonkach, jakie koniecznie zdobić muszą wszystkie okapy i części wystające i wiszące, to zaprawdę niewiele brakuje, aby Chińczyków o dzieciństwo w tym względzie pomówić.

Jedna rzecz imponująco o pracy ich przemawia: jest to mur chiński 40 mil (około 300 kim.) długi a 8 m. wysoki i 8 m. gruby, z basztami obronnemi. Zbudowano go w IV st. przed Chr.

W przemyśle artystycznym głośną się stała porcelana chińska.

Malarstwo chińskie rozwinęło się tylko w użyciu farb wodnych. Ani malarstwa freskowego ani olejnego nie znamy u Chińczyków. 

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new