Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
KAWIARKA
ŚPIEWACZKA
CHEMIK
NARADA PRAWNA
UTARCZKA JAZDY
SZCZWANIE NIEDŹWIEDZIA
GERARD DOW
KRAJOBRAZ ZIMOWY
LUTNISTKA
SZYNK WIEJSKI
SZWACZKA
FRANZ MIERIS
N. PANNA Z DZIECIĄTKIEM
WYJAZD NA ŁOWY
GRACZE
WRÓŻBIARKA
DAWID Z GŁOWĄ GOLIATA
ADRYAN VAN OSTADE W PRACOWNI
BAKAŁARZ
METZU Z ŻONĄ
KARCZMA HOLENDERSKA
PRZEGLĄDANIE JAJKA
ESTERA I ASWERUS
TRĘBACZ
KORONKARKA
KRAJOBRAZ
KURY I JASTRZĘBIE
MAGDALENA
ŻONA PUTYFARA
GODY W KANIE GALILEJSKIEJ
DAMA W ATŁASOWEJ SUKNI
KARCZMA NIDERLANDZKA
MAGDALENA
DAMA PRZY KLAWIKORDZIE
DZIECI KAROLA I-go
KLASZTOR
SATYRY I NIMFY
UCIECZKA DO EGIPTU
GROSZ CZYNSZOWY
CHRYSTUS PROWADZONY NA GOLGOTĘ
CHRYSTUS I ŚW. MATEUSZ
POLOWANIE NA LWA
TRZODA
MARYA Z CHRYSTUSEM
POSEŁKA
WIDOK ZIMOWY W HOLANDYI
LOT Z CÓRKAMI
CÓRKA REMBRANDTA
WIECZÓR
DANAE I DESZCZ ZŁOTY
BRACIA
KURNIK
UCZTA ASWERUSA
CHRYSTUS W CIERNIOWEJ KORONIE
BYDŁO
WYRYWANIE ZĘBA
MAGDALENA
GOTOWALNIA
KURNICZKA
OBÓZ
JEZUS
PRZEWÓZ
SCENA ŁOWIECKA
GERARD DOW
ABRAHAM I AGAR
MATKA Z DZIECKIEM
ZABAWA WIEJSKA
REMBRANDT Z ŻONĄ
PORTRET NIEZNAJOMEGO
ŚWIĘTA CECYLIA
ODRZUCONA PROPOZYCYA
POLOWANIE NA DZIKA
CÓRKA REMBRANDTA
FAMILIA ŚWIĘTA
TRĘBACZ
DZIEWCZYNA CZYTAJĄCA
MARYA MEDICIS
ZŁOŻENIE CHRYSTUSA DO GROBU
SFORZA, KSIĄŻE MEDYOLANU
SYMEON W ŚWIĄTYNI
ŻOŁNIERZE RZYMSCY
MAGDALENA
ŚWIĘTA FAMILIA
CHORA NIEWIASTA
KAROL I KRÓL ANGIELSKI
CÓRKA HERODYADY
STAJNIA
ZUZANNA W KĄPIELI
DENTYSTA
UCZONY
POŁÓW RYB
UCIECZKA DO EGIPTU
TRWOGA
SEN JAKÓBA
PRZĄDKA
GOSPODA HOLENDERSKA
WENECYA
PRÓBA MUZYCZNA
SYNOWIE RUBENSA
MARCIN ENGELBRECHT
KOTLARZ
SPOCZYNEK W UCIECZCE DO EGIPTU
KUŹNIA
ŚWIĘTY JERZY
WYCIECZKA
LIST URYASZA
AMOR
MADONA
RYBIARKA
JAKÓB I RACHELA
ŚWIĘTY SEBASTYAN
JÓZEF I JAKUB
ZABAWA WIEJSKA
MADONA
TARAS
FAJCZARZE
NIMFY
MADONNA SYXTYŃSKA
ECCE HOMO
BYDŁO
NARODZENIE JEZUSA CHRYSTUSA
PORTRET SALVATORA ROSA
POLOWANIE NA JELENIA
NAJŚWIĘTSZA PANNA
PRZEKUPKA
PUSTELNIK
POLOWANIE
KURNICZKA
WERONA
KRAJOBRAZ
KLASZTOR
WIDOK DREZNA

WENECYA


Wenecya
Wenecya

ANTONIO CANAL. 

(Na płótnie, 8 stóp 3 ½  cala szeroki, 5 stóp 1 ½  cala wysoki)

Malarz ten należy do ostatniej epoki szkoły weneckiej. Antoni Canal, albo Canale, zwany powszechnie Canaletto, urodził się w Wenecyi 1697. r., umarł 1768. r., był synem niejakiego Bernardo, malarza teatralnych dekoracyj. Pracował u ojca, następnie zajął jego miejsce, i w tym zawodzie takiej nabył wprawy, tak świeże miewał pomysły i robił tak szybko, że to mu pozwalało zajmować się malowaniem mnóstwa drobnych obrazków. Znudziło mu się wreszcie malowanie dekoracyj, i bardzo młodo wyjechał do Rzymu, gdzie całkiem oddawał się zdejmowaniu widoków z natury, a szczególniej zwalisk starożytnych. Wróciwszy do Wenecyi, podobnież pracował nad widokami tego miasta, które natura i sztuka uczyniła najwspanialszem i najbardziej malowniczem w świecie. Wielką liczbę takich widoków namalował, wiernie trzymając się natury: zadawalniał tern do złudzenia ciekawość tych, co nie mogą w rzeczywistości oglądać tej dawnej Adryatyku królowej. 

Wiele także widoków malował z wyobraźni; dawne i nowoczesne, rzeczywistość i imaginacya kojarzą się tam cudnie, szczęśliwie. Kilka takich widoków zrobił dla Algarottiego. Najbardziej nauczającym i najnowszym, powiada Lanzi, jest widok wielkiego kanału, aż po most Rialto, projektowany przez Palladio, na miejscu dziś istniejącego. W dać tam bazylikę Vicenzeńską i pałac Chericato, dzieła tegoż Palladio, jakoteż inne gmachy przepyszne, i budowane według pomysłu tego wielkiego męża, który tyle przyczynił się do wykształcenia smaku we Włoszech i za granicą.

Canaletto używał ciemni optycznej do zdejmowania dokładnego widoków, ale prostował wynikłe ztąd błędy, mianowicie w barwach powietrzo-kręgu. On pierwszy nauczył prawdziwego jej użycia, ograniczając się do tego tylko co się podobać może. Kocha się w wielkich efektach, a w sposobie ich zdobywania, zbliża się cokolwiek do Tiepola, który mu czasami malował figury. Jakiekolwiek szczegóły pod pędzel mu przychodzą, czy to gmachy, budowle, czy wody i chmury, czy ludzie i zwierzęta, tak je silnem cechuje piętnem, taką moc i życie wlewa, że wszystkie przedmioty wydają się w najpowabniejszem i najprawdziwszem wejrzeniu. Pozwala sobie wybryków imaginacyi, dla większej malowniczości, ale umiarkowanie, i to w taki sposób że patrzmy zwykle widzi naturę tam, gdzie znawcy postrzegają sztukę, którą on w najwyższym posiadał stopniu. 

Niniejszy obraz należy do najlepszych utworów Antonia Canale, i najlepiej wykazuje różnice, jakie istnieją między jego robotami a obrazami synowca i ucznia jego, Bernarda Belotto, także Canalettim zwanego, który umarł w Warszawie 1780 r. Obraz ten przedstawia wielki kanał w Wenecyi od teatru St. Angelo do mostu Rialto, który widać w oddaleniu.

Pracował on także czas jakiś w Londynie, gdzie rysował piękniejsze okolice, zyskał sobie wielką wziętość i zebrał majątek. Wiele z takich widoków angielskich i włoskich wyryto. Sam nawet wydał szereg widoków Wenecyi, rytych na miedzi, pod tytułem: Vedute altre prese da i Luoghi altre ideate da A. Canale et da esso intaliate. Visentino według jego rysunków wydał obszerny zbiór rycin, pod tytułem: Urbis Venetorum prospectus celebripres, in 3 partes. Venetiis 1742. r. in folio. Fletscher także sztychował wiele obrazów, widoków Rzymu tego malarza, a wielu mistrzów go naśladowało. 

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new