Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
KAWIARKA
ŚPIEWACZKA
CHEMIK
NARADA PRAWNA
UTARCZKA JAZDY
SZCZWANIE NIEDŹWIEDZIA
GERARD DOW
KRAJOBRAZ ZIMOWY
LUTNISTKA
SZYNK WIEJSKI
SZWACZKA
FRANZ MIERIS
N. PANNA Z DZIECIĄTKIEM
WYJAZD NA ŁOWY
GRACZE
WRÓŻBIARKA
DAWID Z GŁOWĄ GOLIATA
ADRYAN VAN OSTADE W PRACOWNI
BAKAŁARZ
METZU Z ŻONĄ
KARCZMA HOLENDERSKA
PRZEGLĄDANIE JAJKA
ESTERA I ASWERUS
TRĘBACZ
KORONKARKA
KRAJOBRAZ
KURY I JASTRZĘBIE
MAGDALENA
ŻONA PUTYFARA
GODY W KANIE GALILEJSKIEJ
DAMA W ATŁASOWEJ SUKNI
KARCZMA NIDERLANDZKA
MAGDALENA
DAMA PRZY KLAWIKORDZIE
DZIECI KAROLA I-go
KLASZTOR
SATYRY I NIMFY
UCIECZKA DO EGIPTU
GROSZ CZYNSZOWY
CHRYSTUS PROWADZONY NA GOLGOTĘ
CHRYSTUS I ŚW. MATEUSZ
POLOWANIE NA LWA
TRZODA
MARYA Z CHRYSTUSEM
POSEŁKA
WIDOK ZIMOWY W HOLANDYI
LOT Z CÓRKAMI
CÓRKA REMBRANDTA
WIECZÓR
DANAE I DESZCZ ZŁOTY
BRACIA
KURNIK
UCZTA ASWERUSA
CHRYSTUS W CIERNIOWEJ KORONIE
BYDŁO
WYRYWANIE ZĘBA
MAGDALENA
GOTOWALNIA
KURNICZKA
OBÓZ
JEZUS
PRZEWÓZ
SCENA ŁOWIECKA
GERARD DOW
ABRAHAM I AGAR
MATKA Z DZIECKIEM
ZABAWA WIEJSKA
REMBRANDT Z ŻONĄ
PORTRET NIEZNAJOMEGO
ŚWIĘTA CECYLIA
ODRZUCONA PROPOZYCYA
POLOWANIE NA DZIKA
CÓRKA REMBRANDTA
FAMILIA ŚWIĘTA
TRĘBACZ
DZIEWCZYNA CZYTAJĄCA
MARYA MEDICIS
ZŁOŻENIE CHRYSTUSA DO GROBU
SFORZA, KSIĄŻE MEDYOLANU
SYMEON W ŚWIĄTYNI
ŻOŁNIERZE RZYMSCY
MAGDALENA
ŚWIĘTA FAMILIA
CHORA NIEWIASTA
KAROL I KRÓL ANGIELSKI
CÓRKA HERODYADY
STAJNIA
ZUZANNA W KĄPIELI
DENTYSTA
UCZONY
POŁÓW RYB
UCIECZKA DO EGIPTU
TRWOGA
SEN JAKÓBA
PRZĄDKA
GOSPODA HOLENDERSKA
WENECYA
PRÓBA MUZYCZNA
SYNOWIE RUBENSA
MARCIN ENGELBRECHT
KOTLARZ
SPOCZYNEK W UCIECZCE DO EGIPTU
KUŹNIA
ŚWIĘTY JERZY
WYCIECZKA
LIST URYASZA
AMOR
MADONA
RYBIARKA
JAKÓB I RACHELA
ŚWIĘTY SEBASTYAN
JÓZEF I JAKUB
ZABAWA WIEJSKA
MADONA
TARAS
FAJCZARZE
NIMFY
MADONNA SYXTYŃSKA
ECCE HOMO
BYDŁO
NARODZENIE JEZUSA CHRYSTUSA
PORTRET SALVATORA ROSA
POLOWANIE NA JELENIA
NAJŚWIĘTSZA PANNA
PRZEKUPKA
PUSTELNIK
POLOWANIE
KURNICZKA
WERONA
KRAJOBRAZ
KLASZTOR
WIDOK DREZNA

N. PANNA Z DZIECIĄTKIEM


BARTOLOMEO ESTEBAN MURILLO

Półwysep Iberyjski w romantyzm i poezyę bogaty, znakomite zajął miejsce w świetnych kolejach malarstwa. Najświetniejszą gwiazdą między bohateram i hiszpańskiej szkoły malarstwa jest bez wątpienia Bartolomeo Esteban Murillo. T en książę hiszpańskich malarzy urodził się w Sevilli 1618. roku. Pierwsze początki rysunków brał od krewnego swego, Juana de Castillo, a choć niezupełnie przysposobiony, starał się sam kształcić dalej. Już i wtedy, lub pracował we florentyńskim stylu, który naówczas panował w Hiszpanii, kładł podstawy do oryginalności, która głównie w dziełach jego uderza, chociaż zawsze ugruntowany jest na prawdzie i naturze. Murillo zachwycony sztuką Van Dyka, który podówczas bawił w Londynie, zamierzał wyprawić się do Anglii, aby pod okiem tego mistrza kształcić się w rysunku i kolorycie; wkrótce jednak przybyła wiadomość o zbyt wczesnej śmierci tego wielkiego niderlandzkiego malarza. Murillo więc wyjechał 1643. roku do Madrytu, i tam studyował dzieła Van Dyka, Rubensa, Tyciana i innych sławnych mistrzów. P rz ekopiował on pod kierunkiem słynnego współrodaka i przyjaciela swego, Velasqueza, wiele ich obrazów; w własnych utworach trzymał się przecież rozległego i swobodnego sposobu malowania Velasqueza i Ribery. Z tego okresu znajduje się mnóstwo jego obrazów Świętych, bo zyskany za nie zapłata, utrzymywał się podczas studyów i nauki. Wiele takich obrazów poszło do Ameryki, ale i w nich widne już było wielkie mistrzostwo tego malarza. W e dwa lata Murillo powrócił do rodzinnego miasta Sevilli, i tam po wielu zachodach i usiłowaniach założył w 1660. r. akademię malarstwa, która zyskała szybko wziętość wielky tak w Hiszpanii jak i za granicy, a stała się najsilniejszy podniety do wzrostu i rozwinięcia Hiszpańskiej szkoły.

Od 1670. do 1680. r. Murillo malował ośm wielkich obrazów uczynków miłosiernych, które zamówionemi były do szpitala San Jorge de la Caridad. Z polecenia klasztoru Kapucynów i kościoła de los Venerables, Murillo wiele jeszcze wzniosłych odmalował utworów. Obrazy z tej epoki jego życia sy najznakomitsze; w nich mistrz ten wzbił się do najwyższej potęgi gieniuszu swego. W szystkie niemal czterdzieści sześć obrazów Murilla, które się znajdują w Królewskiej Galeryi w Madrycie, pochodzy z tego świetnego peryodu mistrza.

Wtedy także skończył Murillo nader pyszny obraz Najświętszej Panny z Dzieciątkiem, który się liczy do głównych ozdób Drezdeńskiej Galeryi.

W tej Madonnie cechy gieniuszu Murilla wybijają się najściślej w najczystszej świetności i w całym blasku. W prawdzie Murillo, w obrazach zupełnie i szczero narodowe wyobrażajycycli przedmioty, w obrazach rodzajowych (genre), jak naprzykład w obrazie dwóch małych żebraków, będycym w Pinakotece Mnichowskiej, wyróżnia się osobliwa właściwy vsobie poezyy i sprawia effekt, którego włoscy malarze nigdy nie dosięgli, ale też w nich daleko wybiega za zakres obrazów rodzajowych. Jednakowoż szlachetniejszy nadewszystko naturalizm Murilla, nawet w obrazach takich jak dopiero wspomniany, nie dochodzi jeszcze potęgi, do której mistrz ten wzbić się był w stanie. Potęga ta w całej pełności widny jest dopiero w jego Madonnie: bo tu naturalizm, charakterystyka przebiły się do piękności w prawdziwem znaczeniu.

Najszlachetniejszy czystością form, Murillo wywołuje prawdziwe zadowolenie, ale nieodparcie porywa kolorytem swoim, harmonii cieni i tonów; w tej też sztuce największych mistrzów włoskiej szkoły zostawia daleko za soby. Tern technicznem wykonaniem, które, prawdziwie oryginalne, zm usza patrzącego do uwielbienia, wlewa on w duszę widza ten sam zapał romantyczny, ten ogień, którym tchny wszystkie jego twory bez wyjątku prawie. Takie uczucie w wysokim stopniu porywa duszę przed obrazem Najświętszej Panny z Dzieciątkiem Jezus — Jest ono ziemskie, prawda, ale to ziemskie, do silnem życiem pałającej ziemi należące uczucie, jest tak szlachetnie ludzkie, tak nas unosi i nastraja, że stojący przed tym przecudownym obrazem, człowiek, w którym nie skrzepło jeszcze gorące pojęcie romantycznej poezyi, pewno wahać się nie będzie, komu przyznać palmę pierwszeństwa, czy iskrzącej się poezyi Madonnie Murilla, boskiej córze ziemi, czy czysto-idealnym nieba królowym Rafaela.

Madonna ta nie tchnie maurytańska piękności, ale uosobioną w niej jest stara Hiszpania, szlachetna, chrześciańska, z ciemnemi jak granaty włosami, i z niebieskiemi Gotów oczyma.

Do tego obrazu za model mistrzowi służyć podobno miała Donna Marya Legannes, krewna Conquistadora Tarragony, hrabiego Vasco Nunnes de Legannes.

Obrobienie i koloryt w tej Madonnie sy ognistej, czysto południowej natury. Słowem, ten obraz Murilla należy do tego rodzaju tworów gieniuszu, które nigdy niepojęte dostatecznie, każdemu krytykowi nowe i rozległe przedstawiają do uwag pole, a dla fantazyi niewyczerpanem będąc źródłem, wiecznie nowemi będą i urokiem wzniosłej piękności błyszczą jak świetlista gwiazda.

Dla dokończenia tego szkicu o hiszpańskim mistrzu, nadmieniamy, że oprócz Królewskiej Galeryi w Madrycie, i rodzinne jego miasto posiada wiele znakomitych dzieł jego, jak naprzykład obraz Świętego Antoniego z Padwy, w wspaniałej katedrze Sevilskiej; dalej marszałek Soult, w Paryżu, ma kilka kosztownych obrazów w czasie wojny hiszpańskiej zabranych, i nakoniec w Luwrze znajduje się do 40 obrazów Murilla. I w Anglii będzie blizko takaż ilość dzieł tego mistrza, ale są rozproszone po różnych miejscach. U księcia Esterhazy, jak również w Wiedeńskiej Galeryi obrazów jest kilka utworów, po większej części z pierwszych peryodów tego malarza.

Murillo umarł w Sewilli 1682. r. Powiadają, że malarz ten przybył do tamecznego szpitala śmiertelnie chory i okropnie wynędzniały; przez kilka dni pielęgnowanym był bez wyjawienia nazwiska.

Na spowiedzi jednakże, krótko przed śmiercią powiedział kim jest.

— Jestem Murillo! zawołał do księdza i obecnych lekarzy.

Gdy uwierzyć temu nie chciano, Murillo wziął węgiel z kadzielnicy księdza i narysował na ścianie, pewną ręką, głowę konającego Chrystusa; poczem wkrótce skonał.

O ile to prawda nie wiadomo, to tylko pewna, że ta głowa Chrystusa, ktokolwiek ją rysował, tak była doskonale i biegle zrobioną, że obłożono ją szklanną ramą i długo pokazywano jako osobliwą relikwię.

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new