Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
KAWIARKA
ŚPIEWACZKA
CHEMIK
NARADA PRAWNA
UTARCZKA JAZDY
SZCZWANIE NIEDŹWIEDZIA
GERARD DOW
KRAJOBRAZ ZIMOWY
LUTNISTKA
SZYNK WIEJSKI
SZWACZKA
FRANZ MIERIS
N. PANNA Z DZIECIĄTKIEM
WYJAZD NA ŁOWY
GRACZE
WRÓŻBIARKA
DAWID Z GŁOWĄ GOLIATA
ADRYAN VAN OSTADE W PRACOWNI
BAKAŁARZ
METZU Z ŻONĄ
KARCZMA HOLENDERSKA
PRZEGLĄDANIE JAJKA
ESTERA I ASWERUS
TRĘBACZ
KORONKARKA
KRAJOBRAZ
KURY I JASTRZĘBIE
MAGDALENA
ŻONA PUTYFARA
GODY W KANIE GALILEJSKIEJ
DAMA W ATŁASOWEJ SUKNI
KARCZMA NIDERLANDZKA
MAGDALENA
DAMA PRZY KLAWIKORDZIE
DZIECI KAROLA I-go
KLASZTOR
SATYRY I NIMFY
UCIECZKA DO EGIPTU
GROSZ CZYNSZOWY
CHRYSTUS PROWADZONY NA GOLGOTĘ
CHRYSTUS I ŚW. MATEUSZ
POLOWANIE NA LWA
TRZODA
MARYA Z CHRYSTUSEM
POSEŁKA
WIDOK ZIMOWY W HOLANDYI
LOT Z CÓRKAMI
CÓRKA REMBRANDTA
WIECZÓR
DANAE I DESZCZ ZŁOTY
BRACIA
KURNIK
UCZTA ASWERUSA
CHRYSTUS W CIERNIOWEJ KORONIE
BYDŁO
WYRYWANIE ZĘBA
MAGDALENA
GOTOWALNIA
KURNICZKA
OBÓZ
JEZUS
PRZEWÓZ
SCENA ŁOWIECKA
GERARD DOW
ABRAHAM I AGAR
MATKA Z DZIECKIEM
ZABAWA WIEJSKA
REMBRANDT Z ŻONĄ
PORTRET NIEZNAJOMEGO
ŚWIĘTA CECYLIA
ODRZUCONA PROPOZYCYA
POLOWANIE NA DZIKA
CÓRKA REMBRANDTA
FAMILIA ŚWIĘTA
TRĘBACZ
DZIEWCZYNA CZYTAJĄCA
MARYA MEDICIS
ZŁOŻENIE CHRYSTUSA DO GROBU
SFORZA, KSIĄŻE MEDYOLANU
SYMEON W ŚWIĄTYNI
ŻOŁNIERZE RZYMSCY
MAGDALENA
ŚWIĘTA FAMILIA
CHORA NIEWIASTA
KAROL I KRÓL ANGIELSKI
CÓRKA HERODYADY
STAJNIA
ZUZANNA W KĄPIELI
DENTYSTA
UCZONY
POŁÓW RYB
UCIECZKA DO EGIPTU
TRWOGA
SEN JAKÓBA
PRZĄDKA
GOSPODA HOLENDERSKA
WENECYA
PRÓBA MUZYCZNA
SYNOWIE RUBENSA
MARCIN ENGELBRECHT
KOTLARZ
SPOCZYNEK W UCIECZCE DO EGIPTU
KUŹNIA
ŚWIĘTY JERZY
WYCIECZKA
LIST URYASZA
AMOR
MADONA
RYBIARKA
JAKÓB I RACHELA
ŚWIĘTY SEBASTYAN
JÓZEF I JAKUB
ZABAWA WIEJSKA
MADONA
TARAS
FAJCZARZE
NIMFY
MADONNA SYXTYŃSKA
ECCE HOMO
BYDŁO
NARODZENIE JEZUSA CHRYSTUSA
PORTRET SALVATORA ROSA
POLOWANIE NA JELENIA
NAJŚWIĘTSZA PANNA
PRZEKUPKA
PUSTELNIK
POLOWANIE
KURNICZKA
WERONA
KRAJOBRAZ
KLASZTOR
WIDOK DREZNA

PORTRET NIEZNAJOMEGO


Portret
Portret

ANTONI VAN DYCK

(Na płótnie, 4 stopy cala wysoki, 3 stopy 5 ½ cala szeroki.)

Niniejszy portret policzyć można do najlepszych utworów Van Dycka; staje on pod względem wykonania głowy, obok niezrównanych wizerunków, pędzla Leornado da Vinci. Rubens, przy całej potędze swojej i artyzmie w portretowaniu, Tycian, mimo żywo drgającego kolorytu, tym razem ustępują Van Dyckowi. Duch, objawiający się w rysach twarzy ludzkiej, przeniknął widać duszę malarza i pokierował jego pędzlem. Tak charakterystycznej, tak wyrazistej głowy nie spotka się w żadnym fantazyjnym obrazie Van Dycka. 

Nieznajomy ten był człowiekiem w kwiecie wieku; twarz jego poważna, pełna myśli i wyrazu; wejrzenie poszanowanie nakazuje, choć go ani duma ani przymus nie kala. Ze spojrzenia, z rysów, z postawy widać człowieka wyższego, znaczne piastującego dostojeństwa. Domyślać się tego należy i z przyborów, kosztownej odzieży, złotego łańcucha na szyi i drogich kamieni w pierścieniu.

Do tej pory jednakże wszystkie badania poszukiwaczy w dziedzinie sztuki, wykryć nie zdołały, kto był ten człowiek tak mistrzowsko tu przez Van Dycka wyobrażony. Według dość trafnego przypuszczenia, ma to być jakiś książę Wołoski, albo hospodar Mołdawii i Wołoszczyzny. Malowniczy strój jego, popiera to domniemanie, bo za czasów Van Dycka tym obyczajem ubierano się w wschodnich krajach Europy. 

Obraz ten sprawia silne wrażenie, tak, że raz widziana ta głowa, wbija się w pamięć na długo. Wykonaniem należy on do liczby najstaranniejszych utworów Van Dycka i podług najlepszej jego metody jest robiony; włosy, broda, wąsy, doskonale, jasno odmalowane, jak również futro na czapce i żupanie. Charakterystyczna natura w tym portrecie, od dawna uczyniła go ulubionym wzorem dla sztycharzy, i za prawdę, oprócz sztychów Rembrandta, mało znajdzie się rycin figur i twarzy, któreby tak doskonale oddawały w sztychu efekt i manierę oryginału. 

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new