Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
KAWIARKA
ŚPIEWACZKA
CHEMIK
NARADA PRAWNA
UTARCZKA JAZDY
SZCZWANIE NIEDŹWIEDZIA
GERARD DOW
KRAJOBRAZ ZIMOWY
LUTNISTKA
SZYNK WIEJSKI
SZWACZKA
FRANZ MIERIS
N. PANNA Z DZIECIĄTKIEM
WYJAZD NA ŁOWY
GRACZE
WRÓŻBIARKA
DAWID Z GŁOWĄ GOLIATA
ADRYAN VAN OSTADE W PRACOWNI
BAKAŁARZ
METZU Z ŻONĄ
KARCZMA HOLENDERSKA
PRZEGLĄDANIE JAJKA
ESTERA I ASWERUS
TRĘBACZ
KORONKARKA
KRAJOBRAZ
KURY I JASTRZĘBIE
MAGDALENA
ŻONA PUTYFARA
GODY W KANIE GALILEJSKIEJ
DAMA W ATŁASOWEJ SUKNI
KARCZMA NIDERLANDZKA
MAGDALENA
DAMA PRZY KLAWIKORDZIE
DZIECI KAROLA I-go
KLASZTOR
SATYRY I NIMFY
UCIECZKA DO EGIPTU
GROSZ CZYNSZOWY
CHRYSTUS PROWADZONY NA GOLGOTĘ
CHRYSTUS I ŚW. MATEUSZ
POLOWANIE NA LWA
TRZODA
MARYA Z CHRYSTUSEM
POSEŁKA
WIDOK ZIMOWY W HOLANDYI
LOT Z CÓRKAMI
CÓRKA REMBRANDTA
WIECZÓR
DANAE I DESZCZ ZŁOTY
BRACIA
KURNIK
UCZTA ASWERUSA
CHRYSTUS W CIERNIOWEJ KORONIE
BYDŁO
WYRYWANIE ZĘBA
MAGDALENA
GOTOWALNIA
KURNICZKA
OBÓZ
JEZUS
PRZEWÓZ
SCENA ŁOWIECKA
GERARD DOW
ABRAHAM I AGAR
MATKA Z DZIECKIEM
ZABAWA WIEJSKA
REMBRANDT Z ŻONĄ
PORTRET NIEZNAJOMEGO
ŚWIĘTA CECYLIA
ODRZUCONA PROPOZYCYA
POLOWANIE NA DZIKA
CÓRKA REMBRANDTA
FAMILIA ŚWIĘTA
TRĘBACZ
DZIEWCZYNA CZYTAJĄCA
MARYA MEDICIS
ZŁOŻENIE CHRYSTUSA DO GROBU
SFORZA, KSIĄŻE MEDYOLANU
SYMEON W ŚWIĄTYNI
ŻOŁNIERZE RZYMSCY
MAGDALENA
ŚWIĘTA FAMILIA
CHORA NIEWIASTA
KAROL I KRÓL ANGIELSKI
CÓRKA HERODYADY
STAJNIA
ZUZANNA W KĄPIELI
DENTYSTA
UCZONY
POŁÓW RYB
UCIECZKA DO EGIPTU
TRWOGA
SEN JAKÓBA
PRZĄDKA
GOSPODA HOLENDERSKA
WENECYA
PRÓBA MUZYCZNA
SYNOWIE RUBENSA
MARCIN ENGELBRECHT
KOTLARZ
SPOCZYNEK W UCIECZCE DO EGIPTU
KUŹNIA
ŚWIĘTY JERZY
WYCIECZKA
LIST URYASZA
AMOR
MADONA
RYBIARKA
JAKÓB I RACHELA
ŚWIĘTY SEBASTYAN
JÓZEF I JAKUB
ZABAWA WIEJSKA
MADONA
TARAS
FAJCZARZE
NIMFY
MADONNA SYXTYŃSKA
ECCE HOMO
BYDŁO
NARODZENIE JEZUSA CHRYSTUSA
PORTRET SALVATORA ROSA
POLOWANIE NA JELENIA
NAJŚWIĘTSZA PANNA
PRZEKUPKA
PUSTELNIK
POLOWANIE
KURNICZKA
WERONA
KRAJOBRAZ
KLASZTOR
WIDOK DREZNA

KORONKARKA


Koronkarka
Koronkarka

PIOTR VAN SLINGELANDT

(Na płótnie, 1 stopę 3 cale wysoki, 1 stopę szeroki).

Piotr van Slingelandt urodził się 20. października 1640. r. w mieście Lejdzie. Był uczniem Gerarda Dowa, którego przewyższał w cierpliwości. Tak doskonale przejął się sposobem malowania swojego mistrza, że nim jeszcze wyszedł z nauki, robotę ich trudno było rozeznać i brano jednego za drugiego. Namówiono go żeby otworzył własną pracownię. Miał niezmierną moc zamówionych obrazów, ale nie mógł wiele ich robić, gdyż naprzykład, pracował nieustannie trzy lata nad obrazem przedstawiającym rodzinę Meerman; jest też w tym obrazie rabat koronkowy, który go kosztował miesiąc pracy, ale można powiedzieć, że prawdziwszy od natury. Obraz ten znajduje się teraz w Galeryi Luwru i liczy się do najlepszych utworów Slingelandta.

Gerard Dow prawie zawsze unikał zmartwiałości i oziębłości; Slingelandt zaś często popadał w tę wadę. Oziębłość taka jest nawet wadą przy talencie, zwłaszcza kiedy się stara o wykończenie, dowodzące więcej uporczywej cierpliwości, niżeli myśli. Houbraeken z pochwałą opisuje dwa obrazy tego artysty: z tych jeden przedstawia Dziewczynę trzymającą za ogon mysz przed nosem kota; widać tam doskonale sierć na kocie i na myszy; drugi wyobraża Majtka w czapce na drutach robionej; a ta czapka jest tak dokładnie odmalowana, że oczka porachować w niej można.

Drugim z najlepszych obrazów Slingelandta jest tu dołączony, przedstawiający Młodą koronkarkę. Tak pod względem rysunku, jak i kolorytu zaleca się zupełną czystością. Szlachetność rozlaną w całej postaci młodej dziewczyny, miękkość wszystkich szczegółów rzadko udaje się Slingelandtowi osiągnąć w takim stopniu, jak w tym utworze. Najpieczołowitsze wykończenie wszelkich drobnostek w całym tym obrazie, stawia go na równi z znajdującym się w Luwrze. Oświecenie nie ujmując w niczem efektu, pod względem rozkładu i trafności, bardzo szczęśliwie jest tu użyte. Kogut w niczem nie ustępuje dziełom najlepszych malarzy ptaków, a prawda w twarzy i w postawie starej tak jest uderzającą, że mimowolnie wywołuje uśmiech zadowolenia.

Slingelandt podziwianym był za życia, tak jak do tej pory dzieła jego podziw budzą. Niezmiernie wiele czasu potrzebował na wykończenie swoich obrazów; chociaż mu więc bardzo drogo płacono, zarobek miał zawsze szczupły. Pięćdziesiąt lat spokojnego i pracowitego życia spędził na tym świecie, nieznany prawie; umarł 7. listopada 1691. r.

Slingelandt wszystko zakładał na doskonałem wykończeniu; dobrze naśladował naturę, ale niemal wszystko co zrobił jest z powodu zbyt starannego wypracowania szczegółów, sztywne i niewdzięczne. Kompozycye jego dość są trafne, a koloryt dobry, rysunek niezawsze gustowny. Pomimo tego, uważany jest za znakomitego i rzadkiego artystę, którego przewyższyć trudno. Dzieła jego płacą niezmiernie drogo, zwłaszcza że ich liczba niewielka. W Galeryi Drezdeńskiej, oprócz niniejszego, jest jeszcze jeden obraz, przedstawiający młodą kobietę siedzącą przy kominku, z pieskiem na ręku, którego stojący z tylu mężczyzna drażni. Na przednim planie stoi krzesło z wioliną, a nuty leżą na ziemi. Obraz ten, lubo swobodniejszy co do rysunku niżeli Koronkarka, w ogóle wzięty, niższym jest od niej.

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new