Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
FRANCESCO VECELLIO DA CADORE.
(Na płótnie, półfigury blisko naturalnej wielkości, 3 stopy wysoki, 2 stopy 8 ½ cala szeroki).
Francesco Vecellio nie doścignął o wiele znakomitości i mistrzowstwa młodszego brata swego Tyciana? który cudownym geniuszem górował nad wszystkich spółczesnych w Wenecyi malarzy; trzeba go wszakże zaliczyć do lepszych artystów owego stulecia. W pierwszych zaraz pracach tyle okazał zdolności niepospolitych, że Tycian począł mu zazdrościć i to na długo braci rozdzieliło. Francesco niezgodzie kres położył, bo rzucił pędzle i paletrę, i wyciągnął na wojnę jako żołnierz. Po zawarciu pokoju, wziął się znowu do studyów, a obrazy jego zalecają się niepoślednią siłą rysunku, doskonale trafnem wyrażeniem i oryginalnością pomysłu. Koloryt jego przecież nieskończenie niższy jest od kolorytu Tyciana i Perdenona. Zniechęcony tem i przekonany, że nie zdoła nigdy im dorównać w tym względzie, porzucił ostatecznie malarstwo i zajął się handlem; czasami tylko coś dla przyjaciół rysował.
Umarł pierwej od Tyciana. W niniejszym jego obrazie, Piłat i Chrystus śmiało pojęty i narysowany, co główną, cechę tego artysty stanowi, samo zaś techniczne obrazu wykonanie przynieśćby mogło zaszczyt pierwszemu nawet mistrzowi Weneckiej Szkoły.