Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane
KAWIARKA
ŚPIEWACZKA
CHEMIK
NARADA PRAWNA
UTARCZKA JAZDY
SZCZWANIE NIEDŹWIEDZIA
GERARD DOW
KRAJOBRAZ ZIMOWY
LUTNISTKA
SZYNK WIEJSKI
SZWACZKA
FRANZ MIERIS
N. PANNA Z DZIECIĄTKIEM
WYJAZD NA ŁOWY
GRACZE
WRÓŻBIARKA
DAWID Z GŁOWĄ GOLIATA
ADRYAN VAN OSTADE W PRACOWNI
BAKAŁARZ
METZU Z ŻONĄ
KARCZMA HOLENDERSKA
PRZEGLĄDANIE JAJKA
ESTERA I ASWERUS
TRĘBACZ
KORONKARKA
KRAJOBRAZ
KURY I JASTRZĘBIE
MAGDALENA
ŻONA PUTYFARA
GODY W KANIE GALILEJSKIEJ
DAMA W ATŁASOWEJ SUKNI
KARCZMA NIDERLANDZKA
MAGDALENA
DAMA PRZY KLAWIKORDZIE
DZIECI KAROLA I-go
KLASZTOR
SATYRY I NIMFY
UCIECZKA DO EGIPTU
GROSZ CZYNSZOWY
CHRYSTUS PROWADZONY NA GOLGOTĘ
CHRYSTUS I ŚW. MATEUSZ
POLOWANIE NA LWA
TRZODA
MARYA Z CHRYSTUSEM
POSEŁKA
WIDOK ZIMOWY W HOLANDYI
LOT Z CÓRKAMI
CÓRKA REMBRANDTA
WIECZÓR
DANAE I DESZCZ ZŁOTY
BRACIA
KURNIK
UCZTA ASWERUSA
CHRYSTUS W CIERNIOWEJ KORONIE
BYDŁO
WYRYWANIE ZĘBA
MAGDALENA
GOTOWALNIA
KURNICZKA
OBÓZ
JEZUS
PRZEWÓZ
SCENA ŁOWIECKA
GERARD DOW
ABRAHAM I AGAR
MATKA Z DZIECKIEM
ZABAWA WIEJSKA
REMBRANDT Z ŻONĄ
PORTRET NIEZNAJOMEGO
ŚWIĘTA CECYLIA
ODRZUCONA PROPOZYCYA
POLOWANIE NA DZIKA
CÓRKA REMBRANDTA
FAMILIA ŚWIĘTA
TRĘBACZ
DZIEWCZYNA CZYTAJĄCA
MARYA MEDICIS
ZŁOŻENIE CHRYSTUSA DO GROBU
SFORZA, KSIĄŻE MEDYOLANU
SYMEON W ŚWIĄTYNI
ŻOŁNIERZE RZYMSCY
MAGDALENA
ŚWIĘTA FAMILIA
CHORA NIEWIASTA
KAROL I KRÓL ANGIELSKI
CÓRKA HERODYADY
STAJNIA
ZUZANNA W KĄPIELI
DENTYSTA
UCZONY
POŁÓW RYB
UCIECZKA DO EGIPTU
TRWOGA
SEN JAKÓBA
PRZĄDKA
GOSPODA HOLENDERSKA
WENECYA
PRÓBA MUZYCZNA
SYNOWIE RUBENSA
MARCIN ENGELBRECHT
KOTLARZ
SPOCZYNEK W UCIECZCE DO EGIPTU
KUŹNIA
ŚWIĘTY JERZY
WYCIECZKA
LIST URYASZA
AMOR
MADONA
RYBIARKA
JAKÓB I RACHELA
ŚWIĘTY SEBASTYAN
JÓZEF I JAKUB
ZABAWA WIEJSKA
MADONA
TARAS
FAJCZARZE
NIMFY
MADONNA SYXTYŃSKA
ECCE HOMO
BYDŁO
NARODZENIE JEZUSA CHRYSTUSA
PORTRET SALVATORA ROSA
POLOWANIE NA JELENIA
NAJŚWIĘTSZA PANNA
PRZEKUPKA
PUSTELNIK
POLOWANIE
KURNICZKA
WERONA
KRAJOBRAZ
KLASZTOR
WIDOK DREZNA

MADONA


Madonna
Madonna

GIOVANNI BATTISTA SALVI, Zwany SASSO FERRATO.

(Na płótnie, 2 stopy 8 cali wysoki, 3 stopy i 6 cali szeroki). 

Giambatista  (Jan Chrzciciel) Salvi, nazywanym był w ojczyźnie Sasso Ferrato, od miejsca urodzenia; ujrzał światło dzienne 11. lipca 1605. r. a umarł w Rzymie 8. sierpnia 1685. r. Szedł torem przez Carraccich wytkniętym, ale trudno powiedzieć do jakiej właściwie należał szkoły. Wspomnieliśmy już o nim, mówiąc o Carlo Dolce i religijnych jego obrazach. Pięknością madon swoich przewyższa Dolcego, ale ten znowu góruje nad nim wytwornością i delikatnością pędzla;, zresztą różnią się oni całkowicie smakiem, gdyż Salvi kształcił się na innych wzorach. Uczył się najprzód pod Tarkwiniuszem Salvi, ojcem swoim, w rodzinnem miasteczku; dalej w Rzymie, a nakoniec w Neapolu. Niewiadomo dokładnie jacy byli jego mistrze, ale wymieniają Dominikina, co zresztą podobne do prawdy, gdyż Dominikino bawił pod tę porę w Neapolu, a sposób malowania wskazuje, że uczył się od tego mistrza, ale nie od niego tylko jednego. Spadkobiercy Sasso Ferrato posiadają dotąd znaczną liczbę doskonałych kopij, z najpierwszych artystów, które on robił dla kształcenia się własnego, dla studyów; kopiował on między innemi Albana, Guida, Barocciego, Rafaela; najczęściej wielkie obrazy tych znamienitych mistrzów sprowadzał do małego rozmiaru, i leciutko nakładał farbą. Znajduje się także w ręku dziedziców tej rodziny kilka drobnych krajobrazów Salviego, jego własnej kompozycyi, i dużo obrazów świętych, pomiędzy temi kilka figur Świętego Jana Chrzciciela i wiele Madon.

W prawdzie ideałem jego nie jest piękność grecka, ale za to ideał ten odpowiedniejszym jest charakterowi Przenajświętszej Dziewicy, w wyrażeniu której głównie pokorę wydać usiłował: skromność i prostota ubioru odpowiada doskonale charakterowi głowy; strój ten skromny bynajmniej jednak godności nie ujmuje. Pociągnięcie pędzla jego pełne, koloryt pociągający wdziękiem, podniesiony udatnym światło-cieniem, tylko w niektórych miejscowych tyntach cokolwiek za twardy. Nadewszystko lubił malować głowy N. Panny, do piersi, i takich Madon wiele się znajduje po różnych galeryach; płótna jego rzadko przechodzą rozmiary zwyczajnego portretu. Do większych liczą się: Madona z Dzieciątkiem Jezus, w Rzymie, w pałacu Casali; obraz Matki Boskiej Różańcowej, w kościele Świętej Sabiny, w Rzymie, doskonale pomyślany i wykonany z niezmierną wyrazistością, która mu wielką wartość nadaje. Madona z Dziecięciem świętem, w Galeryi Drezdeńskiej, uchodzi także za jeden z lepszych utworów Sasso-Ferrata. Największe jego dzieło, śmierć Świętego Józefa, jest w ołtarzu katedry Montefiascone. 

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new