Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
SZKOŁA ANGIELSKA. — Anglja niedaleka sąsiadka Flandrji i Holandji, nie posiadała długi czas sztuki prawdziwie narodowej. W XVI w. Holbein, w XVII Van Dyck żyli tam i pracowali na dworze. Wpływ Van Dyck’a utrzymał się dość długo. Po jego śmierci, Lely robił portrety arystokracji. Zbieracze angielscy posiadali tak bogate galerje, że portreciści francuscy przyjeżdżali je zwiedzać. Tak powstała szkoła angielska XVIII stulecia. Najlepszym obserwatorem i krytykiem obyczajów angielskich jest William Hogarth (1697 — 1764). Modne małżeństwo (szereg sześciu obrazów) jest najsławniejszą jego pracą. (National Galery w Londynie). Pierwszorzędnymi potrecistami są: Joshua Reynolds (1723 — 1792) i Gainsborough (1727 — 1788). Reynolds bardziej uczony, wyrosły na studjowaniu mistrzów, ze świetną i szeroką techniką, — Gainsborough bardziej prosty i wykwintny. Lawrence (1769 — 1830) elegancki w układzie postaci, rozumny, tęgi kolorysta, prosty i szeroki rysownik. Raeburn, Hoppner, Opie, dopełniają tę bogatą i różnostronną, szkołę portrecistów.