Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

WOJCIECH KOSSAK


WOJCIECH KOSSAK (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych, Kraków) COWBOY (ol.).
WOJCIECH KOSSAK (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych, Kraków) COWBOY (ol.).

WOJCIECH KOSSAK PORTRET WŁASNY (ol.) (Z wystawy yv To w. przyj. Sztuk pięknych. Kraków).
WOJCIECH KOSSAK PORTRET WŁASNY (ol.) (Z wystawy yv To w. przyj. Sztuk pięknych. Kraków).

SZTUKA żywą i twórczą jest wtedy, gdy w niej odbijają się wszelkie cechy współczesnego, aktualnego życia, upodobania i zainteresowania się społeczeństwa, wyrażone twórczym polotem plastyków, na tle indywidualnego wyrazu epoki. 

Cechą charakterystyczną dla szerokich warstw naszego narodu a zwłaszcza ziemiańskich – to zamiłowanie do konia, to ambicja posiadania okazów rasowego zwierzęcia. Stąd to Polska słynęła z hodowli rasowych koni. Lecz z chwilą, gdy rola tego szlachetnego zwierzęcia, jako siły pociągowej przedewszystkiem, została ograniczoną przez zawrotny wprost rozwój automobilizmu w ostatnich dziesiątkach lat – koń przestał ogół interesować, ustępując miejsca maszynie. 

Jak długo jednak koń był faworytem upodobań ludzi, był niejako towarzyszem, pomocą człowieka w różnych momentach jego życia, potrzeb codziennych jak i wyjątkowych – służył idealnie sztuce, występując w niej jako główny temat artystycznych poczynań plastyków. 

Toteż koń w sztuce polskiej XIX wieku zajmuje wydatne miejsce, zwłaszcza w scenach rodzajowych, jako zwierzę pociągowe czy wierzchowe, oraz w scenach myśliwskich, wreszcie batalistycznych. Ojcem tej twórczości malarskiej, której treścią jest koń, jest malarz nadworny Stanisława Augusta Poniatowskiego, francuskiego pochodzenia, Jan Piotr Norblin de la Gourdaine <1745-1830>.

WOJCIECH KOSSAK SZCZEGÓŁ Z OBRAZU „WSPOMNIENIA Z LAT DZIECINNYCH“ (ol.) (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych, Kraków).
WOJCIECH KOSSAK SZCZEGÓŁ Z OBRAZU „WSPOMNIENIA Z LAT DZIECINNYCH“ (ol.) (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych, Kraków).

Poczet znakomitych polskich malarzy koni rozpoczyna w sztuce polskiej Aleksander Orłowski <1777~1814>, malarz świetnych scen rodzajowych i życia szlachty ówczesnej, wsi i wojska rosyjskiego, oraz typów, w ujęciu pełnem dosadnej charakterystyki w sensie karykatury. 

Pierwszym polskim zdecydowanym batalistą, a więc malarzem scen bitewnych, fragmentów i utarczek wojennych, gdzie zasadniczym tematem obrazu jest żołnierz i koń – to January Suchodolski <1795-1875>, uczeń znakomitego batalisty francuskiego Horacego Verneta. Artysta ten stworzył szereg obrazów batalistycznych z wojen napoleońskich i dziejów oręża polskiego. 

W pełnym sensie świetnym malarzem koni, malującym sceny rodzajowe i wojskowe z całym rozmachem i temperamentem, z poczuciem formy, jest Piotr Michałowski <1802 – 1855>, uczeń batalisty francuskiego Charleta. Szczególnie wiele życia i bezpośredniości w oddaniu z całą świeżością wszelkich form konia zawierają jego niezrównane szkice akwarelowe. 

WOJCIECH KOSSAK SZCZEGÓŁ Z OBRAZU „WSPOMNIENIA Z LAT DZIECINNYCH“ (ol.) (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych. Kraków).
WOJCIECH KOSSAK SZCZEGÓŁ Z OBRAZU „WSPOMNIENIA Z LAT DZIECINNYCH“ (ol.) (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych. Kraków).

Jeśli jednak Michałowski porywa swym brawurowym temperamentem, to twórczość malarska Juljusza Kossaka <1824 – 1899), której treścią jest koń – zarówno w scenach batalistycznych, wojskowych czy rodzajowych – pociąga swym nastrojem, pełnym sentymentu i swojszczyzny. Artysta ten swą indywidualnością nadaje piętno wybitnie narodowe sztuce polskiej i przyczynia się do jej rozpowszechnienia i ogromnej popularności nietylko w kraju ale i zagranicą. 

Ideowo i duchowo z Suchodolskim i J. Kossakiem łączy się twórczość malarska, batalisty również, Jana Rosena <1854 – 1899). Obok licznych fragmentów wojennych i wojskowych jest on malarzem dziejów legjonów Księstwa Warszawskiego i Królestwa Kongresowego z 1831r. 

WOJCIECH KOSSAK PORTRET ROTMISTRZA HR. R. (ol.) (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych. Kraków).
WOJCIECH KOSSAK PORTRET ROTMISTRZA HR. R. (ol.) (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych. Kraków).

Do tego okresu malarstwa rodzajowego, jakkolwiek w wielce swoisty sposób pojętego, należy swą twórczością Maksymiljan Gierymski <1846 1874>, malarz epizodów wojskowych i myśliwskich oraz ludowych, w których koń jest zasadniczą treścią. 

Osobną grupę batalistów tworzą artyści, podejmujący motywy wschodnie. Typowym przedstawicielem tego malarstwa jest Stanis ł a w Chlebowski <1835 -'1884>, nadworny malarz sułtana Abdul-Azisa i Tadeusz Ajdukiewicz <1852 – 1916>. 

Poza tymi malarzami konia nie brak wielu innych, równie im znakomitych, jednak nie traktujących konia jako głównej treści swej artystycznej twórczości. 

Osobny a wielce świeży, indywidualny okres w nowożytnem malarstwie polskiem stanowi potężna twórczość malarska Józefa Chełmońskiego <1850 – 1914>, tego niezrównanego malarza polskiego krajobrazu, pełnego lirycznego nastroju. Na tak odczutem tle pejzaźowem występuje w całej świetności charakter ludu polskiego, Mazowsza a obok niego szczególnie przez artystę umiłowany – koń i to zarówno w scenach codziennego życia jak i myśliwskich oraz w zdarzeniach historycznych.

WOJCIECH KOSSAK SZKIC PORTRETOWY (ol.) (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych, Kraków).
WOJCIECH KOSSAK SZKIC PORTRETOWY (ol.) (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych, Kraków).

Pokrewny treścią tworzenia Chełmońskiemu, z przewagą jednak i zacięciem batalistycznem jest Józef Brandt <1841 -1915> uczeń Juljusza Kossaka, malarz bitew oraz scen myśliwskich i rodzajowych. Obok niego wreszcie wspomnieć należy Alfreda Wierusz-Kowalskiego <1849 – 1916>, by odtworzyć choćby ogólnie zestawiony poczet znakomitych malarzy konia w XIX wieku, którzy tworzą piękny okres w sztuce polskiej, przesycony swojskim charakterem o piętnie narodowem.

WOJCiECH KOSSAK PORTRET GENERAŁA CARTON DE VIART (ol.) (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych, Kraków).
WOJCiECH KOSSAK PORTRET GENERAŁA CARTON DE VIART (ol.) (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych, Kraków).

I oto na tem podłożu, po tak świetnem ukształtowaniu się swojskiego pierwiastka w sztuce polskiej, występuje na widownię twórczości plastycznej jedyny w swoim rodzaju i wyrazie batalista z krwi i kości – Wojciech Kossak <ur. 1857>. Talent i upodobania malarskie ojca znajdują swoje najwyższe natężenie w twórczości nawskroś batalistycznej – syna, której hojność i żywiołowość nie znajduje odpowiednika równego sobie tak wśród artystów polskich jak i obcych. Ten nieokiełznany, wybuchowy wprost temperament malarski właśnie najlepiej i jedynie może się wypowiedzieć w tematach, w których żywiołowy ruch, życie, ciągła walka i zmienność jest zasadniczą treścią. Toteż w dziełach tego artysty występuje jako zasadniczy motyw, bez względu na treść – problem ruchu. A że ten ostatni jaskrawiej występuje w wszelkiej walce, w bitwie, nadto, gdy zważymy, że obok człowieka w akcji bitewnej działa jeszcze silniej swą żywością, bezpośrednością w reakcji – I koń, zrozumiemy, że specyficzny talent W. Kossaka może najlepiej, najwłaściwiej wypowiedzieć się w batalistyce.

WOJCIECH KOSSAK COW-BOY (ol.) (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych, Kraków).
WOJCIECH KOSSAK COW-BOY (ol.) (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych, Kraków).

Twórczość malarska W. Kossaka poczyna się w okresie t. zw. realizmu w sztuce, by ustąpić rychło nowym hasłom i założeniom, jakie postawił sobie impresjonizm, którego treścią jest przedewszystkiem, obok światła i barwy – ruch, zmienność, płynność formy, podpatrzonej w najdrobniejszych jej wahnieniach. I w tym względzie artysta nasz jest niezrównanym mistrzem uchwycenia, scharakteryzowania każdego, od najdrobniejszego do wybujałego, zawrotnego ruchu, tętniącego żywiołom wością czy brawurą. 

Dla osiągnięcia, wydobycia pewnej ekspresji i dosadności ruchu, życia, wymagana jest w pierwszym rzędzie umiejętność patrzenia, obserwacji, doskonała znajomość formy, pozwalająca na dowolne a konstrukcyjne żonglowanie tą formą. I te właśnie zalety posiada Kossak w stopniu najwyższym.

WOJCIECH KOSSAK (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych, Kraków) Z OBRONY LWOWA (ol.).
WOJCIECH KOSSAK (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych, Kraków) Z OBRONY LWOWA (ol.).

A obok znajomości formy cechuje artystę ogromna łatwość i biegłość operom wania formą, której nieraz mniej wprawne oko nie dopatrzy. Tern się też tłumaczy ta bujność, różnorodność twórczości Kossaka, na którą składają się niezliczone i dużych wymiarów obrazy olejne, studja i szkice, 

W dziełach W. Kossaka dominującym tonem jest – mimo scen dramatycznych w bitwach – brawura, przewaga siły fizycznej, wyraz zewnętrzny sprawności i umiejętności walczenia, zręczność i zwinność, nawet pewna przesada, afektacja, pogoń za efektem gestu – wyrażona pogodnie. Grozy, dramatycznego napięcia – w nich nie znajdziemy. Natomiast z całem upodobaniem i nonszalancją akcentuje artysta piękno formalne konia, szlachetne i pełne umiaru jego ruchu, zwrotność i bystrość zwierzęcia. Toteż koń u W. Kossaka jest nawet zwycięskim rywalem człowieka, nie tylko na polu bitwy, ale i w portrecie, w którym gra dominującą rolę obok osoby portretowanej. 

Do swych batalistycznych dzieł czerpie artysta tematy z dziejów oręża polskiego i obcego oraz rewij wojskowych, zawsze jednak wybierając ten rodzaj i technikę walki, gdzie koń gra główną rolę. Dlatego to tak świetnie współdziałał artysta w namalowaniu trzech obrazów panoramicznych : »Racławice«, »Berezyna« i »Bitwa pod piramidami« oraz w dużych fragmentach »Bitwy pod Samosierą«. Najwięcej tematów poza epopeją napoleońską, opracował artysta w cyklu obrazów z powstania 1831 r. sceny z bohaterskich walk żołnierza polskiego o wolność ojczyzny aż po ostatnie czyny Legjonów polskich z czasów wojny światowej. 

WOJCIECH KOSSAK (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych, Kraków) W KALIFORNII (ol.).
WOJCIECH KOSSAK (Z wystawy w Tow. przyj. Sztuk pięknych, Kraków) W KALIFORNII (ol.).

W ton pogodny, sielankowy uderza artysta w szeregu scen rodzajowych, od= danych również z wielką brawurą i temperamentem, jaki wogóle cechuje każdą pracę tego artysty. A tworzy artysta te obrazy z niezwykłą umiejętnością i łatwością kompozycyjną, jasno i przejrzyście. Stąd też nacisk główny kładzie Kossak w swych obrazach na treść, anegdotę, podaną w sposób i formie najprzystępniejszej. 

Żywiołowa i brawurowa treść obrazów łącznie z szerokim rozmachem temperamentu malarskiego artysty podziałały również i na stronę technicznego ujęcia i wykonania zarówno – tych potężnych tematem jak i rozmiarami kompozycyj oraz wszelkich studjów czy szkiców nawet. Stąd to u Kossaka ta szeroko pojęta plama, energicznie i z rozmachem prowadzona forma, linja, to śmiałe i pewne pociągnięcie zarówno ołówka jak i pendzla. 

Temi to wartościami artystycznemi i technicznemi Wojciech Kossak zdobył sobie w spółczesnej sztuce polskiej to odrębne i wyjątkowe stanowisko, szeroki rozgłos, uznanie i popularność nietylko w kraju ale i zagranicą. 

MIECZYSŁAW DĄBROWSKI

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new