Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

A.


ABRAMOWICZ BRONISŁAW (Lubicz), urodzony w r. 1837 na Wołyniu.

Abramowicz Bronisław.
Abramowicz Bronisław.

Studya odbyte od roku 1858 w warszawskiej Szkole sztuk pięknych do 1861, następnie w Monachium i Wiedniu, w szkole Edwarda Engerta, nakoniec pod kierunkiem Jana Matejki w Krakowie, w szkole kompozycyjnej; od r. 1876 pracuje samodzielnie. Najważniejsze prace wystawione: »Karol IX. przed nocą św. Bartlomieja«. »Uczta Wierzynka«. »Ostatnie chwile Zygmunta I«. »Elżbieta Austryacka, żona Zygmunta Augusta, przyjmuje poselstwo w Piotrkowie«. »Zygmunt August dyktujący testament«. »Elżbieta, żona Zygmunta III., rozdaje ubogim strawę na Zamku w Krakowie«. Wiele portretów i obrazów rodzajowych. Odznaczenia: Premium za ogół studyów w Akademii wiedeńskiej. Wielkie premium za obraz »Napój miłosny«, także w Wiedniu. Po wystawieniu »Uczty Wierzynka« mianowany honorowym członkiem korespondentem Towarzystwa Sztuk pięknych (Kunstverein) w Wiedniu. Jego »Uczta Wierzynka« jest własnością Muzeum Narodowego. Miejsce obecnego stałego pobytu: Kraków, ul. Grodzka Nr. 9. OS. Bibliografia: Dr. Jerzy Mycielski, 1. cit. str. 643. K. 87. M. N.

ADAMCZEWSKI MICHAŁ. Wystawia w 1880 r. projekt nowego cmentarza dla miasta Warszawy.

AJDUKIEWICZ TADEUSZ, urodzony w Witkowicach (w tarnopolskiem) w r. 1852. Uczył się w krakowskiej Szkole sztuk pięknych pod prof. Łuszczkiewiczem, potem przez krótki czas w Akademii wiedeńskiej. W Monachium pracował pod kierunkiem prof. Józefa Brandta, Seitza i Wagnera. Podróżował wiele po wschodzie w Egipcie, Nubii, M. Azyi i południowej Rosyi, poczem osiedlił się w Wiedniu. Obecnie przebywa w Bukareszcie. W r. 1893 zawezwany do Londynu dla wykonania portretu księcia Walii. W Muzeum Narodowem znajdują się jego: portrety Heleny Modrzejewskiej, Antoniny Hoffmanowej, Józefy Reszkównej, z daru artysty, rodziny Hoffmanowej i wielbicieli Reszkównej. W Rudolphinum praskiem jest jego »Targ w Kairze«, malowany w 1884 r., nabyty w 1885. (Nr. 16). Ważniejsze prace: Portrety ces. Franciszka Józefa, arcyksięcia Rudolfa, Wilhelma, księcia Walii, obecnego Edwarda VII., książąt Meiningen, bułgarskiego, króla rumuńskiego, wielu ministrów i t. d. Wszyscy konno. Mnóstwo odznaczeń za nie otrzymał. »Modlitwa na pustyni«. »Kara wanna dążąca do Mekki«. »Rewia wojsk rumuńskich i 896«. W zbiorach Chojnowskiego w Warszawie jest jego obraz: »Szczodry datek«. W Muzeum im. Lubomirskich we Lwowie jest jego »Ulica w Kairze«, malowana 1884 r. Bibliografia: Zygmunt Sarnecki, »Tygodnik illustrowany« z r. 1900, str. 921. »Świat« 1893, str. 351. K. 87. M. N. Katalog der Gemälde Gallerie im Kunstlerhause Rudolphinum zu Prag 1889.

AJDUKIEWICZ ZYGMUNT. Wystawia od 1883 r. W 1891 r. na wystawie wiedeńskiego Kunstlerhaus otrzymał I. medal złoty. Tegoż roku w Berlinie mniejszy medal złoty. Medal srebrny Lwów 1894. Mieszka stale w Wiedniu. W 1890 r. wyjechał do Paryża. Portret Ludwika Wodzickiego 1895 r. na zamówienie Landerbanku. Bibliografia: »Świat« 1891, str. 270, 1893 str. 227.

ALCHIMOWICZ HIACYNT, ur. 11 września 1841 na Litwie w Dziębrowie Dzisnieńskiego powiatu. Po wystąpieniu z gimnazyum w Wilnie ukończył mierniczo-taksatorską szkołę, lecz powstanie 1863 r. przerwało dalsze kształcenie się i emigrował do Francyi w 1864 r. W Paryżu żył w przyjaźni z Andriollim, także ówczesnym emigrantem. Zmuszony pracować na życie, przyjął obowiązek rysownika-technika przy budowie kolei żelaznej w Arcachon koło Bordeaux, później w Amelie-les-bains i nakoniec w Perpignan, czas zaś wolny poświęcał studyom z natury. W 1872 r. po bankructwie kompanii kolei żelaznej zaniechał prac technicznych i oddał się studyom malarstwa pod kierunkiem brata, Kazimierza Alchimowicza, najprzód w Perpignan, a potem w 1889 r. studyował w szkole sztuk pięknych w Paryżu pod kierunkiem Guillaume’a, Belay’a, Colin’a, Chipiez, dra Matias Duval'a.

Alchimowicz Hiacynt.
Alchimowicz Hiacynt.

W wystawach brał udział we wszystkich większych miastach południowej Francyi, w Castres otrzymał medal srebrny za obraz rodzajowy, w Narbonie nagrodzony na wystawie Towarzystwa sztuk pięknych medalami: bronzowym, srebrnym i złotym, w Nimes medalem srebrno-złoconym (vermeil). W 1876 r. mianowany profesorem rysunków w College Perpignańskim w szkole normalnej nauczycielek, w szkole żeńskiej rządowej i w szkole miastowej, gdzie mieszka stale. Za pracę jako profesor w Towarzystwie politechnicznem otrzymał medale: bronzowy, srebrny i złoty, a od Ministeryum oświaty i sztuk pięknych otrzymał dekoracyę rządową: palmę srebrną (Officier d’Academie) w 1892 r. OS.

ALCHIMOWICZ KAZIMIERZ, urodzony we wsi Dziębrowo (gub. wileńskiej, pow. dziśnieński) w r. 1840. Nauki początkowe pobierał we Wilnie. Od r. 1863 do 1870 mieszkał w Wierchotoryi za Uralem. Jako artysta kształcił się w warszawskiej Szkole rysunkowej pod prof. Gersonem, następnie przez półtora roku w Akademii sztuk pięknych w Monachium i przez rok w Paryżu. Z Paryża przeniósł się do Warszawy, gdzie dotychczas przebywa. Nagroda konkursowa Tow. szt. pięk. w Warszawie 1884. Nagroda pierwsza Tow. szt. pięk. w Petersburgu 1888 za »Pogrzeb Gedymina«, San Francisco i Lwów 1894 medal srebrny. W Muzeum Narodowem, jako dar artysty z 1890 r. znajduje się, nagrodzony przez Akademię sztuk piękn. w Petersburgu »Pogrzeb Gedymina«. Inne prace: »Śmierć Magiera«, »Lizdejko na gruzach świątyni Perkuna«, »Obrona Olsztyna«, »Milda«, »Przy płocie«, »Po nabożeństwie«, »Dożynki«, »Żniwa na Litwie«, »Wnętrze chaty litewskiej«, »Najem robotnika«, »Sceny z Uralu«, »Zabytki książąt Aragońskich«, »W pocie czoła«, »Niewinna zabawa«, »Cyganka«. Laureat konkursu »Tygodnika illustrowanego«. W zbiorach Tow. Z. S. P. w Warszawie są jego: »Dzieci pod lasem«, »Główka«, »Ostatni z arcykapłanów Litwy z córką Pojatą«. W zbiorach Tow. Przyjaciół Nauk w Poznaniu jest jego »Epizod na Uralu«, nabyty 1890 r. Bibliografia: Dr. J. B. Antoniewicz 1. cit. M. N. K. 87. »Tygodnik illustrowany« 1893, str. 4. »Świat« 1888, str. 306.

ALEKSANDROWICZ. Wystawia 1893—1894.

ANDRIOLLI MICHAŁ ELWIRO, ur. w Wilnie w 1837 r., um. 23 sierpnia 1893 r. w Nałęczowie. Ojciec jego pochodził z Tyrolu włoskiego, służył pod sztandarami Napoleona, uczestniczył w kampanii w 1812 r., a następnie jako jeniec wojenny w Rydze słodził sobie godziny rzeźbą się zabawiając. Później osiadł w Wilnie i tu poślubił Petronelę z Gośniewskich. Elwiro był najmłodszym z trojga rodzeństwa. Już jako uczeń w szkołach początkowych czuł nieprzeparty pociąg do plastyki i rysunku. Następnie udał się do Akademii medycznej w Moskwie. Znalazłszy się w Moskwie, postanowił uczęszczać do Szkoły Rysunków, z czasem nawet medycyny całkiem zaniechał, aby się wyłącznie malarstwu poświęcić i przeniósł się do Akademii sztuk pięknych petersburskiej, którą ukończył z egzaminem złożonym w Petersburgu. Powróciwszy do Wilna w r. 1857, artysta całą duszą poświęcił się uzupełnieniu wykształcenia naukowego estetyczno-malarskiego. Pobudzało go tem więcej środowisko, w którem się obracał i epoka bardzo szczęśliwa. Chłonął zatem w siebie co tylko w otoczeniu jego było najszlachetniejszem. Odbywał wędrówki po Litwie. Następnie w r. 1859 udał się Andriolli pod włoskie niebo i oddał się studyom malarskim w Rzymie w Akademii św. Łukasza. Z Rzymu przeniósł się do Paryża, gdzie również jak i w Londynie rysunkami na swe utrzymanie zarabiał. W raca do kraju 1862 r. Niedługo potem ruszył przez Szwajcaryę, Niemcy i Austryę na Wschód, w r. 1866 przez Rumunię, Bessarabią, Podole i Wołyń, wrócił do Wilna, skąd wyjechał na mieszkanie do Wiatki. Tam lat pięć przepędziwszy, wrócił w 1871 r. i osiadł na wsi pod Warszawą. Rysunki jego rychło obudziły zajęcie i zjednały sympatyę. Nabywszy pod Mińskiem kolonię Stasinów, tam zamieszkał razem z matką. Powołany przez wydawcę Didota do illustrowania dzieł klasycznych, pracował znów w Paryżu lat kilka; w 1890 osiadł na stałe w kraju. Znakomity illustrator »Pana Tadeusza«, »Konrada Wallenroda«, »Pamiętników kwestarza«, »Maryi«, »Starej Baśni« i t. d. Zagranicą wyszły francuskie wydawnictwa Shakespeara i Coopera z jego illustracyami, oprócz wydawnictw omówionych poprzednio. Pierwszy występ jego: »Anula« w I. roczniku »Tygodnika ilustrowanego«. W zbiorach Tow. Z. S. P. w Warszawie jest ośm jego illustracyi do »Maryi« Malczewskiego. Bibliografia: Dr. Jerzy Mycielski 1. cit. str. 615. »Kłosy« z r. 1880, t. XXX, str. 398 i 404. »Tygodnik illustrowany« z r. 1893, str. 134, oraz roczniki 2. IX. 1872, 2. XIII. 1874, 2. XV. 1875, Dr. J. B. Antoniewicz 1. cit. str. 277. Henryk Piątkowski 1. cit. str. 234. H. Dobrzycki i H. Piątkowski, Andriolli w sztuce i życiu społełecznem. Warszawa 1904.

ANDRIOLLOWA NATALIA, rzeźbiarka, wystawia od 1891 do 1896 r. Jej rzeźbę »Kęs chleba« reprodukuje »Tygodnik ilustrowany«.

ANDRYCHIEWICZ ZYGMUNT, ur. w Justynowie 1861 r., w gub. płockiej, pow. płoński. U nas wystawia od 1900 r. Wstąpił do krakowskiej Szkoły sztuk pięknych w 1885 r. na rysunki z gipsów pod Jabłońskim. W następnym zaś pod Łuszczkiewiczem zakończył studya z medalem srebrnym. Przez trzy lata przebywa w Paryżu. Ważniejsze prace: z czasów paryskich »Jesień«, z warszawskich: »Z ciernistej drogi życia«, »Błędny ognik«, »Dyablica«, »Na poddaszu«, »Ostatni przyjaciel«, »Magdalenka«, »Obłąkany«. Prac dotychczas wykonał 325 sztuk. W zbiorach Tow. zach. szt. pięk. w Warszawie jest portret własny, oznaczony w katalogu: Andrychiewicz L. OS.

ANDRZEJKOWICZÓWNA MARYA MAGDALENA (Buttowt), ur. 22 lipca 1852 r. w Bałandyczach gub. grodzieńskiej, kształciła się od r. 1872 —1874 i 1876—1877 w Monachium, ostatnie dwa lata pod prof. Lietzen Meyerem. W r. 1875 i 1878 studyowała we Włoszech. Żyje w Warszawie. W Muzeum Narodowem jest jej »Król Łokietek«, nie wystawiony. W zbiorach Tow. Z. S. P. w Warszawie jest jej »Główka«. Bibliografia: Dr. Jerzy Mycielski 1. cit. str. 715, Dr. J. B. Antoniewicz 1. cit. str. 345. K. 87.

ATTESLANDEROWA ZOFIA (z domu Konówna), ur. 12 marca 1874 r. w Luborzycy w Królestwie Polskiem.

Atteslanderowa Zofia.
Atteslanderowa Zofia.

Study a odbyte w r. 1900 u prof. Jacka Malczewskiego, który jej doradził wyjazd celem studyów do Paryża lub Monachium. W ciężkich warunkach rozpoczęła studya, najprzód u prof. Grocholskiego, następnie zaś pod kierunkiem prof. Lenbacha i H. Knirra. Po 8-miu miesiącach nauki u Knirra wystawiła na dorocznej wystawie w Glaspalascie »Luitpoldgruppe«, portret naturalnej wielkości en pied. W r. 1902 wyjechała do Dachau, gdzie u p. Hotzla uczyła się malowania peizaży. Wróciła do Monachium i tu pracowała wspólnie z hr. Courten, amerykanką, od której w rysunku przejęła wiele ulepszeń, korzyści szkoły paryskiej, której p. C. jest wychowanką. Miejsce obecnego pobytu na razie jeszcze Monachium. W jesieni 1904 r. przeniosła się na jakiś czas do Wiesbaden, gdzie całą rodzinę królowej rumuńskiej portretować miała. OS.

AUGUSTYNOWICZ ALEKSANDER, ur. 7 lutego 1865 r. W Iskrzyni, pow. Krosno. Studya odbyte najpierw w gimnazyum w Rzeszowie, a potem w Krakowie w Szkole sztuk pięknych w latach 1883—4 na oddziałach rysunkowych prof. Szynalewskiego i Łuszczkiewicza.

Augustynowicz Aleksander.
Augustynowicz Aleksander.

W Monachium dwumiesięczny pobyt w prywatnej szkole Holossye’go. Wyrobienie artystyczne uzyskał jedynie pod kierunkiem książek Stanisława Witkiewicza. Najważniejsze prace wystawione, oraz otrzymane za nie odznaczenia: »Portret własny«, odznaczony złotym medalem na międzynarodowej wystawie sztuki w Berlinie 1895 r. »Portret p. C.«, medal srebrny na wystawie krajowej we Lwowie 1894 r. »Portret Kardynała Sembratowicza«, wyróżnienie Akad. umiej, w Krakowie. »Portret p. E«, wielki złoty medal na wystawie łowieckiej w Warszawie przed 4 laty. Miejsce obecnego stałego pobytu: Lwów od r. 1890. OS. Bibliografia: Kazimierz Czepelski w »Tygodniku illustrowanym« 1896, str. 751.

AULICH. Wystawia pastel z portretem Słowackiego w 1894 r.

AUSTEN ANTONI, ur. w 1865 r. w Warszawie. Studya odbyte w Szkole rysunkowej w Warszawie (1883—1887) pod kierunkiem Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego. Następnie zaś w Akademii Julian’a w Paryżu (1889—1892) pod kierunkiem: J. Lefebvre’a, Benjamina Constants, Roberta Tonny-Fleury i Lucjana Doucet’a. Ważniejsze prace: Portrety, sceny rodzajowe, peizaże (znaczną ich część stanowią peizaże morskie z brzegów morza Czarnego, Śródziemnego i Atlantyku). Illustracye do własnych i cudzych prac literackich. Współpracownik wielu pism warszawskich w zakresie sztuk plastycznych, krytyki artystycznej oraz spraw społecznych. Miejsce stałego pobytu: Warszawa, ul. Żórawia 21. OS.

Austen Antoni.
Austen Antoni.

AXENTOWICZ TEODOR, urodzony w Kronsztadzie (Brassó w Siedmiogrodzie) 13-go maja 1859 r, Uczeń Wagnera Szandor i Benczur Giula. Kształcił się między 1878 r. a 1881 w monachijskiej Akademii sztuk pięknych, gdzie otrzymał trzy srebrne medale, następnie przez pewien czas w Paryżu pod kierunkiem Carolusa Durand. W 1893 r. bawi w Londynie, gdzie też żeni się z panną Izą Giełgudówną. W 1895 r. został zamianowany profesorem krakowskiej Szkoły (obecnie Akademii) sztuk pięknych. W Muzeum Narodowem jest jego portret Wiktora Osławskiego, ofiarowany wraz z cennym zbiorem przez Osławskiego 1892 r. W zbiorach Chojnowskiego w Warszawie jest jego »U studni w Wenecyi«. W zbiorach Tow. zachęty sztuk pięknych tamże jest jego »Oberek«. »Sztuka polska« w 1904 r. reprodukowała jego »Studyum portretowe« i »Święcenie wody«. Do początkowych obrazów jego należy »Pogrzeb na Rusi«, oraz szkic »Wurzburga« malowane w Monachium. W Paryżu maluje wedle szkicu monachijskiego »Wurzburg w 1811 r.«, oraz inne tematy historyczno-rodzajowe. Powoli jednak przerzuca się do portretów. Na Champ de Mars wystawia portret Osławskiego, wskutek którego zostaje mianowany Associé tego Salonu (7 lipca 1891 r.). Maluje następnie szereg portretów: Sary Bernard, jej syna z żoną, księcia Władysława Czartoryskiego, pani Czarkowskiej Golejewskiej i różnych osobistości paryskich. Z Paryża robi częste wycieczki do Londynu, gdzie zapoznaje się ze sztuką angielską, a nawet maluje kilkanaście portretów. W 1889 r. zostaje officier d’Académie. Od 1895 r. jako profesor działa w Krakowie. Tu powstają ważniejsze portrety jego: ks. Adama Sapiehy, arcyksięcia Karola Stefana, portret własny i mnóstwo dobrze znanych każdemu studyów głów kobiecych. W początkach malował sceny historyczne, jak: »Posłowie polscy u Henryka Walezyusza w Paryżu«. Odznaczenia: Lwów 1894, medal złoty, medal złoty i bronzowy na wystawie w St. Louis 1904. Bibliografia: Dr. Jerzy Mycielski 1. cit., str. 714. St. Roman Lewandowski w »Tygodniku illustrowanym« z r. 1901, str. 122. Tamże 1895, str. 275. Dr. J. B. Antoniewicz 1. cit., str. 356. M. N. K. 87. »Sztuka polska« 1904, str. 5, 15, »Świat« 1891, str. 388, 1893, str. 61. 

Axentowicz Teodor.
Axentowicz Teodor.

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new