Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Następny ze stylów historycznych rozpoczął swój rozwój we Francji, gdzie po śmierci Ludwika XIV. (1715), dzięki upodobaniom artystycznym „wyższych sfer" a przedewszystkiem dworu królewskiego, powstają formy, które określono z początkiem XIX vv. mianem „rococo".
Rokoko, zwane również stylem Ludwika XV, to artystyczny odpowiednik treści i formy życia towarzyskiego ówczesnych opiekunów ( oraz opiekunek !) sztuki; przystosowując się do ich światopoglądu i ideałów, powstawały dzieła tak oryginalne i tak świeże, iż uznawanie tej epoki tylko za upadek „Barocco" jest poważnym błędem. Zresztą ów okres stylowy wykazuje dość znaczny szereg nowości, które - podkreślamy to odrazu - bynajmniej nic ograniczają się jedynie do dekoracji.
W architekturze rokoko nic stworzyło wprawdzie własnego systemu i opiera się przeważnie na zdobyczach baroku; wnosi doń jednak ·wic;kszc zmiany, zarówno w budowlach kościelnych jak i świeckich, a mianowicie: używa układów poziomych dośrodkowych ( = centralnych), łagodzi kontrasty członkowań, stwarza wnętrza o wyjątkowej obfitości światła i niezrównanem zharmonizowaniu szczegółów, a wreszcie wprowadza lekkość dekoracji oraz delikatną stonowaną kolorystykę.
Budownictwo kościelne stylu rokokowego pozostawiło mnóstwo kaplic i kościółków, chociaż nie brak też znaczniejszych świątyń, odznaczających się widoczną odrębnością stylową.
W zakresie architektury świeckiej wznoszono dalej budowle reprezentacyjne, częściej natomiast poprzestawano na pałacykach, w których przedewszystkiem należy szukać cech istotnych rokoka. Ruchliwość, wdzięk i swoboda, tak odmienne od barokowej potęgi ruchu, pompatyczności lub przepełnienia kontrastami, cechują zewnętrza tych budowli. Wnętrza zaś składały się z niewielkich ubikacyj o przeznaczeniu ściśle określonem, jak np. jadalnie, osobne pokoje dla pana i pani, sypialnie oraz buduary.
Osobno trzeba przypomnieć, że wtedy powstało również małe dworki, pawiloniki, ,,domki herbaciane" i altany, służyć tak licznym rozrywkom (fetes galantes") ówczesnego towarzystwa.
Lecz, prócz odrębności w architekturze, rokoko wypowiedziało się najpełniej i najdobitniej w dekoracji ściennej oraz w rzemiosłach artystycznych.
Ornamentyka rokoka: w przeciwieństwie do wszystkich stylów historycznych, nic podporządkowuje się konstrukcji budynku czy przedmiotu, ale właśnie jest organizmem tak samodzielnym, że czas to opanowuje człony architektoniczne a ze sprzętów użytkowych (np. krzeseł i stołów), nie zatracając ich celu praktycznego, stwarza niby - ornament przestrzenny. Motywy tej ornamentyki, rozmieszczone zwykle asymetrycznie, składają się z form o linjach krzywych, giętych w S. i C.; motywami najbardziej charakterystycznemi są twory muszlowate lub raczej skaliste.
Znaczną rolę w ówczesnej ornamentyce odgrywają, mniej lub też niekiedy więcej dokładne, naśladownictwa sztuki zarówno bliskiego (Turcja) jak i dalekiego (Chiny) Wschodu, głównie dzięki żywym stosunkom handlowym. Inne motywy ornamentalne poprzednio już znane, jak np. liście szuwarów, gałązki z kwiatami, a wreszcie agrafy oraz kartusze, łączono tak oryginalnie z ramami, bardzo ulubionemi w tej epoce, że mają one charakter zupełnie nowy. Zresztą podkreślić należy, że właściwie ornamentyka, tak rzeźbiona w stiuku albo w drewnie jak i malowana, wyraża najlepiej elegancję oraz wdzięk kokieteryjny rokoka.
Niemniej bezpośrednio przejawia się rokoko w rzemiosłach artystycznych, których dzida mają części składowe „zlewające się”,wskutek wyłącznego używania linij i powierzchni krzywych.
Przedewszystkiem zasługuje na omówienie ówczesne sprzętarstwo, bo nietylko wprowadziło liczne typy sprzętarikie, lecz także po raz pierwszy w rozwoju historycznym sztuki - stanowi ono z architekturą i dekoracją całość o 'niezrównanej jednolitości oraz harmonji. Z nowostworzonych mebli wystarczy wymienić kilka odmian foteli (np. berżery od 1725 r., markizy) oraz należące do grupy stołów: toalety, szyfonjerki, szafki nocne i szafki narożne. Drewniane części sprzętów służbowych do siedzenia, pokryte rzeźbą ornamentalnie, zrazu malowano lakierami, potem przeważnie złocono „na mat” lub „na lśniąco"; zaś zapomocą obić tapicerskich z adamaszków, brokatelli oraz tkanin gobelinowych (1720 r.) starano się uzyskać w meblach nictylko jak najwięcej wygody, lecz także dopełnienia kolorytu stałej dekoracji wnętrza. Natomiast sprzęty o powierzchniach większych, np. komody, przyozdabiano intarsją geometryczną i naturalistyczną z drewn egzotycznych: palisandru, drzewa różowego i cytrynowego, mahoniu. Wszystkie wyroby sprzętarskie„ nawet i te, które pokrywano wynalezionemi wówczas werniksami :Martina, posiadają okucia z bronzu cyzelowanego i pozłacanego; te „aplikacje" są w epoce rokoka osobnym a wysoko rozwiniętym działem bronzownictwa.
Z innych grup ówczesnego bronzownictwa wyróżniają się przedewszystkiem świeczniki, których wiele odmian stworzyło rokoko; naturalnie wszystkie dzieła brązownicza ,wykańczali cyzelerzy.
Wśród innych działów rzemiosł artystycznych tej epoki wyróżnia się porcelana, o której przedewszystkiem myślimy, zajmując się ówcześnie ceramiką.
Ten wynaleziony około r. 1709 w Saksonji materiał nadawał się tak wyjątkowo do form rokokowych, że wystarczy przestudiowanie wyrobów z porcelany, by poznać całkowicie nictylko cechy charakterystyczne lecz i najdrobniejsze odcienie tego stylu. Jednakże formy w porcelanie rokoka występują dopiero po 1740 r. i to w dziełach fabryki w Meissen koło Drezna, gdyż Sevres (Francja) zaczęło swą działalność około r. 1752.
Z porcelany, obok mnogich figurek dekoracyjnych, wykonywano: naczynia stołowe o przeróżnem zgrupowaniu, czyli t. zw. serwisy, lichtarze, bombonierki, wazy, trzonki do noży i widelców oraz wiele przedmiotów, dotychczas z innego tworzywa robionych jak np. łyżki, kałamarze, oprawy zegarów i krucyfiksy.
Rokoko jest więc okresem najświetniejszego rozwoju porcelany, zarówno pod względem technicznym jak i artystycznym; świadczy o tem wielka ilość fabryk, wówczas założonych.
Na osobną wzmiankę zasługują również złotnictwo oraz ślusarstwo rokokowe.
Jako jedna ze znaczniejszych specjalności sztuki złotniczej występują tabakierki, wysadzane drogimi kamieniami a zdobne emalją i minjaturami, służące za modne podarki. Obok nich niemałą wziętością cieszyły się zegarki o mechanizmach coraz doskonalszych, przybory toaletowe i rączki do lasek.
Po ślusarstwie artystycznym rokoka została spora ilość: bram wjazdowych, poręczy schodów i balustrad balkonowych oraz krat nadproży, należy przytem zaznaczyć, że większość tych okazów wygląda raczej na delikatne i pomysłowe rzeźby z wosku, niż na wyroby z kutego żelaza.
Nakoniec trudno pominąć, iż właśnie z epoki stylu rokokowego pochodzą najkosztowniejsze i najbardziej artystyczne wachlarze, które przyozdabiali - poza członkami oddzielnej korporacji malarzy wachlarzów - także najsławniejsi ówcześni artyści.
Rokoko, jak wszystkie style historyczne, odżyło w okresie powtarzania stylów a używano go zwłaszcza do deklaracji wnętrza saloników i pokoików kobiecych; niekiedy jednak i do ubikacyj większych, jak np. sal balowych i kasynowych, dla których potrzeba cech właściwych rokokowi.