Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Od śmierci Aleksandra W. aż do zdobycia Grecyi. (323—146 przed Chr).
Wyprawy Aleksandra Wielkiego zaszczepiły ducha heleńskiej cywilizacyi na dalekim wschodzie, pozbawiły go jednak swobody i samodzielności. Sztuka w usługach licznych nowopowstałych dworów książęcych nie tworzy dzieł wielkich treścią, lecz dąży przedewszystkiem do wywołania chwilowego wrażenia (efektu). Taki kierunek stał się przyczyną rozmiłowania się we wszystkiem, co potężne, namiętne i olbrzymie. Dwa ogniska sztuki hellenistycznego okresu powstały na wyspie Rodos i w Pergamum w Małej Azyi. Na czele rodyjskiej szkoły stał Chares, uczeń Lizyppa, twórca olbrzymiego spiżowego posągu boga słońca Heliosa, znanego w dziejach sztuki pod nazwą Kolosu rodyjskiego. Już w kilka lat po ustawieniu go zniszczyła burza morska ów największy pomnik rzeźby starożytnej. Szkoła rosyjska stworzyła dwie słynne grupy starożytne: Laokoona i tak zwanego byka farnezyjskiego. Laokoon (w muzeum Watykańskiem i Ufficyach florenckich) był wspólnem dziełem trzech artystów Agezandrosa, Atenodorosa i Polidorosa. Już w starożytności podziwiano tę grupę jako niedoścignione arcydzieło; wielki mistrz sztuki XVI. wieku Michał Anioł nazywa je cudem sztuki; w roku 1506 odnaleziono tę grupę w termach Tytusa i ustawiono w Belwederze Watykańskim. W XVIII wieku wskutek naukowych rozpraw Winckelmanna i Lessinga stało się to dzieło przyczyną nowego rozbudzenia studyów nad sztuką starożytną. (Węże zesłane przez Apollina zabijają kapłana Laokoona i jego dwóch synów śmiertelnymi splotami).
Byk farnezyjski, znajdujący się w muzeum neapolitańskiem przedstawia podanie mityczne o Dirce przez swoich pasierbów przywiązanej do rogów rozjuszonego byka. Wspaniała ta grupa jest dziełem Apolloniusa i Tauriskusa z Trallesu w Lidyi; w r. 1546 za panowania papieża Pawła III znaleziono ją w termach Caracallii, później książęta farnezyjscy zabrali ją do Neapolu.
Do Dzieł Pergameńskiej szkoły należą liczne posągi przedstawiające postacie Gallówa pochodzące ze skarbów króla Attalosa pergameńskiego, który stoczywszy zwycięską wojnę z Gallami ofiarował te posągi Akropolis ateńskiemu. Później przewieziono je do Italii i są tam rozprószone po rozmaitych muzeach (najwięcej w Neapolu). Słynny jest Gal umierający w Muzeum kapitolińskiem w Rzymie, dalej Gal w willi Ludovisi, który osaczony przez nieprzyjaciół zabija najpierw swą żonę a potem siebie.
Do hellenistycznej epoki wreszcie należy jeden z najpiękniejszych posągów starożytnych Apollo Belwederski w muzeum Watykańskiem. Według podania miał Apollo osobiście odpędzić napad Gallów na świątynię Delficką w roku 278 przed Chr, Na tę pamiątkę powstał brązowy posąg Apollina trzymającego egis (symbol burzy) w wyciągniętej lewej ręce. Wspaniała kopia marmurowa, znaleziona przy odkopaniu złotego domu Nerona w Rzymie w XVI wieku została umieszczona w części muzeum Watykańskiego, zwanego Belwederem, skąd powstała nazwa posągu.