Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

WZORY MEBLI DLA STOLARZY


Chcąc powstrzymać zalew obcych wzorów meblarskich, które najłatwiej trafiają do gustu naszego rzemieślnika, należy dążyć do wytworzenia własnych wydawnictw. Wydaje się to tak proste i zrozumiałe, że trudno pojąć może będzie niewtajemniczonym w nasze na tem polu warunki, dlaczego do tej porytego nie uczyniono. A jednak faktem jest, że wzorów nie mamy. Stolarz nic zaprojektować nie potrafi, bo brak mu wyrobienia i kultury artystycznej - artysta kieruje się fantazją, a nie zasadą użyteczności, wygody i znajomością technologji drewna. Stąd nie powstaje nic nowego i racjonalnego. Żywimy się ciągle obcą strawą z domieszką najgorszego gatunku przypraw wytwarzanych na eksport. Wystarczy porównać artystyczne wydawnictwa niemieckie, w których ujrzymy prawdziwe oblicze twórczości w sprzętarstwie, z publikacjami przeznaczonemi dla zagranicy. Z tych ostatnich czerpie nasz stolarz i na tym materjale wyrabia u publiczności poczucie piękna. Wnętrza naszych mieszkań to odbicie wzorów najgorszego gatunku. Musimy więc dążyć do przełamania piętrzących się trudności w sposób najbardziej celowy. Przedewszystkiem zacznijmy od szkolnictwa zawodowego, które na wzór zagranicy winno wytworzyć projektantów mebli, gdyż z tą myślą, że stolarz nie potrafi sam coś tworzyć, należy się pogodzić. Zbierajmy materjały do tej pory w Polsce wytworzone, a w ten sposób zgromadzimy dotychczasowy dorobek, na podstawie którego powstanie typ własny mebli. W każdem mieście i miasteczku, a także w dworach Polski mamy niewyczerpane źródło sprzętów wykonanych przez dobrych, dawnych mistrzów stolarskich, wyczuwających doskonale formę i proporcje mebli. 

Kiedy zgromadzimy dostateczny materjał ilustracyjny, wtedy możemy przystąpić do wydawnictwa, które choć w części zaspokoi potrzeby warsztatów i powoli pocznie wypierać obcą tandetę. Raz rozpoczęta działalność w tym kierunku wytworzy ruch, konieczny w Polsce w zakresie projektowania mebli. Jeszcze przed wojną Kraków stał się źródłem eksperymentów w meblarstwie; tu próbowali swych sił artyści, tu w prywatnych domach najwięcej znajduje się sprzętów z najlepszego okresu i najliczniejszy zbiór fotografji mebli. W każdym zeszycie „Rzeczy Pięknych“ należałoby publikować meble tak dawniejsze jak i obecne, nie stawiając zbyt wysokich wymagań, gdyż pewnego rodzaju pobłażliwość w naszych warunkach jest, przynajmniej na początku, konieczną. Załączone tablice przedstawiają meble dawniejsze Krakowa i nowoczesne pomysły J. Czajkowskiego. Marjan Wójcikiewicz.

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new