Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
c.d.
KAPELUSZNICY (pileatores). W kodeksie z początku XVI w. Baltazara Behem’a: „Codex picturatus" godło kapeluszników krak. przedstawia na tarczy, trzymanej przez 2 tarczowników w zbroji: dwa na krzyż ułożone narzędzia do pilśniowania (filcowania) w kształcie smyczków (pakponga = Packbogen), po prawej stronie niski kapelusz, a po lewej parę pilśniowych papuci (fig. 31). Godło ich z roku 1664-go podaje w swojej pracy: Alfred Grenser: Zunft Wappen, Frankfurt a. M. 1889, str. 47, tabl. XI. Wymalowane jest na naczyniu do piwa (Bierhumpe) zr. 1664 kapeluszników krakowskich. Przedstawia na czerwonej tarczy na krzyż ułożone „smyczki" o złotym trzonie"(Grenser nazywa je: harfenahnliche Instrumente), między nimi ugóry i u dołu niski kapelusz czarny, po stronie lewej i prawej: czesadło. – Podobiznę tego godła (fig. 32) podajemy według zamieszczonego rysunku w pracy Grensera.
Na pieczęci z XIX w., okrągłej (śr. 35 mm.) z napisem w otoku: CECH KAPELUSZNIKÓW w KRAKOWIE są na tarczy wyrażone dwie „pakpongi" na krzyż ułożone (w kształcie krzyża św. Andrzeja), z boku po prawej stronie niski kapelusz, po lewej para papuci (filcowych) z cholewkami (fig. 33).
KARCZMARZE I SŁODOWNICY (braxatores) – pędzący wódkę ze zboża. Cech ten na Kazimierzu przy Krakowie miał na swej pieczęci z roku 1654 (śr. 50X44 mm.) wgórnej części herb miasta Kazimierza, pod herbem w dolnej części prostokątne o ściętym jednym boku naczynie (szufla?) czy też przyrząd słodowniczy. U dołu data wykonania pieczęci AD | 1654. W otoku pieczęci jest napis: + SIGILLUM CONTUBERNII BRAXATORUM CASIMIRIENSIUM AD CRACOVIAM * (fig. 34).
KICHLARZE, piernikarze, woskarze (cuchleri, cuchlerones, dulcipanarii), wyrabiający: pierniki z pieprzem, pierniki słodkie i miodowniki, mieli na pieczęci z r. 1751 (owalnej: >35X30 mm.) za godło piernik {Prostokątny, na którym jest wyobrażenie głowy w profilu. To godło umieszczone jest ponad trzema tarczami herbowemi, ułożonemi. Na tarczy pierwszej jest herb litewski Pogoń, na drugiej herb korony: Orzeł, na trzeciej dolnej herb miasta Krakowa: mur z broną i 3-ma basztami, nad basztą środkową korona. Ponad godłem, wyobrażającym piernik, jest korona królewska zachodząca w otok napisu niemieckiego: * DIS PETZAFTIST DER HERN FEFER KICHLER IN CRACAU. Po obu stronach herbówsą inicjałyI. H. JAKi data 17|51 (fig. 35). Pieczęć kichlarzy krakowskich wzorowaną jest na pieczęciach takiegoż cechu na sąsiedniem Śląsku. Na pieczęci z początku XIX w. (śr. 35 mm.) jest wyobrażone to samo godłot. j. prostokątny (podłużny) piernik, nad nim korona królewska, pod nim herb m. Krakowa. Napis na około jest również wjęzyku niemieckim.
Na skrzyni cechowej z roku 1781 wyobrażone jest godło kichlarzy krak. nieco odmienne t. j. sam piernik, który trzyma 2 lewków. W cechu tym patronką byłaN. Marja Panna.
KOŁODZIEJE (rotifices) ob. Stelmachy.
KOMINIARZE. Na pieczęci (śr. 40 mm.) z drugiej połowy XIX. w. z napisem wokoło: PIECZĘĆ ZGROMADZENIA KOMINIARZY ST. M. KRAKOWA wyobrażoną jest kamienica jednopiętrowa zpłonącym dachem. Wśródpłomieni widać Vi postaci św. Florjana z chorągwią w prawej ręce, w lewej ręce trzyma skopek, z którego wylewa wodę. Z prawej strony kamienicy postać krocząca kominiarza zdługą drabiną (fig. 36).
Towarzysze (czeladź) kominiarscy mieli z końcem pierwszej połowy XIX-go wieku (po r. 1846-ym po zajęciu Krakowa przez Austrję) pieczęć owalną (34X30 mm.), na której jest na tarczy herb m. Krakowa z koroną na szczycie. Pod herbem miasta są dwie na krzyż ułożone żelazne skrobaczki kominowe (Kaminfegerscharre). Napis w otoku jest niemiecki: INSIEGEL DER SCHORSTAINFEGERGESELL ZU KRA: (fig. 37).
Patronem kominiarzy jest św. Florjan.
KONWISARZE (cantrifusores), ROTGISERZY (cuprifabri, cuprifusores, stannarii, stannifusores). Na pieczęci z końca XVI w. (śr. 25 mm.) z napisem w polskim języku: -f- PIECZE : STARS : I MLOD : CZEHV : CONVIS : MIAST : CRA (Pieczęć starszych imłodszych cechu konwisarskiego miasta Krakowa) wyobrażona jest na tarczy koneweczka z uchem zwróconym w lewo (fig. 38). Pieczęci tej używał cech jeszcze w końcu XVIII-go w.,oprócz niej używał równocześnie i drugiej, większej (śr. 44 mm.) bez napisu, na której przedstawione są: w środku dzwon z koroną, po prawej stronie dzwona konewka z dzióbkiem, wygiętym uchem i przykrywką, z lewej nalewka na okrągłej nóżce z podstawą i wygiętym uchem. Nad tymi przedmiotami jest poziomo ułożona armata, pod nimi 2 chorągiewki (lance) ułożone na krzyż (fig. 39).
Na kolorowym rysunku „herbu cechu kunsztu konwisarskiego", sprawionym za Marjana Pietrzyka, starszego zgromadzenia konwisarskiego w Krakowie r. 1839, znajdują się powyżej wymienione przedmioty a nadto jeszcze okrągła puszka (waza) na podstawce, z przykryciem i uchami z boku, dwa kotły do bębnienia i kopczyk kul armatnich. Herb ten konwisarzy uformowany jest, jak herb szlachecki, ma bowiem na szczycie tarczy hełmz koroną i labrami i 2 rogi a w klejnocie 3 czarne pióra strusie, klejnot zdobią jeszcze po bokach kolorowe chorągwie (ob. rycinę kolorową).
KOTLARZE (ahenarii, caldarii, caldeatores). Za godło cechu kotlarskiego mają kocioł okrągłyt. zw. „kocioł krakowski" (bez przykrycia) z kabłąkiem półkolistym ugóry. To godło jest na ich pieczęci z drugiej połowy XVI w. (śr. 35 mm.) umieszczone na tarczy późno renesansowej z główką aniołka na jej szczycie. Napis w otoku jest: 十 SIGIL * CONTVBERNII * CALDEATORVM * CRACOVIENS: * (fig. 40).
To samo godło wyrażone jest na pieczęci z r. 1732 owalnej (42X36 mm.). Na podstawie (odcinku), na której jest powyższa data, stoi kocioł okrągły z kabłąkiem, po obu jego bokach wspięty gryf, wyobrażony w profilu. Gryfy trzymają jedną przednią łapą kabłąk kotła, drugą koronę królewską, wznoszącą się ponad kabłąkiem kotła. Napis w otoku: * SIGILLVM. CONTVBERNY. CHALDEATORYM. CRACOVIENSIVM. Na wzór tej pieczęci cech sprawił inną w r. 1860 (42X36 mm.), który to rok wyrażony jest na brzuścu kotła. Oprócz tego jest jeszcze na dolnej podstawie zamiast* daty: 17|32, jak jest na poprzedniej pieczęci, data 15 83 – oznaczająca zapewne datę powstania pieczęci pierwszej. Pieczęć tę (fig. 41) wykonał: Jan Adolf Szachner pieczętarz „według wzoru dawnej pieczęci cechu kotlarzy krak.“ za 8 fl. w. a., na co znajduje się kwit jego zd. 16. lipca 1860 r. w aktach cechowych Archiwum m. Krakowa g- 185. To samo godło, jak na pieczęci zr. 1732, wymalowane jest złotą barwą na wewnętrznej stronie skrzynki cechowej, po bokach jego data AD | 1733, a więc prawie współcześnie ze wspomnianą pieczęcią.
KOWALE (fabri ferarrii, ferrifabri) kleparscy mieli na pieczęci z drugiej połowy XVI-go wieku (śr. 45 mm.) na tarczy godło cechowe: podkowę, barkiem ku górze a ocylami na dół zwróconą, w środku młotek o rozszczepionym na dole trzonku, z główką równo ściętą z jednej strony a rozszczepioną z drugiej (fig. 42). W otoku napis SIGILLVM. ARTIFY. FABRIORVM. CIVITAT: KLEPAR. Kowale krakowscy na pieczęci z XVII. w. (śr. 35 mm.) mieli godło cechowe przedstawione na tarczy okrągłej, z koroną ugóry i ornamentem na obwodzie. Tarcza podzielona jest na 4-ry pola, w1-em jest podkowa, barkiem ku górze zwrócona, w wolnem miejscu wśród podkowy krzyż równoramienny (godło to ma formę herbu szlacheckiego), w2. polu: kotwica, pionowo uchem nadół ustawiona, w3młotek kowalski o łukowatej głowicy, w4. rozwarte kleszcze kowalskie, oba te narzędzia pionowo ustawione. W otoku pieczęci napis: SIGILLVM • CONTVBERNII • FABRORVM • CRAKOVIENSIVM. Na wzór tej pieczęci, używanej jeszcze w XVIII. wieku kowale krak. kazali zrobić drugą w r. 1789 (śr. 40 mm.). Ma ta pieczęć te same godłaztą odmianą, że nad polem środkowem pieczęci, okolonem tylko wieńcem, ma wstęgę z datą: A. D. 1789. Cztery pola« herbowe są szrafowane poziomo, co oznaczałoby pola niebieskie, na których są godła naturalnej barwy żelaza. W otoku jest taki sam napis (z inną pisownią): SIGILLUM. CONTUBERNII. FABRORUM. CRACOVIENSIUM. (fig. 43).
KRAMARZE (cramarii, institores), przekupnie (revenditores) mają za godło postać swojego patrona: św. Karola Boromeusza (kardynał i arcybiskup medjolański (1538-1584). Pieczęć ich „kongregacji”, (śr. 40X35 mm.) przedstawia w 3A postaci św. Karola B., ponad nim kapelusz kardynalski, z prawej strony napis: S. CAROLUS, z lewej BORROMEUS, z obu stron postaci inicjały: CiRa poniżej data wykonania pieczęci 17 51) (fig. 44).
KRAWCY (sartores). Byli jednym z najstarszych cechówiużywali za swoje godło: nożyc krawieckich. To godło ma notatnik krawca krak. zr. 1497, wyryte na tylnej okładce drewnianej notatnika. Nożyce krawieckie, na tarczy, są rozłożone i ustawione pionowo końcami do góry (fig. 45). Po nad tarczą rok 1497 cyframi gotyckiemi. (Na przedniej okładce notatnika jest herb: Orzeł polski, również płaskorzeźbiony).
Na urzędowej pieczęci, pochodzącej z końca XV-go w., są również nożyce krawieckie, w tem samem ułożeniu co poprzednie, umieszczone na tarczy; między rozwarciem nożyc umieszczona jest nadto sześciopromienna gwiazda (fig. 46). Napis pieczęci (śr. 30 mm.) na wstędze, biegnącej otokiem, minuskułą gotycką: si sartorum – cracouiensium.
Również i na pieczęci późniejszej z r. 1760 jest godło krawców krakowskich, przedstawiające same nożyce otwarte, umieszczone na kartuszu barokowym. Pieczęć (śr. 32 mm.) ma w otoku napis polski: + PIECZEC CECHU KRAWIECKIEGO KRAK • 1760. (fig. 47).
To samo godło, co poprzednia, ma również pieczęć cechu krawieckiego kazimierskiego (przy Krakowie) zr. 1684, który to rok jest wyrażony po obu stronach nożyc – napis tej pieczęci (śr. 32 mm.) brzmi: SIGIL: SARTO: KASIMIR: CIRKA • (sic) CRACOVIE (sic). Ostatnią odmianę w godle cechu krawieckiego widać na pieczęci z XIX wieku, na której poniżej rozwarcia nożyc są dwie dłonie wuścisku (fig. 48). Napis tej pieczęci:' ZGROMADZENIE CECHU KRAWIECKIEGO W KRAKOWIE.
KRUPNICY (pulmentarii, pultarii, pultifices) w XIX wieku używali za godło: młynka krupniczego, jak to widzimy na pieczęci (śr. 42 mm.), na której w około napis: PIECZĘĆ CECHU KRUPNIKUW (sic), (fig. 49). Patronem tego cechu był św. Michał archanioł.
KUPCY (mercatores), KONGREGACJA KUPIECKA (congregatio mercatorum), zespoleni już w r. 1410, mają za godło na pieczęci z XVII-go wieku, owalnej (śr. 35X32 mm.) żaglowiec handlowy na falach. Na przodzie żaglowca jest stojąca postać ludzka (modląca się?) ze złożonemi przed sobą rękami, na głównym maszcie u szczytu „Oko opatrzności" (fig. 50). Napis w otoku: SIGILLUM : CONGREGATIO : MERCATOR : CRACOV:
Towarzysze kupieccy (Kauf u. Handlungs-Bursche) mieli na swojej pieczęci na początku XVIII w. basztę z oknem krzyżowemu *dołu baszty po bokach roślina i kłos pszeniczny. Pieczęć ta przywieszona jest do dyplomu pap. z 1 stycznia 1710 r., w którym są przepisy zwyczajowego obrzędu (beania) dla młodzieży kupieckiej i handlowej wstępującej do tego zawodu. Napis krótki u góry godła jest nieczytelny.
KURDYBANICY czyli CZARNI GARBARZE (cordibanarii, nigricerdones), którzy wyrabiali przedewszystkiem skóry kozłowe (kordyban) a także cielęce i owcze specjalnym sposobem, mają na pieczęci z XVI, wieku (śr. 32 mm.) tarczę herbową przedzieloną poziomą belką na 2 pola. W górnem polu kozioł wspięty na tylnych nogach, bokiem w stronę prawą, po za nim w tyle prostokąt z prążkami poziomemi (kordyban ?), w dolnem polu dwie na krzyż ułożone długie skrobaczki (Streicheisen), poniżej skrzyżowania: czapka (?) spiczasta z prążkami ukośnymi od lewej do prawej strony (fig. 51). Napis w otoku: * SiGiL • DER CORDIWANMAHER • DER STAT • CROCA – IN POLE
KUŚNIERZE (pellifices, pelliones) i CZAPNICY. W kodeksie Baltazara Behem’a godło ich przedstawia płat futra zeszytego w podłużne pasy ze skórek podłużnych łukowato u dołu zakończonych. Płat futra zakrywa prawie całą tarczę herbową, na której się znajduje (fig. 52). Na pieczęci (śr. 32X30 mm.) z końca XVI-go wieku mają na kartuszu t. zwany fewan (Fehwamm) – skórkę wyprawną wiewiórczą, zajmujący całą, sercowatą płaszczyznę kartusza. Napis biegnie w około, przerwany tylko w dolnej części: 十 SIGILLVM PELLIONVM – CIWVM CRACOVIENSIVM. (fig. 53). Kuśnierze kazimierscy mieli za godło Baranka, który trzyma wnóżce chorągiewkę (fig. 54). Jest to godło na pieczęci (śr. 43X35 mm.) z napisem w otoku: PIECZĘĆ KUŚMIERSKA MIASTA KAZIMIERZA.
Za czasów „wolnego miasta Krakowa" (1815-1846) kuśnierze krakowscy połączeni wraz z czapni kami mają na „płaszczu" gronostajowym, ułożonym w draperją, z czapką książęcą u góry, wysoką czapkę o kwadratowym denku, obramowaną u dołu futerkiem (fig. 55). Napis *w około w 2 wierszach: 1) STARSI CECHU FILIALNEGO KUŚNIERZY I CZAPNIKÓW; 2) ST. Z. W. M. KRAKÓW. Na cesze do obsyłania o sesjach cechowych, w kształcie książki drewnianej, pochodzącej z XVIII, wieku jest wymalowany: Adam i Ewa pod drzewem „złego i dobrego". W obłokach nad nimi unosi się aniołek, który trzyma wręce skórę tygrysią, niosąc jakoby okrycie dla tych pierwszych rodziców.
Kuśnierze krakowscy mają za patronkę swoją N. Pannę Marję Różańcową.
LITOGRAFOWIE, ob. Drukarze.
ŁUCZNICY (arcufices) SAMOSTRZELNICY) (ballistarii, balistatores) byli w XV. w. razem z grzebieniarzami. Za godło mieli łuk z korbą do naciągania, wyrażony na pieczęci (ob. fig. 27).
MALARZE (pictores) razem z goldszlagerami (bractearii). Najstarsze ich godło jest na miniaturze ' w kodeksie Baltazara Behema. Na tarczy czerwonej, okrojonej z gotycka i przepukłej środkiem są trzy małe tarcze w układzie, t. j. dwie w górze, jedna na dole. Są one kształtu wczesnego: szczyt ich równy, dół zaokrąglony łukiem. Na każdej tarczy po trzy czarne, małe romby w układzie. Nad szczytem tarczy herbowej jest klejnot: hełm z koroną i labrami na boki tarczy spadającemi i w 3?4 wysokości stojąca postać niewieścia na wprost, ubrana w suknię czerwoną z rozpuszczonemi włosami i fruwającym w lewo podwójnym welonem (fig. 56). Godło to malarzy krakowskich powstało w początku wieku XV-go.
ADAM CHMIEL.