Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Jastrzębowski, to wyjątkowy dzisiaj typ artysty. Stojąc zawsze na realnym gruncie rękodzieła, umie on na jego założeniach budować zdrową i wielką sztukę. Ma on w sobie coś ze średniowiecznego mistrza cechowego, chociaż równocześnie należy bezsprzecznie do najwybitniejszych artystów współczesnych i jest jednym z tych nielicznych budowniczych, którzy pod gmach sztuki jutrzejszej silny fundament zakładają. Nie pociąga go drobiazgowość w rzeczach, które wymagają silnej całości konstrukcyjnej. Tworzy zawsze z myślą o materjale, w którym dana kompozycja ma być wykonaną i dlatego każda linja i forma celowo przeprowadzona wiąże się w całość dekoracyjną, tak charakterystyczną dla twórczości Jastrzębowskiego. Cały kilkunastoletni dorobek artystyczny, dowodzi niezbicie, że sztuka polska w osobie Jastrzębowskiego zdobyła urodzonego artystę, technika i budowniczego. Obce mu są literacko-malarskie problemy. Materjał, narzędzia, to są założenia jego pomysłów, które wysnuwa walorami prowadzącemi bezpośrednio do celowości, mającją zawsze na względzie. W kompozycjach raz ustalonych nic dodać ani ująć nie potrafi wykonawca jego projektu, gdyż nierozerwalną całość Jastrzębowski opiera na technicznej i praktycznej znajomości rękodzieła i zastosowaniu ornamentu, wypływającego z technologicznej własności materjału, a nie z malarskich lub innych pobudek czysto wrażeniowych. Głębokie wyczucie rzemiosła, samodzielny talent i niestrudzona praca, umożliwiły Jastrzębowskiemu osiągnięcie tej wyżyny, na której każda rzecz użytkowa przemienia się w dzieło sztuki. Jastrzębowski jest twórcą formy w najlepszem tego słowa znaczeniu. Witraż, składający się ze znanych mu dobrze elementów i technicznego ich powiązania, doprowadza do wykwintnej prostoty o zdecydowanym i silnym zestroju dekoracyjnym. Postaci figuralne i ornament sprowadza do właściwości materjału, unikając przy tem podmalowywań i obcych form dla witrażu. Umie doskonale odróżniać witraż od obrazu olejnego, gdzie swoboda pendzla niema granic, i dlatego w znaczeniu dekoracyjnem oszklone okno Jastrzębowskiego jest wyrazem sztuki wybitnie nowoczesnej.
Zapewne cały projekt przystosowany został do otoczenia, a umieszczony na właściwem miejscu, dałby dopiero pojęcie o zmyśle architektonicznym, jaki bezsprzecznie tkwi w kompozycji witrażowej. Na wystawie paryskiej świat ujrzy witraże dwóch artystów polskich, Jastrzębowskiego i Mehoffera, któremu dawno już zawdzięcza sławę polski przemysł witrażowy. Jastrzębowski, idąc w ślady swego mistrza, zachował całą pełnię swej indywidualności, dobra bowiem szkoła rozwijała samodzielność ucznia i talent na pożytek sztuki i przemysłu artystycznego. Oba witraże zostały wykonane w znanych krakowskich zakładach witrażowych „S. G. Żeleński" w Krakowie, gdzie dołożono wszelkich starań i użyto całej bogatej wiedzy technicznej dla tych wspaniałych projektów, które w wykonaniu przynoszą zaszczyt tak zasłużonej firmie. Kazimierz Witkiewicz.