Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Wobec zdecydowanego udziału Polski na Międzynarodowej Wystawie sztuki dekoracyjnej w Paryżu, Dyrekcja M. Muzeum przemysłowego im. D-ra Adrjana Baranieckiego w Krakowie, otwiera na łamach swego organu dział poświęcony wszystkim sprawom związanym z przygotowaniami do Wystawy. Pragnąc aby dział polski objawił się w jak najlepszej formie, niezbędny jest wysiłek całego społeczeństwa, gdyż tylko w ten sposób możemy wystąpić godnie wobec narodów świata. Warunki materjalne w jakich toczyć się będzie praca często zadecydują o wartościach artystycznych, o możliwości wykorzystania sił twórczych w narodzie, wreszcie także o objęciu szerszych kręgów współpracy instytucji, artystów, rzemieślników i przemysłowców.
Wezwanie Komitetu Głównego o pomoc do Społeczeństwa uważamy za sprawę nader ważną i pilną, gdyż czas niewielki nas dzieli od międzynarodowego turnieju na polu nowoczesnych sztuk dekoracyjnych
Dyrekcja Muzeum.
ODEZWA KOMITETU GŁÓWNEGO: Po wojnie światowej pierwszą wielką międzynarodową manifestację pokojowej pracy i twórczych wysiłków w dziedzinie sztuki i przemysłu organizuje Francja, zapraszając narody obu półkuli do zbiorowego popisu.
W kwietniu 1925 r. na przeciąg 6-ciu miesięcy otwiera się w Paryżu na Esplanadzie inwalidów i po obu brzegach Sekwany międzynarodowa wystawa nowoczesnych sztuk dekoracyjnych. Architektura, wnętrza, meble, sztuka ogrodnicza, dekoracja ulic, teatr, mody, różne działy artystycznego przemysłu, metody szkolne, wreszcie wszelkie atrakcje związane z wystawami światowemi, dadzą pole do popisu całym zastępom architektów, inżynierów, artystów-dekoratorów, rzemieślników, przemysłowców, wynalazców, pedagogów, wydawców, robotników. Powstanie miasto-ogród pawilonów francuskich i cudzoziemskich wśród zieleni 1 kwiatów na tle przepysznej panoramy Paryża. Wystawa paryska, sięgając w głąb życia współczesnego i jego potrzeb, żąda w każdej dziedzinie najwyższego twórczego napięcia, skojarzenia oryginalnych wysiłków sztuki ze współczesnym postępem rzemiosł i przemysłu. Ze zbiorowego wysiłku narodów wyłonią się nowe formy coraz głębszego, coraz powszechniejszego przeniku sztuki do codziennego życia, a każdy naród, ukazując światu własne oblicze, będzie dążył do zajęcia należnego mu stanowiska.
Polska przyjęła zaproszenie Francji. Zapewniono nam pierwszorzędne miejsca na pawilon i inne działy. Projekt pawilonu polskiego ustalony, szereg projektów wnętrz oddano odpowiedzialnym firmom do wykonania. W pracowniach artystyczno-przemysłowych wre praca. Na czele przedsięwzięcia naszego, z upoważnienia Rady Ministrów, stanął Minister Oświaty. Powołany do prac organizacyjnych delegat rządu kieruje przygotowaniami w kraju w ścisłym kontakcie z Paryżem. Powstał w Warszawie komitet główny z przedstawicieli rządu, sfer artystycznych, przemysłowych, finansowych i prasy, który wybrał fachowy komitet wykonawczy. P. Prezydent Rzeczypospolitej Stanisław Wojciechowski na prośbę komitetu głównego objął protektorat nad udziałem Polski w wystawie. Rząd Polski już złożył pewne sumy na pierwsze przygotowania i zobowiązał się obecnie do udzielenia znacznej pomocy finansowej na realizację wystawy. Rządy innych państw, wydatnie subwencjonujące swoje działy, odwołują się jednocześnie w różnych formach do pomocy społecznej. To samo iu nas najmniej połowę kosztów udziału w wystawie musi wziąć na siebie społeczeństwo.
Do społeczeństwa polskiego z gorącem zwracamy się wezwaniem. Niech spieszy pomoc społeczna. Niech wyrazi się w datkach pieniężnych, jak i czynnem a ofiamem współdziałaniu z komitetem we wszystkich jego poczynaniach. Korzyści artystyczne, ekonomiczne i polityczne naszego wystąpienia w Paryżu są niewątpliwe. Polska na wystawie być musi. Wymaga tego interes i ambicja narodu i państwa. Społeczeństwo nie dopuści aby Polska znalazła się poza nawiasem w chwili, gdy opinja międzynarodowa wydawać będzie wyrok o pracowitości, o zdolnościach twórczych, o zrozumieniu potrzeb nowoczesnego życia przez współczesne pokolenie, gdy będzie sądzić, porównywać i wyprowadzać daleko idące wnioski o hierarchji kulturalnej w wielkiej rodzinie narodów. Społeczeństwo nie dopuści, aby w szeregach stojących nad Sekwaną przy „Ulicy narodów” pawilonów całego świata Polski zabrakło. Czasu zostało niewiele. Pomoc społeczna, o którą wzywamy, nastąpić musi natychmiast. Im będzie wydatniejszą, im szybszą, tem pewniej, tem piękniej i tem poważniej wystąpi Polska w Paryżu!
ZA KOMITET GŁÓWNY: Eustachy Sapieha, Stefan Benzef, Stefan Krzywoszewski, delegat rządu Jerzy Warchałowski. Ofiary w pieniądzach nadsyłać należy do Banku dla handlu i przemysłu w Warszawie (Traugutta 8), na rachunek polskiego komitetu wystawy paryskiej, gdzie również składać można deklaracje wniesienia sum w określonych terminach. Wszelką inną pomoc zgłaszać należy do komitetu wykonawczego (Tamka 1 w Warszawie).
POSIEDZENIE KOMITETU GŁÓWNEGO. W piątek dn. 2 Maja b. r. w Prezydjum Rady Ministrów odbyło się posiedzenie Komitetu Głównego Działu Polskiego na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu 1925 r. W toku obrad wyjaśniono, że Rząd przyznaje na cele udziału Polski w wystawie: w r. bieżącym 60 tys. zł., w roku przyszłym 100 tys. zł. Pozostałą potrzebną sumę 160 tys. złotych trzeba zebrać z ofiar prywatnych. P. Minister Miklaszewski, wyraził przeświadczenie, że przedsięwzięcie to musi się powieść Komitetowi składającemu się z obywateli posiadających wybitne stanowiska i wpływy. Udział Polski w wystawie jest konieczny, wymaga tego w głównej mierze interes kulturalny i gospodarczy, jak i polityczny.
TEREN POD PAWILONY POLSKIE. Z relacji delegata rządu wynika, że tereny pod pawilony polskie, narzucone nam, jak i innym państwom, przez rząd francuski, rozrzucone będą po obu stronach Sekwany. Polska otrzymuje miejsca: 1) na Cours le Reine na niewielki pawilon własny (18X12 m); 2) sektor w galerji na Esplanadzie; 3) miejsce na różne działy w Grand Palais i 4) miejsce na własną restaurację lub cukiernie ze scenką.
PRZEDMIOTY DEKORACYJNE I UŻYTKOWE NA WYSTAWĘ PARYSKĄ. Komitet Wykonawczy zwraca się niniejszem do artystów, o dostarczenie projektów na szereg przedmiotów, które będą umieszczone bądź we wnętrzach pokoji mieszkalnych, bądź w innych specjalnie na to przygotowanych miejscach. Szereg firm zwróciło sie do Komitetu z gotowością wykonania tych przedmiotów: z bronzu, drzewa, alabastru, marmuru, majoliki, porcelany, fajansu, szkła, oraz kutych i lanych metali.
Potrzebne są następujące przedmioty: zegary, dekoracja stołu (surtout de table), zastawy na stół jadalny, wazony dekoracyjne, patery, świeczniki, lampy stojące, przybory do pisania na stół, kominek it. d.
Projekty wykonane plastycznie, w rysunku lub zdjęciach fotograficznych, bądź przedmioty gotowe, nadsyłać należy do Komitetu Wykonawczego wystawy paryskiej (Tamka 1. w Warszawie, w lokalu Towarzystwa przemysłu ludowego) najpóźniej do dnia 15 czerwca 1924 r. Projekty i przedmioty w miarę nadsyłania będą rozpatrywane przez Komisje i kwalifikowane do wykonania.
PRZEGLĄDOWA WYSTAWA POLSKIEGO PRZEMYSŁU ARTYSTYCZNEGO PRZED WYSTAWĄ PARYSKĄ W WARSZAWIE. Zarząd Tow. „Zdobnictwo Polskie* w ścisłem porozumieniu z polskim komitetem międzynarodowej wystawy nowoczesnych sztuk dekoracyjnych w Paryżu w 1925 r. organizuje w Warszawie w grudniu r. b. Wielką wystawę polskiego przemysłu artystycznego.
Powyższa wystawa byłaby generalnym przeglądem prac z całego kraju i konkretnym materjałem, z którego nastąpi wybór okazów, mających być wysłanymi na wystawę paryską. W tym celu Komitet zwraca się do wszystkich artystów, firm wytwórczych i osób pracujących w polskim przemyśle artystycznym z apelem, aby w przeglądzie tym wzięli udział. Projekty na przedmioty, które na wystawę mają być wykonane, mogą być wcześniej ocenione przez Komisję rozpoznawczą, o ile rysunki i wzory nadeśle się przez czerwiec pod adresem: Komitet wykonawczy wystawy paryskiej – Warszawa, Tamka 1. Druki wystawowe otrzymać będzie można up. J. Warchałowskiego, Kraków, Smoleńska 9.
KONKURS NA WNĘTRZE KAPLICZKI. Z 8-miu prac nadesłanych Komisja wyróżniła dwie, przyznając I-szą nagrodę projektowi pod godłem „Fuga“, Il-gą projektowi pod godłem „W“. Autorem pierwszego jest p. Jan Szczepkowski, art. rzeźbiarz, autorem drugiego p. Edward Trojanowski, art. malarz.
KONKURSY RZEŹBIARSKIE. Komitet wykonawczy ogłosił konkursy honorowe na projekty rzeźb, mających stanąć w dziedzińcu pawilonu polskiego. Termin dostarczenia projektów plastycznych 25 czerwca 1924 r. Konkursy są honorowe, ponieważ Komitet rozporządzając bardzo szczupłemi funduszami, nie może w obecnym czasie przeznaczyć na ten cel odpowiednich nagród. Bliższe szczegóły w Komitecie wykonawczym wystawy (Tamka w Warszawie w lokalu Towarzystwa Przemysłu Ludowego).