Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Technika świetlna wystaw współczesnych odbiegła daleko od dawnych wzorów, uległa Przeobrażeniom zasadniczym. Zamiast dawnych małych, żółtych żarówek o drżącym druciku węglowym, czy lampjonów zjawiło się oświetlenie pełne, białe, snop światła. Punkt i linję świetlną zastąpiono płaszczyzną, szerokim wachlarzem, snopem z potężnego reflektora. Podstawą oświetlenia wystawy stał się zatem reflektor i lampa rtęciowa, dająca pełną, choć miękką linję i płaszczyznę świetlną. Tak więc pierwszem założeniem nowoczesnej techniki wystawowej jest bogactwo światła znaczne rozszerzenie „horyzontu" świetlnego. Drugim elementem oświetlenia wystaw jest szerokie użycie kolorystyki, zgodne zresztą z ogólnym prądem wszechstronnego zastosowania kolorystyki w dzisiejszym życiu. Gra kolorów, przebogaty przepych wszystkich elementów tęczy spełniają podniosłą rolę w służbie techniki wystawowej. Przy rozważaniu zagadnień techniki świetlnej wystaw współczesnych mamy 3 zasadnicze grupy problemów: 1) oświetlanie zewnętrzne gmachów i pawilonów; 2) oświetlanie wewnętrzne stoisk i objektów wystawowych; 3) oświetlanie arteryj komunikacyjnych wystawy i objektów wyłącznie dekoracyjnych, jak ulic i placów wystawowych, fontann, klombów itp. 1) w oświetleniu zewnętrznem gmachów stosuje się oświetlanie bezpośrednie ścian specjalnemi reflektorami. Uzyskuje się w ten sposób oświetlenie płaszczyzn fasad od góry do dołu. Pozatem oświetla się gmachy dużymi reflektorami, dyskretnie ukrytymi, co daje nadzwyczajny efekt równomiernego i miękkiego światła. W ten sposób postępowano np. w Kolonji w oświetlaniu katedry i fasad budynków na drugim brzegu Renu. Osobliwości architektoniczne stają się widoczne tylko w tem oświetleniu, rzucając się jaskrawo w oczy. Ten sam system oświetlania zastosowano na wystawie kultury współczesnej w Bernie przy oświetlaniu środkowej rotundy, oblanej wieczorem mlecznem światłem z kilkudziesięciu reflektorów, Odrębności konstrukcyjne budynków są tą drogą podkreślone i uwypuklone. Inny sposób oświetlania budynków stanowi prześwietlanie ich od wewnątrz reflektorami z szerokiem zastosowaniem kolorystyki. Uzyskuje się tą drogą bajeczną wprost grę kolorów, niesłychanie efektowną nawet dla skromnych pawilonów. 2) Stoiska na wystawach współczesnych oświetla się rzęsiście i pomysłowo. Dla uzyskania większego efektu kontrastowych światłocieni przyciemnia się pewne partje, lub też wogóle zamyka się zupełnie dopływ światła dziennego do stoiska. Światło daje się wtedy wewnątrz stoiska: rurki świetlne, reflektory i większe lampy z lustrzanemi reflektorami. Napisy i linje na wykresach oświetla się rurkami, napełnionemi rozrzedzonym gazem, co daje przepiękną fluoroscencję w kolorach: czerwonym, niebieskim i zielonym (neon), jakoteż srebrnym i złotym (helium). Rurki te bądźto mają kształt liter i krzywych linij na wykresach, bądźteż prostolinijnie znaczą kontury części architektonicznej. Używanie świecących wykresów i map daje niezapomniane wrażenie artystyczne i znakomicie utrwala zrozumienie i zapamiętanie przedstawionych danych: z suchych liczb czyni miłe dla oka obrazy, grające światłem i kolorystyką. Na wystawie w Dreźnie („Die technische Stadt“) pokazano np. w ten sposób niezwykle efektowne modele zakładów elektrycznych wysokiego napięcia. Stoisko było oświetlone tylko świecącemi wykresami, modelami, rurkami gazowymi przedstawiającymi kolorem kierunek prądu, jego rodzaj (stały czy zmienny) i t. p. Podobnie na tej wystawie ulica bazarowa była oświetlona wyłącznie oknami wystawowemi, reflektorami świetlnemi; były to naprawdę wzory nowoczesnej reklamy świetlnej. 3) Oświetlenie ulic i placów jest wobec oświetlania gmachów, przeważnie w sposób miły dla oka przytłumione, niekiedy nawet niedostatecznie. Armatury świetlne, ostatnie słowo techniki świetlnej w tej dziedzinie, harmonizują z ogólnym kierunkiem: świecące mleczne kule, na prostych słupach żelaznych. Na Wystawie w Kolonji ulica bazarowa, prowadząca do parku rozrywkowego (wesołego miasteczka) oświetlona jest cylindrycznymi kloszami mlecznymi, osadzonymi na prostych, wysokich słupach. Słupy powiązane są niesymetrycznie poprzecznemi girlandami mlecznych żarówek; wygląda to bardzo efektownie. Wyłącznie dla celów dekoracyjnych służą fontanny świetlne. Na wystawie w Kolonji wielka fontanna ma formę klosza, świecącego naprzemian w czterech kolorach. Przy dźwiękach muzyki jest ta symfonja muzyczno-świetlna wspaniałą atrakcją i daje z perspektywy wprost czarujący obraz. Nic dziwnego, że przyciąga tłumy. Woda perli się spadając w zmiennych barwach. Z odległości wygląda ta fontanna jak kolorowa, kloszowa mgła. Również celom wyłącznie dekoracyjnym służy oświetlenie wież. Na wystawie w Bernie wielka środkowa wieża targów berneńskich posiada na górnej platformie ogromnych rozmiarów latarnię obrotową, rzucającą kolorowe snopy światła w mroczną dal, dopełniając w ten sposób efektownego obrazu całości.
Wystawy współczesne dają wieczorem niezapomniane efekty świetlne. Wystawy i miasta wystawowe, przedstawiają jedno morze blasków, toną w poświatach tęczowych. Widoki te są naprawdę uderzająco piękne, szczególnie z wzgórz okolicznych. Sprawiają wrażenie bajecznego miasta, przeźroczystego, mieniącego się kolorami wyśnionemi z fantazji. Obraz ten uzupełniają iluminacje okazałych gmachów miasta. Błyszczą szczyty wież i katedr, zarysowują się kształty architektoniczne - wszystko tonie w świetle.
Syntetyzując tę parę uwag, stwierdzić należy, że symfonje świetlne dają nieograniczone możliwości efektów dekoracyjnych i artystycznych, jak również ekspresji żywej, barwnej i pięknej. Dają one wystawcom piękno i życie, a praktycznie biorąc przedłużają czas „użyteczny” wystawy w ciągu doby, gdyż w mrokach wieczornych dają wystawie wspaniałą siłę atrakcyjną, siłę efektów świetlnych, kojących nerwy napięte człowieka współczesnego.
Architekt Stefan Sawicki.