Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Zakończenie


Artysta wyszedł ze szkoły sienejskiej końca XV wieku. W Polsce pracował dekorując dzieła architektoniczne Loriego, a potem Berecciego. Cały powab sienejskiej groteski wprowadził do nas. Tworzy z zamiłowaniem i fantazyą. W przeciwstawieniu do Padovana, który motyw a nawet całe dzieła nie waha się powtarzać dla ułatwienia sobie pracy, Cini rzadko się powtarza, a jeśli to czyni, to nigdy mechanicznie. W nagrobkach przez niego wykonanych widać wszędzie dekoratora, który wypełnia każdą wolną przestrzeń ornamentem. Natomiast nie daje sobie rady z perspektywą. W komponowaniu figur szuka ładnej linii i nieraz prawdę poświęca dla pięknego układu. Głowy i ręce doskonale opracowuje. 

Rozwój twórczości jego przypada na lata 1520-1540. Jest on przedstawicielem tego zamiłowania do dekoracyi, które wydało groteski Pinturcchia i Rafaela, jest rzeźbiarzem Odrodzenia, wybitnym i płodnym artystą, który na stałe osiadł w Polsce i którego dzieła rozchodziły się po całej naszej ziemi. Uczniów nie zostawił i zostawić nie mógł, gdyż reakcya późnego Odrodzenia przeciw swobodzie ornamentacyi, gonitwa za tanimi efektami dekoracyjnymi i rugowanie bujnego ornamentu usunęły grunt dla artystów tej szkoły co Cini, który każdy szczegół komponował z osobna i z osobna opracowywał. 

Cini ma wszechstronność artysty wczesnego Odrodzenia, choć jest przedewszystkiem dekoratorem: rzeźbi figury, komponuje wielkie nagrobki, ołtarze, wykonywa medale, pracuje w kamieniu, w marmurze, drzewie, a nawet podejmuje się tak trudnego podówczas odlewania w bronzie. Że rzeźba w Polsce w tym ostatnim kierunku zaznaczyła się dziełami sztuki, mamy jemu do zawdzięczenia, i jemu również zawdzięczamy tę różnorodność zjawisk w zakresie historyi rzeźby. 

Jest architektem, tylko niestety z dzieł jego nie dochowało się nic, prócz wiadomości w źródłach piśmiennych. Fatum jakieś czy skromność sumiennego artysty, znajdującego zupełne zadowolenie w tworzeniu, pociągnęło za sobą fakt, że żadne z dzieł jego nie jest podpisane ani oznaczone, oznacza je tylko piętno jego talentu i zamiłowanie w pogodnej piękności form i ich czystości, właściwej artystom, czującym jeszcze sztukę, jak ludzie Quatrocenta. Obok dzieł Padovana prace jego utrzymują jeszcze na niepospolitym poziomie stan rzeźby w Polsce po gotyku.

Dzieła Ciniego spotka! ten sam los, co dzieła Stwosza; jak z dzieł Stwosza brali całe kompozycye i motywy nieudolni snycerze współcześni i snycerze następnych trzech dziesiątek lat, tak czerpali z jego bogatej ornamentacyi rzeźbiarze czy kamieniarze przez cały wiek. Dowodem tego jest kaplica św. Jacka w kościele OO. Dominikanów w Krakowie, kaplica Wazów w katedrze na Wawelu. Fantazyą jego, świeżością form, które wprowadził, karmiło się całe pokolenie. 

Fig. 112. Groteska z kaplicy Zygmuntowskiej.
Fig. 112. Groteska z kaplicy Zygmuntowskiej.

Od dzieł Padovana dzieła jego rozpoznać można nie tylko po scharakteryzowanej wyżej przez nas dekoracyi, ale po pewnym związku z tradycyą średniowiecza. Umieszcza on zrazu figury na nagrobkach jeszcze w pozycyi średniowiecznym artystom właściwej, później korzysta od Padovana wprawdzie i wprowadza inny układ, taki jak go widział w kaplicy królewskiej u postaci Zygmunta Starego. Padovano był klasykiem, szukał ładnej linii i opracował układ figury z całem wyrafinowaniem artysty XVI w., Cini tym klasykiem nie był i kierował się pomysłem nie krępowanym akademickimi względami, tak samo jak w groteskach, stąd takie pomysły u niego jak kompozycya grobowca książąt Mazowieckich, traktowanie z zamiłowaniem futra, kostyumów miejscowych, strusie pióra, motywy obce klasycznej sztuce, jak bzy, maki itp. Za młody widocznie opuścił Włochy, aby ulec powszechnemu tam artystycznemu wyrafinowaniu i stąd jego działalność odbiega od ogólnego kierunku włoskiej rzeźby tych czasów. Za to dzieła jego mają więcej oryginalnego i lokalnego piętna, co przyczynia się do odrębności Renesansu w Polsce a, jeśli wyrazić się tak nie będzie jeszcze przedwcześnie, polskiego Renesansu. 

Nagrobki Zygmuntów w kaplicy Zygmuntowskiej.
Nagrobki Zygmuntów w kaplicy Zygmuntowskiej.

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new