Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

WYSTAWA EXLIBRISÓW SŁOWIAŃSKICH


Do zwykłego zdania „hic liber mihi est“ nakreślonego na książce w średniowieczu, gdy naprawdę książka była majątkiem, przez skrócone zdanie "exlibris N. N.“ również umieszczonego gęsim piórem na pierwszej stronicy książki, powstał dzisiejszy exlibris uzupełniony pierwotnie znakiem heraldycznym. W XVI. wieku powstają u nas bogate bibljoteki, a z nimi pojawiają się i pierwsze exlibrisy, jak kanclerza Krzysztofa Szydłowieckiego, prymasa Macieja Drzewieckiego, biskupa Jana Dantyszka i innych możnych ludzi owego czasu. Z wieku XVII. dotrwało do naszych czasów niewiele exlibrisow między nimi króla Jana Kazimierza i exlibris prymasa I.S. Wydżgi wykonany w drzeworycie, a ta znikoma ilość tych znaków bibljotecznych usprawiedliwioną jest czasami wojen, moru i ogromnej zawieruchy na ziemiach naszych, bo „inter arma silent musae“, lecz za to, gdy nastały czasy względnego spokoju w XVIII. wieku całe szeregi sztycharzy tworzą rylcem na miedzi i drzewie exlibrisy dla najrozmaitszych bibljotek. W pierwszej połowie XIX. w. osłabia się rozwój exlibrisu, co znowu da się usprawiedliwić wypadkami politycznemi w naszej Ojczyźnie i dopiero Kajetan Wincenty Kielesiński wybija się w tej epoce; druga połowa XIX. wieku i pierwsze lata XX. wieku nie przyniosły nam w dziedzinie exlibrisu niczego ciekawego. Dopiero od roku 1900 rozwija się exlibris szczególnie w Krakowie, a to dzięki ogłoszonym konkursom na exlibris przez Muzeum Narodowe, a także Adolfa Sternschussa i Leopolda Wellischa. Od tego czasu wzrasta u nas w Polsce zainteresowanie do exlibrisu i bibljofilstwa wogóle, pojawiają się najrozmaitsze publikacje w tej dziedzinie i dzięki właśnie publikacjom wzrasta z dnia na dzień zamiłowanie tworzenia i zbierania exlibrisow. Słusznie mówi Ales Mikulas na exlibrisie Vaclawa Rudla, że minęły te czasy, gdy nad czeską książką więcej płakano, aniżeli nad zmarłym, i w zdaniu tem odzwierciadla się cały wysiłek narodu czeskiego nad oświatą swoją i cała walka z germanizmem. Słusznie więc naród czeski zalicza książkę swoją do czynników, które wpłynęły decydująco na wyzwolenie Czechosłowacji. Ostatnie lata XIX. wieku dały w Czechosłowacji największy rozwój exlibrisu i najznakomitsi artyści tworzyli i tworzą tu exlibrisy wysokiej artystycznej wartości. We większej części tych exlibrisów przejawia się miłość ojczyzny w charakterystycznych widokach kraju ojczystego, pomnikach pracy i doniosłych wypadkach dziejowych kraju. W ostatnich dziesięciu latach zaczęły wychodzić tu najrozmaitsze perjodyczne publikacje, o exlibrisach i bibliofilstwie, a artyści czescy zaczęli stosować najrozmaitsze techniki graficzne w komponowaniu exlibrisów. Podobnie jak u nas w Polsce zaczął się rozwijać exlibris w Jugosławji. Historja exlibrisu serbskiego, chorwackiego i słowiańskiego sięga XVI. w., kiedy to Martin-Kolunic-Rota, oraz Medulic Sciavone tworzył dla arystokracji exlibrisy herbowe, zaś w XVIII. wieku twórcą exlibrisów był Hristofor Zefarovic i Pavao Ritter-Viterovic. Długi czas leżał tu exlibris odłogiem, gdyż walka Jugosłowian, a szczególnie Chorwatów z madziaryzacją i Słoweńców z germanizmem odbiła się tu na kulturze i dopiero dziś po odzyskaniu całkowitej niepodległości powstało w Zagrzebiu i Lublanie stowarzyszenie grafików i bibljofilów, którzy za cel swój postawili propagandę za exlibrisem i w tym dziesięcioletnim okresie zjednoczonego Królestwa Jugosłowiańskiego zdobyła sobie grafika południowo-słowiańska zasłużony rozgłos w Europie, a najlepiej świadczą o tem wydane w Zagrzebiu w r. 1927 i 1929 dwie teki exlibrisów wykonane techniką drzeworytową i kwasorytową. Bułgarja od czasów swego Złotego wieku przechodziła najrozmaitsze koleje. Byt jej ciągle zagrożony wpłynął też i na dziedzinę sztuki, która wprawdzie dziś stoi na bardzo wysokim poziomie, lecz bardzo mało jednostek wychodzi poza potrzebę walorów sztuki ludowej, która nawiasem mówiąc jest bardzo piękną i charakterystyczną, iz której czerpią tamtejsi artyści pełną dłonią, a czego dowodem exlibrisy na obecnej wystawie i właśnie to piękno rodzimej sztuki wyidealizowane na exlibrisach świadczy o głębokiej tradycji bułgarskiego narodu. W całkiem innych warunkach rozwijał się exlibris rosyjski. Jak wszędzie tak też i tu właścicielami pierwszych exlibrisow są książęta i hrabiowie, lecz nazwiska autorów tych exlibrisów poszły całkiem w zapomnienie, jedynie z końcem XVIII. wieku wypływa nazwisko sztycharza N. Utkina, który tworzy exlibrisy księciu N. Garganowi i hrabiemu A. A. Arakczejowi. W XVIII. wieku powstaje tu exlibris erotyczny, który łączy się ściśle z literaturą francuską ówczesnych wytwornych pań i panów rosyjskich, a autorami tych exlibrisow są Fr. Bajros, K. A. Somow i D. Z. Mitrochin. Od tego czasu potrzeba exlibrisu wzmaga się z dnia na dzień, powstają liczne towarzystwa exlibrisistów jak "Leningradskoje obszczestwo ekslibrisistów“ założone w jesieni 1922 roku, a które co roku wydaje bardzo ciekawe, ilustrowane sprawozdania ze swych posiedzeń. Wśród ogromnej liczby rosyjskich artystów grafików tworzących exlibrisy, znajduje się bardzo duża ilość nazwisk czysto rusko-ukraińskich jak: A.I. Krawczenko, A.M. Litwineńko, W. E. Szewczenko, i tym podobne, którzy znalazłszy się w środowisku czysto rosyjskiem, zdają się uchodzić tem samem za artystów rosyjskich, i tylko dlatego, że nazwiska te figurują na obecnej wystawie, wyrównują one brak reprezentantów exlibrisu ukraińskiego, którzy również jak Łużyczanie, wezmą napewne w niedalekiej przyszłości poważny udział w ponownie urządzonej wystawie wszechsłowiańskiego exlibrisu. 

Stanisław Jakubowski.


W. Faworski. Moskwa.
W. Faworski. Moskwa.
T. F. Simon. Praha.
T. F. Simon. Praha.
S. Santel. Ljubljana.
S. Santel. Ljubljana.
N. Kuprenajow. Moskwa.
N. Kuprenajow. Moskwa.
D.M. Gjuric. Zagreb.
D.M. Gjuric. Zagreb.
E. Justin. Ljubljana.
E. Justin. Ljubljana.
P. Kotik. Praha.
P. Kotik. Praha.
M. Wrubel. Rosja.
M. Wrubel. Rosja.
J. Tłomakowski. Paryż.
J. Tłomakowski. Paryż.
J. Tłomakowski. Paryż.
J. Tłomakowski. Paryż.
R. Subie. Ljubljana.
R. Subie. Ljubljana.
I. Hodek. Praha.
I. Hodek. Praha.

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new