Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Rytownik ten rodem z Flensburga w Danii, o którym Bartsch w swojem dziele: ,,Peintresgraveurs“ tom IX str. 512, chlubnie wspomina jako o malarzu i rytowniku, dużo podróżował i zwykł był w większych miastach europejskich się zatrzymywać, jużto dla studyów, jużto dla zarobku; albowiem w każdem prawie mieście wykonywał, to portrety, to przedmioty rodzajowe. W roku 1573 bawił w Augsburgu, w roku 1578—1580 w Konstantynopolu, w roku 1581 w Wiedniu. Był nawet w Wilnie, gdzie w roku 1590 wyrył portret Stanisława Sabinusa de Stracza z Wilna, przedstawiający tego wojewodę w pół figurze w bogatej zbroi. Nader piękne ornamenta allegoryczne, zdobiące figurę dokoła, noszą następujący napis: Nobilitas, Laudabilis est quae virtutibus ornata doctori Stanislao Sabino haredi in Stracza advocato Vilnensi“. Na dole, na armacie umieszczony monogram artysty i r. 1590. — Bardzo udatny także portret króla duńskiego Chrystyana IV rytował podczas pobytu swego w Kopenhadze roku 1606. Popiersie tego monarchy w owalu otoczył pięknemi figurami allegorycznemi.
W Gdańsku przebywał Andrea dłuższy czas, i tu też głównie rozwinął swoją działalność na polu rytownictwa. Z tej to epoki jego życia znane są między innemi sztychy przedstawiające: „Rebekę przy studni", — „Fortunę" oraz portret dość udatny rajcy Gdańska, Konstantego Ferbera z r. 1586 in fol.
Dużo obrazów olejnych nauczyciela swego Melchiora Lorcha odtworzył również zdolnym swoim rylcem.
Mikołaj Andrea używał monogramu: