„Fotografia w najogólniejszym znaczeniu tego słowa, jest dziedziną bardzo szeroką i specyficzną; składają się na nią bowiem zarówno różnorodne gałęzie nauk technicznych: optyka, fotochemia, mechanika precyzyjna, jak również zawiera ona w sobie problemy plastyczno-artystyczne, chociażby podstawowe zagadnienia estetyki i kompozycji. Specyfika fotografii wynika zresztą nie tylko stąd, że jest ona zarówno techniką, jak i sztuką, że na jej rozwój złożyły się wysiłki nie tylko konstruktorów, odkrywców z dziedziny optyki i chemii, lecz także twórców kierunków artystycznych – ludzi, którym zawdzięcza fotografia swą artystyczną rangę i rozwój jako jedna ze sztuk plastycznych … Fotografia bowiem to jednocześnie narzędzie pracy, technologia pracy i rezultat tych poczynań – obraz fotograficzny”. Tę celną charakterystykę fotografii odnajdujemy we występie do słownika zatytułowanego 1000 słów o fotografii, autorstwa Henryka Latosia. Pozycja ta, jako jedna z wielu innych prac z tej dziedziny, należała do Wiktora Wołkowa.
Obok negatywów, diapozytywów i slajdów, archiwalnych fotografii z wystaw, w zbiorach posiadamy również sprzęt fotograficzny, na którym pracował Wołkow. Są to nie tylko aparaty fotograficzne, obiektywy, statywy, czy różnorodne akcesoria, ale także elementy wyposażenia ciemni fotograficznej. Jest to zasób dla wielu z nas, żyjących w świecie fotografii cyfrowej, niemal nieznany i niezrozumiały. Warto więc przyjrzeć się warsztatowi fotograficznemu Wiktora Wołkowa i poddać rozwadze, czy był on dla niego ograniczający, w myśl zasady mówiącej o tym, że fotograf może zrobić tylko to, na co mu pozwalają techniczne możliwości sprzętu, którym się posługuje. Ten niewielki wybór aparatury fotograficznej, jaki przedstawiamy na wystawie, uzmysłowia jak wiele determinacji i kreatywnego wysiłku włożył Artysta w swoją twórczość, jak słabość zmienił w siłę, wypracowując swój autorski styl, graficzny, czasami abstrakcyjny, zawsze jednak będący jego osobistym spojrzeniem na świat.