Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

O. STEFAN TABOR. KOŚCIÓŁ OO. ORATORJANÓW W GOSTYNIU


(DRUKIEM MUZEUM PRZEMYSŁOWEGO W KRAKOWIE)

Gostyń, 1928

Na pamiątkę koronacji cudownego obrazu Matki Boskiej w Gostyniu, w miasteczku odległem o 70 km od Poznania, wydano opis tego kościoła i znajdujących się w nim zabytków, które badał Dr. N. Pajzderski, ale które ogółowi mało są znane. Dla wykazania architektonicznej wartości kościoła, wystarczy przypomnieć, że jest to naśladownictwo przesławnej S. Maria della Salute w Wenecji, wiekopomnego dzieła Baltazara Longheny. Kościół gostyński został ukończony wr. 1731 przez architektę Pompeo Ferreri. S. Maria della Salute odznacza się wybitną malowniczością, o którą tak chodziło barokowej architekturze, to też i gostyński kościół, choć bez porównania skromniejszy, bez tylu rzeźb figuralnych, olbrzymich ślimacznic iw skromniejszym wykonany materjale, odznacza się również malowniczością i tworzy wraz z klasztorem i innemi zabudowaniami przepyszną całość. 

Podnieść należy okoliczność niezwykle ważną ze względów obrzędowych, mianowicie, że w konkursie na wenecki kościół zastrzeżono, 1) by wstępujący do wnętrza odrazu przy wejściu mógł całość objąć wzrokiem, 2) by całość była równomiernie oświetlona, 3) by ołtarz wielki odrazu byl widoczny, a boczne by były rozmieszczone dokoła. Otóż w bazylikach starochrześcijańskich ołtarz był widoczny zdała, jako przedmiot najważniejszy, jako tron boży, wobec którego wszystkie inne sprzęty miały drugorzędne znaczenie. Z tego to powodu ołtarz stawiano w środku absydy, która stanowiła doskonałe dla niego tło, nakrywano go namiotem z kamienia czy srebra, a nawet bogato zdobiono złotem, na namiocie zawieszano zastawy zwane tetrawela, a od strony ludu odgradzano pergolą z balaskami. Gdy w najstarszych włoskich kościołach ołtarz nadawał do pewnego stopnia ten dawny charakter, to wielkie tryptyki gotyckie, a zwłaszcza wysokie nastawy renesansowe i barokowe wystąpiły na pierwszy plan usuwającw cień sam ołtarz. Konkurs stawiający wnętrze kościoła Della Salute tego rodzaju wymagania, w inny niż w starochrześcijańskiem budownictwie, bo w wybitnie barokowy sposób, zwłaściwą barokowi malowniczością i celowem rozprowadzeniem światła, podkreślił znaczenie wielkiego ołtarza. Dzisiejszy prąd liturgiczny, który dąży do przywrócenia dawnego żywego udziału ludu w obrzędach Mszy św., domaga się też wprowadzenia z powrotem dawnego znaczenia ołtarza, a stąd architekt tworzący projekt nowego kościoła wielką odniesie korzyść, zapoznając się z wnętrzem kościoła weneckiego, czy gostyńskiego. 

Wybitną wartość posiada obraz Najś. Panny z Panem Jezusem z czasów przejścia z gotyku północnego do odrodzenia, z tegoż czasu rzeźbione dzieło, ciekawe ołtarze, zwłaszcza rokokowe, tabernakulum na wielkim ołtarzu, bogato wyszywane szaty kościelne, jak antepedjum haftowane złotem, srebrem i jedwabiem, o nader swojskim charakterze. 

Widzimy zatem, że kościół w Gostyniu i jego pamiątki należą do nieprzeciętnych zabytków naszej przeszłości, a wydana książeczka jest nader pożyteczna. 


Cudowny obraz Matki Boskiej w klasztorze O O . Oratorjanów w Gostyniu (Wielkopolska).
Cudowny obraz Matki Boskiej w klasztorze O O . Oratorjanów w Gostyniu (Wielkopolska).
Widok frontu kościoła i klasztoru.
Widok frontu kościoła i klasztoru.
Widok ogólny kościoła i klasztoru, zdjęcie z aeroplanu dokonane przez p. majora Wiktora Willmanna.
Widok ogólny kościoła i klasztoru, zdjęcie z aeroplanu dokonane przez p. majora Wiktora Willmanna.
Ołtarz boczny Matki Boskiej Różańcowej.
Ołtarz boczny Matki Boskiej Różańcowej.
Ołtarz boczny z cudownym wizerunkiem Pana Jezusa.
Ołtarz boczny z cudownym wizerunkiem Pana Jezusa.
Tabernakulum: ponad niem srebrna zasłona na obraz z wizerunkiem Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marji Panny.
Tabernakulum: ponad niem srebrna zasłona na obraz z wizerunkiem Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marji Panny.
Wnętrze kościoła z głównym ołtarzem.
Wnętrze kościoła z głównym ołtarzem.
Główny ołtarz z cudownym obrazem Matki Boskiej.
Główny ołtarz z cudownym obrazem Matki Boskiej.
Konfesjonał.
Konfesjonał.
Piękna monstrancja barokowa i 2 kielichy roboty ręcznej.
Piękna monstrancja barokowa i 2 kielichy roboty ręcznej.
Ornat. Haft złoty na złotem tle. Ornat. Złoty haft na srebrnej lamie.
Ornat. Haft złoty na złotem tle. Ornat. Złoty haft na srebrnej lamie.
Ornat amarantowy, przyozdobiony misterną koronką srebrną. Ornat haftowany kolorowym jedwabiem na złotem i srebrnem tle.
Ornat amarantowy, przyozdobiony misterną koronką srebrną. Ornat haftowany kolorowym jedwabiem na złotem i srebrnem tle.
1. 2 3. 1. Ornat czerwony, tego samego rodzaju co kapa. — 2. Ornat biały, słup środkowy, haft złoty i jedwabny, na złotem tle, boczne tło, taki sam haft na srebrnem tle . — 3. Ornat zielony, wzory tkane srebrem.
1. 2 3. 1. Ornat czerwony, tego samego rodzaju co kapa. — 2. Ornat biały, słup środkowy, haft złoty i jedwabny, na złotem tle, boczne tło, taki sam haft na srebrnem tle . — 3. Ornat zielony, wzory tkane srebrem.
Kapa czerwona; wzory tkane i haftowane złotem i srebrem.
Kapa czerwona; wzory tkane i haftowane złotem i srebrem.
Fragment z ołtarza Matki Boskiej Bolesnej.
Fragment z ołtarza Matki Boskiej Bolesnej.
Figura Matki Boskiej Bolesnej.
Figura Matki Boskiej Bolesnej.
Antepedjum haftowane złotem, srebrem i jedwabiem.
Antepedjum haftowane złotem, srebrem i jedwabiem.

Ks. Dr. Tad. Kruszyński.


keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new