Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

Reklama świetlna


Można przypuszczać, że używane w przeszłych wiekach “transparenty” i “fajerwerki”, uświetniające uroczyste przejawy życia, były kolebką dzisiejszej reklamy świetlnej. W optycznem swem działaniu idzie reklama świetlna drogą bardzo prymitywną i prostą, a skuteczność jej propagandowa leży w działaniu światła jasnej plamy na ciemnem tle nocy. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić ulice wielkiego nowoczesnego miasta bez tego smaczku specyficznego, jakim jest reklama świetlna. Podzielić należałoby ją na dwa rodzaje: na reklamę świetlną taką, która działa na nas przez stale żarzące się, czy też rytmicznie gasnące, żarówki elektryczne, składające się z poszczególnych liter, ugrupowane w zdania, czy też w symbol plastyczny i na drugą, która działa na wzrok zapomocą przeźrocza dłuższego lub krótszego, lub kinematografu. Wykorzystanie specyficznych walorów obydwóch tych gałęzi reklamy świetlnej wydaje w wielu wypadkach najidealniejsze efekty propagandowe. Jako przykład takiego efektu doskonałego, pobudzającego każdego do nabycia danego towaru, uważać należałoby umieszczoną w miastach polskich reklamę świetlną holenderskiej fabryki żarówek “Philipps”. Symbol tej żarówki, stworzony z rytmicznie żarzących się świateł na tle ciemnej nocy, jest tak przekonywujący i tak aktualny dla danego towaru (człowiek w nocy pragnie światła, pragnie rozjaśnienia mroku), że trudno sobie wymarzyć lepszej propagandy dla żarówki. Tak samo spostrzegamy doskonałą reklamę świetlną fabryki szampana “Kupferberg-Gold” w miastach niemieckich. Reklama ta przedewszystkiem działa też przez swoją aktualność; należy bowiem pamiętać, że człowiek, spacerujący wieczorem ulicą, czy też wychodzący z teatru i mający zamiary dalszej zabawy, bezwzględnie zainteresuje się tem, co jest współczynnikiem uprzyjemnienia wieczoru i zabawy, w danym wypadku wino szampańskie. Reklama kinematograficzna, a zwłaszcza film, zestawiany z poszczególnych dowcipnych, interesujących rysunków, jest także reklamą zupełnie w swoim rodzaju i chociaż kosztowną, jednakże skuteczną przez to, że widz w kinie całą swoją uwagę zwraca na ekran, a film, składający się z poszczególnych rysunków, jest silnym kontrastem zwykłego filmu i przez to bardzo dobrym czynnikiem propagandowym. Przypuszczać należy, że polski przemysłowiec coraz to bardziej interesować się będzie walorami reklamy świetlnej, dobrze by więc było, żeby nasze krajowe wytwórnie filmowe ten dział reklamy poważnie traktowały.

Reklama świetlna magazynu “Louvres” w Paryżu.
Reklama świetlna magazynu “Louvres” w Paryżu.

Reklama świetlna magazynu “Louvres” w Paryżu.
Reklama świetlna magazynu “Louvres” w Paryżu.

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new