Wyszukiwanie zaawansowane Wyszukiwanie zaawansowane

MIĘDZYNARODOWA WYSTAWA SZTUKI DEKORACYJNEJ W PARYŻU W 1925 ROKU


TEATR NA WYSTAWIE PARYSKIEJ. Na terenie międzynarodowej wystawy nowoczesnej sztuki dekoracyjnej, której otwarcie nastąpi 15 kwietnia 19 25 r. “powstaje budynek teatralny podług planów braci Perret. Teatr obliczony na 700 miejsc. Sala widzów ma formę wydłużonego prostokąta, w którym się mieszczą, wyłącznie nawprost sceny, zarówno parter jak loże i amfiteatr. Dookoła parteru biegnie korytarz, gdzie w pewnych momentach mogą rozwijać swą akcję aktorzy, otaczając wrazie potrzeby widzów ze wszech stron; drugi korytarz galerja biegnie dookoła amfiteatru i służy dla operatora światła. Największą inowacją jest wprowadzenie trzech niewielkich scen, z których pierwsza mieści się pośrodku, dwie drugie dotykają do niej pod rozwartym kątem po bokach; wszystkie trzy zajmują jedynie szerokość teatru, znajdują się więc nawprost widzów. Sceny te mogą służyć jednocześnie, lub kolejno. Przedstawienia bez antraktu trwają najdłużej dwie godziny, a będą również przedstawienia znacznie krótsze. 

Narody, biorące udział w wystawie, są zaproszone do zorganizowania kilku własnych przedstawień, gdzie na stronę dekoracyjną winien być położony główny nacisk. Wszelkie przedstawienia będą dopuszczone, o ile wnoszą nowe idee. Dział ten organizuje Komisja, którą pod przewodnictwem Paul Leon, dyrektora Sztuk Pięknych, stanowią pp.: administrator jeneralny Komedji Francuskiej E. Fabre, dyrektor Sztuk Pięknych Falcou, naczelny architekt wystawy Bonnier, P. Ginistry oraz malarze J. G. Domergue i Dathomas. 

Prezes Komitetu Działu Polskiego na wystawie, delegat Rządu p. Jerzy Warchałowski zainicjował niedawno w Warszawie zebranie, w którem wzięli udział dyrektorzy teatrów i artyści. Powzięto szereg uchwał, w myśl których Komitet wyłonił ze siebie sekcję teatralną, która, obok zorganizowania na wystawie osobnego Działu makiet i rysunków teatralnych w Grand Palais, wzięła na siebie również inicjatywę w sprawie udziału Polski w przedstawieniach w opisanym wyżej teatrze Perret'a na wystawie. Do sekcji teatralnej weszli pp.: W. Drabik, K. Frycz, T. Gronowski, Cz. Młodzianowski, R. Ordyński i L. Szyller. S ek retarzem Sekcji jest dyrektor Leon Szyller (teatr Bogusławskiego w Warszawie). Ponadto utworzono dla Działu makiet Komisję jurorów, którą składają pp.: J. Czajkowski, K. Frycz, W. Jastrzębowski, J. Osterwa, W. Skoczylas, A. Szyffman, L. Szyller i M. Treter. 

Wysoki poziom sztuki dekoracyjnej naszych teatrów i nieustanne twórcze wysiłki artystów na tem polu nie pozwalają wątpić ani chwili, że polska sztuka teatralna, zarówno w dziale wystawowym w Grand Palais, jak i w teatrze Perret‘a, wybitne miejsce wśród innych narodów zająć możei musi. 

POMORZE NA WYSTAWIE PARYSKIEJ W 1925. W dziale polskim na tej wystawie będzie też uwzględniona polska sztuka ludowa. W jednej z przestrzeni, udzielonych Polsce w Grand Palais, będzie ona stanowiła główny punkt, około którego inne działy będą zgrupowane. Komitet przywiązuje wielką wagę do jak najpiękniejszego zaprezentowania najbardziej charakterystycznych objawów sztuki tej z całej Polski. - Zaprezentowanie Pomorza polskiego będzie miało nadto specjalne znaczenie, i na odpowiednie obesłanie tego oddziału kładzie komitet wykonawczy duży nacisk. W tym celu Komisja z ramienia Województwa i zarząd Tow. Przyj Sztuk Pięknych w Toruniu urządzają wystawę przeglądową przemysłu ludowego i artystycznego, której zadaniem będzie dać obraz wytwórczości na tem polu na Pomorzu i z której komisja kwalifikacyjna wybierze najlepsze okazy na Wystawę paryską.

keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new