Zobacz także

Portretowe ujęcia. Malarstwo i rysunek artystów polskich od XVIII wieku do 1939 roku
10.02.2025 - 31.12.2025
Zakończenie: 132 dni
Więcej
Zbiory
Wystawa stała
Więcej
Samolot myśliwski Lim-2 (mig-15)
Wystawa stała
Więcej
Samochód terenowy UAZ 469b
Wystawa stała
Więcej
Armata D-44
Wystawa stała
Więcej
Czołg T-34
Wystawa stała
Więcej
Wydarzenia navigate_next Rzeszów navigate_next Nauka i technika navigate_next Transporter opancerzony SKOT
Transporter opancerzony SKOT

Transporter opancerzony SKOT

Wystawa stała
Transporter opancerzony SKOT znany również pod nazwą OT-64, to kołowy, pływający transporter opancerzony opracowany wspólnie przez Czechosłowacką Republikę Socjalistyczną i Polską Rzeczpospolitą Ludową na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. Transporter opancerzony OT-64 SKOT był pierwszym nowoczesnym pojazdem bojowym wprowadzonym masowo na wyposażenie polskich sił pancernych i zmechanizowanych w okresie powojennym.

SKOT ze względu na wysokie właściwości trakcyjne i możliwości bojowe zaliczany był do najlepszych transporterów opancerzonych na świecie. Nowoczesny układ napędowy z planetarną półautomatyczną skrzynią biegów systemu Wilson (z wstępnym wybieraniem biegów), niezależne zawieszenie kół oraz centralny układ pompowania zapewniały mu dużą manewrowość w terenie. Wodoszczelny kadłub oraz śruby do napędu w wodzie umożliwiały pokonywanie przeszkód wodnych bezpośrednio z marszu. Opancerzenie chroniło załogę przed pociskami broni strzeleckiej oraz odłamkami granatów i pocisków artyleryjskich. Transporter posiadał wyposażenie zapewniające ochronę załogi przed bronią masowego rażenia (pył radioaktywny, skażenia chemiczne i biologiczne).

Projekt transportera SKOT opracowano w Biurze Konstrukcyjnym Zakładów Samochodowych im. K. Gottwalda (AZKG) w Pradze. Jego głównym konstruktorem był inż. Miroslav Splichal. Prace projektowe rozpoczęto w styczniu 1958 roku. Produkcja seryjna transportera rozpoczęta została w FSC w Lublinie 12 października 1963 roku w dwudziestą rocznicę Bitwy pod Lenino. Polski zakład pełnił rolę montowni. Z Czechosłowacji importowane były podzespoły układu napędowego i przeniesienia mocy (Zakłady Tatra). W Polsce produkowano pancerne kadłuby i wieże (Huta w Ostrowcu Świętokrzyskim i Huta Częstochowa), elementy układu zawieszenia (Huta Stalowa Wola) i uzbrojenie pokładowe (Zakłady Mechaniczne w Tarnowie). Produkcję zakończono 22 lipca 1971 roku. Łącznie wyprodukowano 4,5 tys. egzemplarzy, z czego 2,5 tys. dla Wojska Polskiego i 2 tys. dla armii czechosłowackiej. Po wprowadzeniu na uzbrojenie obu armii bojowych wozów piechoty BMP-1, transportery SKOT stopniowo wycofywano ze służby, wiele sprzedano do kilkunastu krajów świata.
Godziny otwarcia
  • Poniedziałek
    Nieczynne
  • Wtorek
    Nieczynne
  • Środa
    Nieczynne
  • Czwartek
    Nieczynne
  • Piątek
    Nieczynne
  • Sobota
    Nieczynne
  • Niedziela
    Nieczynne
Bilety
Inne wydarzenia
ZOBACZ WSZYSTKIE
Do: 31/12
Zakończenie: 132 dni
Muzeum Okręgowe w Rzeszowie, Rzeszów
Ekspozycja stała
 
Galeria pod Ratuszem, Rzeszów
Ekspozycja stała
 
Prywatne Muzeum Techniki i Militariów w Rzeszowie, Rzeszów
Ekspozycja stała
 
Prywatne Muzeum Techniki i Militariów w Rzeszowie, Rzeszów
Ekspozycja stała
 
Prywatne Muzeum Techniki i Militariów w Rzeszowie, Rzeszów
Ekspozycja stała
 
Prywatne Muzeum Techniki i Militariów w Rzeszowie, Rzeszów
keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new