Zobacz także

„Ta wojna trwa” - fotografie Andriya Dubchaka na placu Solidarności
Wystawa stała
Więcej
Zamrożone. Życie dzieci na linii frontu
Wystawa stała
Więcej
Misterium Światła
Wystawa stała
Więcej
Antyczne korzenie Europy. Szczecińska kolekcja Dohrnów
Wystawa stała
Więcej
Ukryte znaczenia. Sztuka na Pomorzu w XVI i XVII wieku
Wystawa stała
Więcej
Mikrosamochody
Wystawa stała
Więcej
Wydarzenia navigate_next Szczecin navigate_next Kolekcje navigate_next Motocykle II Rzeczpospolitej
Motocykle II Rzeczpospolitej

Motocykle II Rzeczpospolitej

Wystawa stała
Posiadamy unikalny zbiór przedwojennych, polskich jednośladów - od najpopularniejszych sokołów, po unikalne tornedo z silnikiem Sachsa.

Sokół 1000- skonstruowany przez Zygmunta Okołów-Podhorskiego - był produkowany w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie w latach 1933-1939 - wyłącznie z bocznym wózkiem. Miał potężny, czterosuwowy silnik o pojemności 995,4 cm3 i mocy 22 KM. Wzorowano go na motocyklach amerykańskich (harley - podwozie) i (indian - silnik ). Kosztował majątek - 4200 zł; kiedy przepięknego moja można było kupić za 950 zł. Dlatego tylko nieliczne pojazdy trafiały do cywilów i pocztowców. Głównym odbiorcą było polskie wojsko. Sokoły pełniły służbę jako pojazdy łącznikowe, rozpoznawcze, a także ruchome punkty ogniowe wyposażone w karabin maszynowy. Miały opinię ciężkich i nieekonomicznych, ale prostych w budowie i wytrzymałych.

Prezentowany wózek zachował oryginalne wojskowe malowanie.

Historia tego motocykla jest krótka - urodził się w 1937 roku, w katowickiej fabryce "Moj" Gustawa Różyckiego. Moj, to pseudonim Różyckiego z czasów studenckiej konspiracji. Motocykl zdążył wziąć udział w kampanii wrześniowej. Jeździli na nich przede wszystkim gońcy. Dwa moje przeszły cały szlak bojowy w 10 Brygadzie Kawalerii.
Inżynier Różycki, pisząc ofertę dla armii, zachwalał moja, jako tańszego od konia. Wierzchowiec z siodłem i ekwipunkiem kosztował 900 zł, motocykl - przy dużym zamówieniu 850 zł. Cywil musiał zapłacić 950 zł.
- Nie widziałem piękniejszej maszyny; niech się schowają harleye - twierdzi Jacek Kosiński z działu konserwacji Muzeum, prywatnie wielbiciel zabytkowych jednośladów. - W każdym innym motocyklu coś mi przeszkadza, a to za duży prześwit między silnikiem i bakiem, a to lampa z innej bajki.
Naszego moja wyprodukowano w 1939 roku. W tych motocyklach widać wyraźnie wpływy rozwiązań niemieckich. Rama jest ciężka, podwójna, tłoczona. Silnik wzorowano na znakomitych motorach Sachsa.
- Możliwości kooperantów były ograniczone - wspominał inż. Różycki. - Dlatego prawie wszystkie zespoły wytwarzano w mojej fabryce. Jedynie silniki do prototypów i pierwszej serii kupiliśmy u Villiersa.

Nieznana jest liczba wyprodukowanych mojów, ale na pewno nie przekroczyła tysiąca.

Ten motocykl wystartował nieźle, choć późno. W 1938 roku - wyścig w Bydgoszczy, w kategorii do 100 cm3 - wygrał nieznany dotychczas pojazd, właśnie tornedo. Do seryjnej produkcji miał trafić dopiero na początku następnego roku. Tornedo wyposażony był w polski silnik z Fabryki Pomocniczej dla Przemysłu Lotniczego i Samochodowego w Warszawie. Napęd z silnika na sprzęgło przenosiły koła zębate. Rozwiązanie to stosowano zazwyczaj w cięższych motocyklach, jednak użyte w tornedzie okazało się nadzwyczaj trwałe.
W II Rzeczpospolitej wyprodukowano zaledwie około 500 tych motocykli. Ponieważ Wilhelm Tornow, właściciel bydgoskiej Fabryki Rowerów i Motocykli, był Niemcem - produkcję kontynuowano także po wrześniu 1939 roku. Motocykle, które opuściły fabrykę podczas okupacji były już wyposażone w niemieckie silniki Sachsa. Powstało ich jednak jeszcze mniej, niż przed wybuchem wojny. Nasze tornedo jest wyposażone właśnie w silnik Sachsa.

W Polsce zachowały się zaledwie cztery motocykle tornedo.
Godziny otwarcia
  • Poniedziałek
    Nieczynne
  • Wtorek
    10:00 - 15:00
  • Środa
    10:00 - 16:00
  • Czwartek
    10:00 - 16:00
  • Piątek
    10:00 - 16:00
  • Sobota
    10:00 - 18:00
  • Niedziela
    10:00 - 16:00
Bilety
Inne wydarzenia
ZOBACZ WSZYSTKIE
Ekspozycja stała
 
Muzeum Narodowe w Szczecinie - Centrum Dialogu Przełomy, Szczecin
Ekspozycja stała
 
Muzeum Narodowe w Szczecinie - Centrum Dialogu Przełomy, Szczecin
Ekspozycja stała
 
Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin
Ekspozycja stała
 
Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin
Ekspozycja stała
 
Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin
Ekspozycja stała
 
Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie, Szczecin
keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new