Słynna manufaktura fortepianów marki Broadwood działała w Londynie od końca XVIII wieku. Pomimo rosnącej konkurencji – zarówno na rodzimym, jak i francuskim rynku – była największym wytwórcą tych instrumentów na europejską, a także światową skalę. W I połowie XIX wieku mechanizm fortepianu nie był ustandaryzowany. Innowacje i różnice konstrukcyjne wpływały istotnie na sposób wydobywania dźwięku, niuansowanie brzmienia, łatwość grania. Elementem działań marketingowych wytwórców było pozyskiwanie przychylności największych koncertujących pianistów, którzy stawali się liderami kształtującymi opinię o preferowanych instrumentach. Przebywający w Londynie Chopin miał do swojej dyspozycji fortepiany trzech wiodących marek: angielskiego Broadwooda, francuskich – Pleyela i Érarda. Kontrakt, jaki łączył Chopina z Pleyelem w Paryżu, nie stanowił przeszkody w wyborze fortepianów firmy John Broadwood & Sons do publicznych występów w Anglii.
Magdalena Kulig
Kustosz Muzeum Fryderyka Chopina: dr Seweryn Kuter
Kuratorka pokazu: Magdalena Kulig
Projekt: Studio Karolina Fandrejewska
Fotografie: Waldemar Kielichowski
Opieka konserwatorska: Patrycja Rymar, dr Marta Zaborowska
Tłumaczenie: John Comber