Wkład kobiet w społeczeństwo jest często niedostrzegany i rzadko uwzględniany w sztuce. Imiona wielu kobiet i ich historie zostały dawno zapomniane. Wykorzystując francuskie, niemieckie, włoskie, hiszpańskie i holenderskie prace na papierze, wystawa zagłębia się w alegoryczne sceny, aby rzucić światło na pracę kobiet w XVIII wieku, w tym na ciężką pracę w polu, opiekę nad dziećmi i wykonywanie prac fizycznych.
Niewielka wystawa tematyczna prezentuje 25 francuskich, niemieckich, włoskich, hiszpańskich i holenderskich grafik z XVI–XVIII wieku, zachowanych w bogatych zbiorach Kupferstichkabinett (Muzeum Grafiki i Rysunków). Wybrano prace ukazujące kobiety w codziennych zajęciach, pracujące jako chłopki, parobki, nauczycielki, pokojówki, położne i kurtyzany. Jedno z zagadnień daje wgląd w zawody wykonywane przez kobiety, w tym asystowanie przy porodach jako położne; inny przedstawia te obszary społeczeństwa, w których mężczyźni i kobiety wykonywali swoje codzienne obowiązki ramię w ramię (jako równi sobie?). Pod alegorycznymi warstwami znaczeniowymi widz często odkrywa pewne siebie kobiety, które zajmują się swoim życiem, ale trudy codziennego trudu są w nich widoczne. Do dziś dnia tzw. praca opiekuńcza nad dziećmi i osobami starszymi cieszy się niewielkim uznaniem; Podejmowane są wysiłki mające na celu pogodzenie pracy z życiem rodzinnym oraz osiągnięcie równości kobiet i mężczyzn, także w kwestiach finansowych, jednak cele te nie zostały jeszcze w pełni osiągnięte.
Jednocześnie staje się jasne, że wiele z wystawionych przedstawień zostało stworzonych przez mężczyzn – Albrechta Dürera, Lucasa Cranacha i Rembrandta – żeby wymienić tylko kilku. Ich (męski) pogląd na kobiety kształtował perspektywy społeczne przez całe stulecia. Znajdują się tam również dzieła dwóch artystek: Louise Magdeleine Horthemels (1686–1767) i Marguerite Ponce (1745–1800), które utrzymywały się z tworzenia sztuki.
Zwięzła wystawa stanowi wkład Kupferstichkabinett w obchody Miesiąca Kobiet w marcu, a także Dnia Równej Płacy (7 marca) i Święta Pracy (1 maja w Europie).
kuratorzy
Kuratorem wystawy jest Dagmar Korbacher, dyrektor; Mailena Mallach, kuratorka sztuki niemieckiej przed rokiem 1800; i Christien Melzer, kurator sztuki holenderskiej i angielskiej przed 1800 rokiem, Kupferstichkabinett, Staatliche Museen zu Berlin.