Skąd wziął się kolor na zdjęciu? Wystawa Prawdziwe kolory – kolor w fotografii w latach 1849–1955 odpowiada na to pytanie, prezentując wybitne prace z kolekcji fotografii ALBERTINA.
Pragnienie koloru na zdjęciach dominowało w świecie fotografii od samego początku. True Colors przedstawia rozwój fotografii kolorowej i pokazuje z perspektywy historycznej, w jaki sposób media, edytowane zdjęcia i nowe technologie zmieniają nasz pogląd na świat.
Już na początku rozwoju fotografii dagerotypy i odbitki na papierze solnym kolorowano ręcznie w celu uzyskania kolorowych obrazów. Monochromatyczny papier pigmentowy, który cieszył się dużą popularnością aż do lat 90. XIX wieku, przyczynił się również do dużej różnorodności chromatycznej fotografii XIX wieku.
Pierwszy udany proces barwienia, zarezerwowany dla ekskluzywnego kręgu, wprowadzono w 1891 roku. Wspaniałe obrazy powstające w wyniku tzw. interferencyjnego procesu kolorów opierają się na fizycznej zasadzie fal stojących, która umożliwia nam również oglądanie kolorowych odbić w bańkach mydlanych. Niepowtarzalne elementy kolekcji ALBERTINA stanowią wyjątkową atrakcję.
Proces Autochrome, wprowadzony w 1907 r., przyniósł radykalną zmianę w kulturze obrazu. Był również praktyczny dla amatorów i pomógł swoim wynalazcom, braciom Lumière, osiągnąć wielki sukces komercyjny. Jednakże był on używany jako szklany slajd głównie do projekcji. W tym samym czasie, około 1900 roku, opracowano zaawansowane procesy drukowania, które za pomocą pigmentów barwnych pozwalały na uzyskanie wielobarwnych obrazów. Spełniały one wymagania artystyczne piktorialistów i były powszechne w dużych studiach fotograficznych aż do lat 30. XX wieku. W tym samym czasie, około 1900 roku, możliwe stało się wykonywanie odbitek na papierze przy użyciu różnych procesów trójbarwnych, które jednak opierały się na wieloetapowym procesie produkcyjnym.
Przełomu w dziedzinie łatwej w użyciu, a tym samym masowej fotografii kolorowej, dokonała w 1936 roku amerykańska firma Kodak, a wkrótce potem niemiecka firma Agfa, wprowadzając na rynek pierwsze 35-milimetrowe kolorowe filmy do slajdów. Sukcesywnie udoskonalane produkty, które zyskały popularność po II wojnie światowej, zrewolucjonizowały wykorzystanie fotografii kolorowej w kolejnych dekadach. Triumfu koloru w fotografii nie dało się już powstrzymać.
True Colors daje wgląd w bogate zbiory kolekcji fotograficznej ALBERTINA, której część historyczna oparta jest na zbiorach Höhere Graphische Bundes- Lehr- und Versuchsanstalt. Wystawa jest dowodem na ogromne zainteresowanie publiczności, ciągły rozwój i różnorodność zastosowań historycznej fotografii kolorowej. Ponadto True Colors porusza kwestię wpływu popularnych procesów kolorystycznych na kulturę wizualną początku XX wieku.
Wystawę można oglądać w galerii ALBERTINA MODERN od 24 stycznia do 21 kwietnia 2025 r.
Kuratorzy: Dr. Anna Hanreich i Dr. Astrid Mahler
Lokalizacja: ALBERTINA MODERN – Mała Hala (UG)