KAWS. Art & Comic bada interakcje między komiksami, historiami obrazkowymi, kreskówkami i sztuką. Wystawa sytuuje amerykańskiego artystę KAWS w dialogu z wybranymi pozycjami współczesności i podkreśla artystyczną autonomię jego bohaterów, którzy łączą sztukę uliczną, popową, komercyjną i publiczną
Komiks nosi znamiona uniwersalnego języka i istnieje w wielu kulturach jako chwytliwy sposób opowiadania historii za pomocą grafiki, słów i obrazów. Jean-Michel Basquiat, Ad Reinhardt i Kerry James Marshall to artyści wizualni, którzy tworzą niemal klasyczne komiksy. Jeszcze przed wynalezieniem kamery i filmu (animowanego) karykatura, satyra i kadrowa narracja w kadrze były atrakcyjnym sposobem przekazywania historii: transgranicznych i transnarodowych, przemawiających do wszystkich grup wiekowych i klas społecznych. Począwszy od lat sześćdziesiątych, artyści tacy jak Roy Lichtenstein, Claes Oldenburg i Keith Haring radykalnie kwestionowali granicę między sztuką wysoką i niską. Wybitne stanowiska w sztuce współczesnej obejmują KAWS i Joyce Pensato, Nicole Eisenman i Petera Saula.
KAWS, który pracował jako artysta graffiti w latach 90., zamalowywał plakaty i reklamy w przestrzeni publicznej, oznaczając twarze na plakatach typowymi dla siebie zezowatymi oznaczeniami. Jest szczególnie znany ze swoich ponadgabarytowych rzeźb figuratywnych wykonanych z szerokiej gamy materiałów, takich jak brąz czy drewno, często dmuchańców, w przestrzeniach publicznych. Swoich TOWARZYSZY i WSPÓLNIKÓW pokazuje, jak niektórych z nich nazywa, pewnych siebie, nieśmiałych lub smutnych. Czasem przytulają się do siebie, czasem siedzą i zakrywają twarze rękami i się wstydzą. Często są przedstawiani samotnie, samotnie i melancholijnie, innym razem pojawiają się w grupie lub jako rodzina.
Postacie komiksowe przewijają się przez wystawę jako motywy przewodnie i można je znaleźć w pracach obecnego pokolenia artystów, takich jak obrazy Różowej Pantery autorstwa Katherine Bernhardt, ceramiczne figury wenezuelskiej artystki Magdaleny Suarez Frimkes oraz obrazy Izoldy Marii Joham, inspirowane azjatycką kulturą mangi: artyści wykorzystują świat komiksu nie tylko jako odniesienie, Badają konkretne postacie i ich dyspozycje psychologiczne w ich przedstawieniu, w przedstawieniu ich fizjonomii, w gestach i ruchach.
Wystawę będzie można oglądać w ALBERTINA MODERN od 10 października 2025 r. do 19 kwietnia 2026 r.
Artyści tymczasowi: KAWS i Martin Arnold, Jean-Michel Basquiat, Katherine Bernhardt, Misleidys Francisca Castillo Pedroso, Eliza Douglas, Nicole Eisenman, Öyvind Fahlström, Peter Fischli/David Weiss, Red Grooms, Philip Guston, Blalla W. Hallmann, Trenton Doyle Hancock, Keith Haring, Isolde Maria Joham, Mike Kelley, Michaela Konrad, Brigitte Kowanz, Roy Lichtenstein, Kerry James Marshall, Ebecho Muslimova, Claes Oldenburg, Joyce Pensato, Raymond Pettibon, Ad Reinhardt, Peter Saul, Tschabalala Self, Magdalena Suarez Frimkess, H. C. Westermann, Sue Williams
Kuratorzy: Angela Stief, Florian Waldvogel