Erwin Wurm (* 1954 Bruck/Mur) jest jednym z najbardziej znanych i utytułowanych współczesnych artystów międzynarodowych. Z okazji 70. urodzin artysty ALBERTINA MODERN po raz pierwszy prezentuje obszerną retrospektywę jego wszechstronnych prac, które za pomocą rzeźb, rysunków i instrukcji, filmów wideo i fotografii zapraszają nas do rzucenia światła na paradoksy i absurdy naszego świata.
W swojej metodzie artystycznej Erwin Wurm bada koncepcję rzeźbiarstwa i przedstawia ją jako standard, według którego można oceniać nasz współczesny świat. Granice między tradycyjnymi pojęciami rzeźby, sztuki performatywnej, fotografii i malarstwa są kwestionowane, podobnie jak na nowo definiowane są statyka i ruch w dziele sztuki. Wurm wywraca do góry nogami powszechne postrzeganie otaczającej nas rzeczywistości i dzięki swoim dziełom sztuki otwiera możliwości postawienia nowych perspektyw i pytań: Co się stanie, jeśli zignoruję grawitację, co się stanie, jeśli domy zaczną się topić lub zostaną ściśnięte przez interwencje performatywne? Jak zachowują się ciała i przestrzenie, gdy w ich wnętrzu istnieją absurdy i paradoksy? Jak można na chwilę stać się częścią dzieła sztuki w ramach One Minute Sculptures i jakie to uczucie? Jak wyjaśnia sam artysta, zawsze chodzi o koncepcję rzeźbiarską w relacji do społecznej. Na przykład ogórek kiszony można uznać za autoportret, a luksusowy samochód, taki jak Fat Car, za symbol chciwości, nadmiaru i fetyszyzmu towarowego w naszym społeczeństwie. Z drugiej strony, Narrow House koncepcyjnie odzwierciedla ograniczoność myśli i działań mieszczańskich oraz ograniczoność norm społecznych, czy to poprzez religię, konwenanse czy inscenizowany patos. Po raz pierwszy wystawa ta prezentuje wiejską szkołę, która reprezentuje ograniczające i przestarzałe idee, stanowiąc kolejny symbol ograniczających i osądzających modeli myślenia.
Erwin Wurm w swoich nowych dziełach niezmiennie hołduje zasadzie nowatorskiej pracy z rzeźbiarskimi parametrami skorupy, masy, skóry, objętości i czasu. Na przykład w Substitutes ciało znika, a ubranie pozostaje niczym upiorna relikwia przypominająca fantom. Na skórach widoczne są jedynie wąskie pasy ciała, które – porównywalne do rysunków przestrzennych – stają się echem ruchu rzeźbiarskiego. W rzeźbach płaskich spłaszczone litery przejmują trójwymiarową przestrzeń i sprawiają, że słowa stają się trudne do odczytania. W tych pracach Wurm, który pierwotnie chciał zostać malarzem, kontynuuje swoje nieustanne eksploracje koloru i języka, ale jednocześnie, jak sugeruje tytuł serii, zrywa z tradycją, sprawiając, że obraz staje się doświadczalny nie jako dwuwymiarowy, lecz trójwymiarowy.
Prace Wurma pokazują, jak wiele jest w nich odkrywania, nieustannego przemyślenia i przeprojektowania tego, co już istnieje.
Na wystawie prezentowane są najważniejsze dzieła z wszystkich etapów kariery artystycznej Erwina Wurma. Wystawa obejmuje zarówno stare rzeźby z drewna i kurzu, jak i najnowsze dzieła, z których niektóre są pokazywane na tej wystawie po raz pierwszy. Ponadto istnieją dzieła, dzięki którym zyskał międzynarodową sławę, takie jak One Minute Sculptures, Fat Car i Narrow House.
Wystawę będzie można oglądać w galerii ALBERTINA MODERN od 13 września 2024 r. do 9 marca 2025 r.