Zobacz także

Sala etnograficzna
Wystawa stała
Więcej
Sala dawnych rzemiosł
Wystawa stała
Więcej
Sala Bracka
Wystawa stała
Więcej
Sala Kadecka
Wystawa stała
Więcej
Sala Portretowa
Wystawa stała
Więcej
Muzeum Rawicz
Wystawa stała
Więcej
Wydarzenia navigate_next Rawicz navigate_next Skanseny / Kolekcje navigate_next Gabinet Burmistrza
Gabinet Burmistrza

Gabinet Burmistrza

Wystawa stała
Od czasu budowy w XVIII wieku do połowy XX stulecia rawicki ratusz stanowił siedzibę magistratu i burmistrza. Rolę i rangę obiektu dokumentuje aranżacja historycznego gabinetu burmistrza, usytuowanego w południowo-wschodnim narożniku piętra gmachu. Z zachowanych XIX-wiecznych planów architektonicznych budynku wynika, że właśnie to pomieszczenie pełniło stale taką funkcję. Z gabinetem sąsiadował pokój pisarza miejskiego i gońca, a także „wielka sala radziecka”, w której odbywały się posiedzenia rady miejskiej, zebrania władz, przedstawicieli organizacji społecznych i najważniejsze uroczystości.

Administracyjną rolę pomieszczenia akcentuje jego obecna aranżacja. Warto zwrócić szczególną uwagę na eksponaty z dwudziestolecia międzywojennego.

Obrazy „Paź” (1927) i „Mnich” (1926) autor Mieczysław Heimrath – Autor obrazów był wykładowcą rysunków w Korpusie Kadetów w Rawiczu w latach 1929-1939, zasłużonym rawickim pedagogiem oraz działaczem społecznym. W korpusie inicjował wiele przedsięwzięć edukacyjno-kulturalnych i artystycznych, m.in. był reżyserem i scenografem spektakli, opiekunem Koła Malarskiego. Oprócz działalności pedagogicznej sam malował obrazy. Ukończył studia na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, gdzie przez kilkanaście lat mieszkał. Jego ulubioną techniką była akwarela, rysunek węglem, a motywami kompozycje figuralne. Ciekawostką jest fakt, że największa przedwojenna wystawa prac Mieczysława Heimratha, a także Stanisława Fidanzy i Władysława Sanoka, została otwarta właśnie w rawickim ratuszu w marcu 1939 r. W okresie okupacji Mieczysław Heimrath z rodziną został przymusowo wysiedlony do Tarnobrzega, mieszkał następnie w Krakowie. Po wojnie wrócił do Rawicza, był nauczycielem plastyki oraz historii w Państwowym Gimnazjum i Liceum. Obrazy „Paź” i „Mnich” to dar dla muzeum w roku jego otwarcia, od syna autora, prof. Tadeusza Heimratha. Inne prace Mieczysława Heimratha można obejrzeć na ekspozycji w Sali Kadeckiej.

Laska i portret Kazimierza Czyszewskiego, autor Władysław Sanok, 1925 rok – Kazimierz Czyszewski (1892-1962) był burmistrzem Rawicza w latach 1923-1928. Wcześniej brał udział w powstaniu wielkopolskim na odcinku w okolicy rodzinnego Szubina, był członkiem miejscowej Rady Robotników i Żołnierzy, natomiast po przyłączeniu Wielkopolski do II RP pracował jako urzędnik państwowy. Po przyjeździe do Rawicza stał się jedną z najaktywniejszych postaci lokalnego życia społeczno-politycznego. W marcu 1923 roku Rada Miejska Rawicza powierzyła mu funkcję burmistrza. Kazimierz Czyszewski miał wiele zasług w dziedzinie rozwoju gospodarczego miasta. Był inicjatorem utworzenia w Rawiczu Korpusu Kadetów oraz budowy okazałego gmachu szkolnego na potrzeby tej instytucji. Przyczynił się do rozbudowy miejskiej gazowni i elektrowni, w dobie kryzysu gospodarczego organizował prace społeczne dla bezrobotnych. Jednocześnie w dziejach Rawicza zapisał się jako osoba odpowiedzialna za formalną likwidację żydowskiej gminy wyznaniowej. Ostatecznie opuścił Rawicz w 1929 roku. Został posłem na Sejm II kadencji z listy Polskiego Stronnictwa Chrześcijańskiej Demokracji. W latach trzydziestych pełnił funkcje burmistrza w Grodzisku Wielkopolskim, następnie w Mogilnie. Podczas II wojny światowej był więźniem KL Auschwitz i KL Buchenwald. Po wojnie mieszkał w Poznaniu.

Władysław Sanok był nauczycielem rysunków w przedwojennym Państwowym Gimnazjum w Rawiczu.
Kolekcja miejskich pieczęci urzędowych – prezentacja eksponatów z dziedziny sfragistyki stanowi nawiązanie do historycznej funkcji ratusza jako siedziby burmistrza, rajców, kasy miejskiej i urzędników magistratu. Dwa eksponaty to miejskie pieczęcie herbowe, jakimi pieczętowali swoje dokumenty włodarze Rawicza od momentu lokacji miasta w 1638 roku. Każdy nowo wybrany burmistrz składał w chwili objęcia urzędu specjalną przysięgę i odbierał z rąk właściciela miasta pieczęć z matrycą z wizerunkiem herbu rodowego „Rawicz” Przyjemskich (panna na niedźwiedziu). Pierwsza pieczęć (z czarną rękojeścią) pochodzi z końca osiemnastego, druga (kolor naturalnego drewna) z dziewiętnastego wieku. Kolejny dziewiętnastowieczny eksponat to pieczęć Zarządu Policji w Rawiczu z herbem miasta na matrycy i napisem w języku niemieckim na otoku: Polizei Verwaltung zu Rawicz. Prezentowane są również pieczęcie z okresu dwudziestolecia międzywojennego związane z administracją powiatu rawickiego, między innymi prasa pieczętna Wydziału Powiatowego Powiatu Rawickiego, stosowana w latach 1919-1920.

Pamiątki z Apteki Miejskiej i Radzieckiej – eksponaty ilustrujące dzieje zabytkowej kamienicy przy zachodniej pierzei rynku (numer 33), mieszczącej przez kilkaset lat rawicką aptekę, jedną z najstarszych w Wielkopolsce. Przywilej jej wybudowania i prowadzenia nadał mieszczanom drugi właściciel Rawicza, Aleksander Mikołaj Kostka w 1645 roku. Na początku XX wieku przy aptece funkcjonowało laboratorium bakteriologiczne oraz fabryka wody mineralnej. Określenie w nazwie „radziecka” odnosiło się do wzajemnych powiązań rady miejskiej i zasiadających w niej rajców z zatrudnianym przez nich aptekarzem. Zbiór eksponatów obejmuje: szklane flakony służące do przechowywania lekarstw i syropów (w tym 2 z oryginalnymi etykietami), odważniki do wagi aptecznej, żelazny moździerz – naczynie z tłuczkiem do ręcznego rozdrabniania różnych substancji oraz druki reklamowe Królewskiej Uprzywilejowanej Apteki Miejskiej i Radzieckiej. Ostatnim przedwojennym właścicielem apteki był farmaceuta i zasłużony działacz społeczny Tadeusz Teski (1889-1946). Jego fotografię portretową oraz osobiste pamiątki można obejrzeć na tej ekspozycji. Ciekawym obiektem jest kieszonkowy liczman – prototyp współczesnego kalkulatora, oparty w swojej konstrukcji na mechanizmie suwakowo-ślizgowym, służący do wykonywania podstawowych obliczeń arytmetycznych. Był produkowany i używany w pierwszej połowie dwudziestego wieku.

Pianino marki Ecke instrument wyprodukowany w Rawiczu, w funkcjonującej od końca lat 20. XX w. do wybuchu II wojny światowej Fabryce Pianin i Fortepianów Artura Ecke. Zakład był usytuowany na posesji przy zbiegu dzisiejszych ulic Wojska Polskiego i Wały Kościuszki. Był filią jednej z najstarszych i najdłużej działających w Wielkopolsce niemieckich fabryk instrumentów. Na przełomie XIX i XX w. składy gotowych wyrobów, magazyny i warsztaty produkcyjne pod szyldem ECKE działały w Poznaniu, Berlinie, Magdeburgu oraz Dreźnie. W prasie regionalnej odnotowano powstanie tysięcznego fortepianu marki ECKE w 1881 roku w Poznaniu. Wyroby fabryki zdobywały liczne nagrody na wystawach przemysłowych. Końcowy okres działalności rawickiej filii nie został udokumentowany. Natomiast oddział berliński istniał do lat 50. XX wieku.

Komplet mebli gabinetowych z drugiej połowy XIX wieku, na który składają się: szafa biblioteczna, biurko, ośmiokątny stolik i fotel. Wszystkie elementy zostały wykonane z malowanego na kolor czarny drewna dębowego z dodatkiem mahoniu. Posiadają bogatą ornamentykę snycerską nawiązującą do neorenesansu. Powtarzalne elementy dekoracyjne to płaskorzeźbione rozety z motywami kwiatów, kolumienki i figury orłów z rozpostartymi do lotu skrzydłami. Szafa pełniła funkcję biblioteki, jej część środkowa jest przeszklona szybą fazowaną. Nie jest to pierwotne wyposażenie gabinetu.
Kolekcja szkła secesyjnego – dziedzinę rzemiosła artystycznego reprezentuje kilkadziesiąt unikatowych szklanych przedmiotów sztuki użytkowej z przełomu XIX i XX wieku. W większości są to wyroby secesyjne manufaktur śląskich (w szczególności sudeckich, jeleniogórskich), czeskich i niemieckich. Wyróżniają je charakterystyczne dla secesji typy dekoracji, inspirowane naturą, a także techniki szlifowania oraz barwienia szkła w masie tlenkami miedzi (odcienie rubinowej czerwieni), żelaza i uranu („antyczna zieleń”), kobaltem (błękit).

Naczynia rubinowe, szlifowane i formowane wielobocznie, o masywnych kształtach: pamiątkowa szklanka z Oybinu, kielich z wedutami z uzdrowiska Teplitz, kielich ośmioboczny z ornamentem roślinnym w polach geometrycznych, wazonik - amfora z motywem myśliwskim, to typowe przykłady wyrobów fabryk czeskich oraz techniki powłokowej i techniki lazurowania szkła, wynalezionej przez Friedricha (Biedricha) Egermanna.
Weduty, motywy graficzne panoram miejscowości lub widoków reprezentacyjnych obiektów zabytkowych, występują w dekoracjach naczyń secesyjnych, pierwotnie pełniących funkcje pamiątek z podróży. Były produkowane różnymi technikami, ze szkła kryształowego bezbarwnego lub barwionego powierzchniowo czerwonym albo bursztynowym laserunkiem.

W muzealnej kolekcji to m.in. flakon z widokiem panoramicznym Śnieżki, najwyższego szczytu Karkonoszy, wykonany z grubego szkła kryształowego, powlekanego opakowo-białą emalią, dodatkowo zdobionego poprzez pozłacanie i wtopienie elementów innych tworzyw. Sama weduta ma kształt medalionu z grafiką malowaną kolorową emalią. Flakon pochodzi ze słynnej huty Józefina (Josephine) w Szklarskiej Porębie. Innym przykładem są pamiątkowe kielichy ze szkła bezbarwnego, z wedutami obiektów uzdrowiskowych w Sudetach (Kudowa, Duszniki Zdrój), rzeźbionymi powłokowo i zdobionymi technikami rytowniczymi.

Ponadto warto zwrócić uwagę na takie eksponaty w kolekcji, jak: kobaltowa patera z ornamentem roślinnym wykonana unikatową techniką nakładania dwóch warstw szkła w różnych kolorach, przy czym efekty dekoracyjne w formie kwiatowej zostały uzyskane metodą szlifowania wzorów w górnej warstwie; wazonik ze szkła ołowiowego z domieszką malachitu z czeskiej manufaktury Curta Slevogta z miejscowości Jablonec.
Osobny niewielki zbiór tworzy kilka naczyń rytualnych (tzw. „puchary braterskie”, „armaty”) loży masońskiej „Tempel der Bruderliebe” w Rawiczu. Jednym z najważniejszych rytuałów masońskich w trakcie biesiad był obowiązek spełnienia kilku toastów. Charakterystyczną cechą zachowanych naczyń jest masywna konstrukcja z grubego szkła kryształowego – bezbarwnego lub barwionego w masie. Puchary wzorowane kształtem na remerach z graniastą (fasetowaną) podstawą, posiadają bogate zdobnictwo nawiązujące do symboliki masońskiej, ryte w ściankach naczyń: trójkąty równoboczne, cyrkiel, węgielnica, młotek, kielnia, słońce, księżyc, Oko Opatrzności, ołtarz wolnomularski. Wolnomularze używali je na przełomie XIX i XX wieku.
Godziny otwarcia
  • Poniedziałek
    09:00 - 16:00
  • Wtorek
    09:00 - 16:00
  • Środa
    09:00 - 16:00
  • Czwartek
    09:00 - 16:00
  • Piątek
    09:00 - 16:00
  • Sobota
    Nieczynne
  • Niedziela
    Nieczynne
Bilety
  • Ulgowy
    Do 17 lat
    1.41 EUR /
    6.00 PLN
  • Normalny
    Od 18 lat
    2.35 EUR /
    10.00 PLN
Inne wydarzenia
ZOBACZ WSZYSTKIE
Ekspozycja stała
 
Muzeum Ziemi Rawickiej w Rawiczu, Rawicz
Ekspozycja stała
 
Muzeum Ziemi Rawickiej w Rawiczu, Rawicz
Ekspozycja stała
 
Muzeum Ziemi Rawickiej w Rawiczu, Rawicz
Ekspozycja stała
 
Muzeum Ziemi Rawickiej w Rawiczu, Rawicz
Ekspozycja stała
 
Muzeum Ziemi Rawickiej w Rawiczu, Rawicz
Ekspozycja stała
 
Muzeum Ziemi Rawickiej w Rawiczu, Rawicz
keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new