Zobacz także

Sala dawnych rzemiosł
Wystawa stała
Więcej
Sala Bracka
Wystawa stała
Więcej
Sala Kadecka
Wystawa stała
Więcej
Sala Portretowa
Wystawa stała
Więcej
Gabinet Burmistrza
Wystawa stała
Więcej
Muzeum Rawicz
Wystawa stała
Więcej
Wydarzenia navigate_next Rawicz navigate_next Skanseny navigate_next Sala etnograficzna
Sala etnograficzna

Sala etnograficzna

Wystawa stała
Ekspozycja ilustruje życie codzienne dawnych mieszkańców ziemi rawickiej, w szczególności mikroregionu Hazów i okolic Zakrzewa. Jej aranżacja pozwala odpowiedzieć na pytanie, jak żyli mieszkańcy wsi w południowo-zachodniej Wielkopolsce około 100-150 lat temu. W zaaranżowanym wnętrzu chaty można obejrzeć wyposażenie izby kuchennej z naczyniami i sprzętami gospodarskimi, zawartość skrzyni posagowej, narzędzia rolnicze, odświętne stroje kobiece i męskie, a także wyroby ludowego rzemiosła artystycznego. Na ekspozycji nie mogło zabraknąć akcentów muzycznych – prezentujemy tradycyjne instrumenty wielkopolskich kapel ludowych – dudy i skrzypce podwiązane. Bogate tradycje wiejskiego muzykowania dokumentują obrazy z wizerunkami członków kapel ludowych. Na zwiedzających „spoglądają” uwiecznione na przedwojennej fotografii mieszkanki hazackiej wsi Wydawy.

Skrzynia posagowa – jeden z najstarszych typów mebli, występujący obok kufra niemal w każdym gospodarstwie wiejskim i wielu domach mieszczan. Eksponat prezentowany w Sali Etnograficznej pochodzi z przełomu XIX i XX wieku. Skrzynia jest ręcznie malowana na kolor brązowy, a jej lico zdobią kwadratowe pola wypełnione ornamentem kwiatowym.

Głównie w XIX wieku tego typu skrzynie stanowiły część posagu córek gospodarzy, łącznie z elementami wyposażenia ich przyszłego gospodarstwa domowego (pościel, pierzyny, naczynia kuchenne). Często były przekazywane z pokolenia na pokolenie. Im zamożniejsza była rodzina panny młodej, tym bardziej zasobne były skrzynie i ich zawartość. Po „przenosinach” do domów mężów meble te zajmowały eksponowane miejsce w izbach, miały jednocześnie funkcję praktyczną oraz dekoracyjną. Gospodynie przechowywały w nich ubrania, biżuterię, wyroby rękodzieła artystycznego, pościel i osobiste drobiazgi.

Gospodyni (mężatka) w stroju zakrzewskim – na ekspozycji prezentowany jest ubiór kobiecy z początku XX wieku, składający się z oryginalnych elementów strojów odświętnych mieszkanek okolicy Zakrzewa w gminie Miejska Górka. Na bieliznę mężatki zakładały kilka warstw spódnic, w zależności od okoliczności, pory roku i zasobności osobistej garderoby: czerwone „piekielnice”, lekkie płócienne „spódniki”, zimowe wełniane „watówki” szyte z grubszej wełny samodziałowej. W pasie spódnice układały się w fałdy. Ubiory wierzchnie różniły się od dziewczęcych kolorystyką (były szyte z tkanin farbowanych w ciemnych odcieniach, najczęściej brązu, zieleni, granatu, amarantu, też czarne), a także długością. Wierzchnie „dyrduny” sięgały do kostek i dołem były obszywane mocną taśmą szczotkową („szczotką”) lub haftowane w ząbki. Gospodynie zakładały także fartuchy, na co dzień płócienne bez wzorów, natomiast w wersji odświętnej szyte z jedwabiu lub batystu i malowane we wzory kwiatowe, nieco krótsze od spódnic i marszczone w pasie. Górną częścią garderoby były płócienne koszule oraz „jaczki”. Na ekspozycji widzimy letnią odmianę „jaczki” czarnej, której charakterystyczną cechą jest obszycie dolnej, szerokiej krawędzi ozdobną koronkową falbaną. Nakrycie głowy to czepki i chusty, najczęściej we wzorach tureckich lub francuskich (na wystawie chusta francuska – dar rodziny Anny Brzeskot – drukowana w kolorowe wzory z przewagą brązu, obszyta wełnianymi frędzlami). Najpopularniejszym rodzajem biżuterii były korale. Prawdziwe, naturalne mogły kupić tylko najbogatsze gospodynie. Powszechne były imitacje. Jakość, ale też ilość sznurów korali świadczyła o statusie materialnym ich właścicielki. Na co dzień do pracy zakładano buty „chodaki”, całe z drewna (para chodaków z drewna lipowego prezentowana na ekspozycji) lub składające się z grubej drewnianej podeszwy i przymocowanej gwoździkami części skórzanej ochraniającej przód i wierzch stopy.

Gospodarz (żonaty mężczyzna) w stroju zakrzewskim – tradycyjny męski strój odświętny składał się z kilku stałych, skomponowanych elementów: koszuli białej lub w paski, szytej z płótna, z długimi rękawami; czarnych spodni z grubego płótna i bawełny lub „cajgu”, kamizelki o prostym kroju, lekko dopasowanej do sylwetki oraz czarnej marynarki do kompletu ze spodniami, szytej na wzór odzieży mieszczańskiej. Dodatkiem był tradycyjny czarny, filcowy kapelusz. W poszczególnych mikroregionach Wielkopolski kapelusze różniły się nieco kształtem oraz dodatkami. Mieszkańcy ziemi rawickiej lekko załamywali główkę kapelusza do środka i ozdabiali ją czarnymi taśmami.
Dudziarz – strój współczesny członka zespołu folklorystycznego „Słowianie” z Pakosławia, wzorowany na tradycyjnym ubiorze odświętnym męskim – kawalera. Oprócz typowych elementów stroju, takich jak: skórzane buty z wysokimi cholewami, płócienna koszula (z szerokimi rękawami i wywijanym kołnierzykiem ozdobionym kolorową chustką), czarne spodnie, na uwagę zasługuje charakterystyczny „kaftan” – wierzchnie okrycie o kroju kontuszowym, długością sięgające kolan, bez rękawów, z bocznymi kieszeniami i zapinane na mosiężne guziki. Tradycyjnym nakryciem głowy był czarny filcowy kapelusz. Spodnie wpuszczano do butów z cholewami.
Dudy wielkopolskie – instrument ludowy dęty o wielowiekowej tradycji, w każdym regionie nieco inaczej ewoluujący. Dudy w parze ze skrzypcami stanowiły podstawowe instrumentarium niemal każdej kapeli ludowej w południowo-zachodniej Wielkopolsce, w szczególności na Hazach i Biskupiznie, a gra na nich należy do najważniejszych elementów dziedzictwa kulturowego regionu. Ich charakterystyczne dźwięki rozbrzmiewały podczas dożynek, wesel, wiejskich potańcówek. Tradycje dudziarskie z XIX i XX wieku kontynuują obecnie kapele zespołów regionalnych, a wcześniej m.in. Kapela Rawickich Dudziarzy. W 2017 roku Wielkopolskie Tradycje Dudziarskie zostały wpisane na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego.
Wyróżnikiem odmiany wielkopolskiej instrumentu jest skala muzyczna – dudy mają jedną piszczałkę burdonową (basową) i są strojone w jednolitej tonacji „B dur”. Instrument zawdzięcza unikatowe brzmienie również specyficznej budowie: piszczałka melodyczna, czyli „przebierka” ze stroikiem, piszczałka burdonowa z rogiem jako rezonatorem i osadzoną na nim metalową tubą, skórzany wór, do którego wtłaczane jest powietrze, mieszek – dmuchawa. „Przebierka” jest połączona z worem ozdobnym elementem w kształcie główki kozła. Powietrze przedostaje się przez poszczególne części instrumentu pod wpływem nacisku na wór i przechodząc przez piszczałki wydobywa z nich dźwięk.

Regionalne stroje dziewczęce – szyte współcześnie dla członkiń zespołów folklorystycznych „Słowianie” z Pakosławia i „Wisieloki” z Szymanowa, stylizowane na wzór odświętnych panieńskich ubiorów ludowych z początku XX wieku. Tradycyjne stroje żeńskiej młodzieży różniły się od noszonych przez starsze i zamężne kobiety. Były szyte z jaśniejszych tkanin, w pastelowych barwach, bardziej zwiewnych i lżejszych. Charakterystyczną górną częścią garderoby była „sznurówka” – rodzaj gorsetu zakładanego na płócienną białą koszulę, przylegającego ciasno do figury i sięgającego do pasa. Materiału nie haftowano, natomiast na brzegi była naszyta ozdobna taśma. Oryginalne „sznurówki” były od dołu zakończone tzw. „kiszką” - pasem wypełnionym materiałem, który ułatwiał przymocowanie „spódnika”.

Spódnice panien, czyli wielkopolskie „spódniki” były kolorowe i krótsze niż u mężatek – sięgały zazwyczaj do połowy łydek. Na bieliznę, czyli „spódnik” z białego płótna lub „gacie” zakładano wierzchni „spódnik” z kolorowej tkaniny, następnie krótszy od niego fartuch (zapaskę) z tiulu, ozdobiony ręcznie wykonanym haftem. Nakryciem głowy były tiulowe czepki z wiązadłami w formie bandek. We wzorach hazackich dominowały czepki ze spłaszczonymi denkami owalnymi, przyszytymi do paska tiulu lub płótna formującego tzw. grzebień. Brzeg czepków był mocno marszczony i rurkowany. Przyszywano do niego po bokach dwa wiązadła – bandki. Kolejny element ozdobny stroju to kryza – kołnierzyk tiulowy z szeroką falbaną, haftowany. Najpiękniejsze kryzy nosiły panny w okresie poprzedzającym zamążpójście. Zarówno czepki, bandki, jak i kryzy były białe, ponadto haftowano je ręcznie białymi nićmi (bawełniczkami) we wzory geometryczne lub kwiatowe. Właśnie kwiatowe wzory haftów są najbardziej charakterystyczną, wyróżniającą cechą strojów hazackich i jednocześnie cennym przykładem regionalnego rękodzieła artystycznego. Na szyję panny zakładały 1 lub 2 sznury paciorków imitujących prawdziwe korale.

Obraz „Dudziarz z Topólki”, autor J. Rechocki, 1976 rok – obraz olejny przedstawiający postać siedzącego dorosłego mężczyzny w tradycyjnym stroju odświętnym (biała koszula, czarny kaftan bez rękawów, na głowie czarny kapelusz), trzymającego dudy. Ręce dudziarza są ułożone na instrumencie w pozycji gry. Sportretowana osoba to Antoni Krzyżoszczak, mieszkaniec Topólki w gminie Miejska Górka. Był uczniem przedwojennych wielkopolskich muzyków ludowych, członkiem Kapeli Rawickich Dudziarzy oraz kapeli Zespołu Regionalnego „Wisieloki”. W 1983 roku wspólnie ze skrzypkiem Stanisławem Nawrotem został laureatem Nagrody im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”.

Obraz został namalowany w maju 1976 roku, podczas pleneru w ramach Tygodnia Kultury Studentów Szkół Artystycznych w Rawiczu.
Rzeźba św. Jana Nepomucena – wykonana przez nieznanego artystę w pierwszej połowie XIX wieku. Pierwotnie była umieszczona w przydrożnej kapliczce w Oczkowicach. Postać Jana Nepomucena wyrzeźbiona została z drewna lipowego, (biret i postać Chrystusa na krzyżu zostały wykonane z metalu). jest polichromowana w kolorystyce szarej, popielatej i brunatnej. To tradycyjne przedstawienie patrona ofiar klęsk żywiołowych, a także spowiedników, mającego chronić miejscową ludność przed powodziami i zarazą – w szacie kapłana z biretem na głowie, trzymającego w rękach krucyfiks. Jan Nepomucen żył w XIV wieku, był katolickim duchownym, na dworze królewskim w Pradze pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii, żony Wacława Luksemburskiego. Zginął śmiercią męczeńską, utopiony w Wełtawie za to, że nie zgodził się ujawnić tajemnicy spowiedzi królewskiej małżonki. Od średniowiecza jego kult był bardzo popularny w Czechach i na Śląsku. W Wielkopolsce rozwinął się prawdopodobnie właśnie dzięki śląskim osadnikom.
Rzeźba Chrystusa Frasobliwego – wykonana przez znanego w Wielkopolsce ludowego artystę rzeźbiarza, cieślę i „wędrownego świątkarza” Franciszka Nowaka z Raszew koło Smolic, datowana ok. 1855 r. Pierwotnie była umieszczona w przydrożnej kapliczce w Osieku. Chrystus Frasobliwy to jeden z najpopularniejszych w Polsce motywów sakralnych w sztuce ludowej, wywodzący się ze średniowiecznych tradycji pasyjnych. Autor rzeźby nawiązał do najbardziej rozpowszechnionego wzorca artystycznego – przedstawił postać Jezusa oczekującego na ukrzyżowanie: w pozycji siedzącej, obdartego z szat, w koronie cierniowej, z pochyloną głową podpartą dłonią w geście zadumy i troski.

Rower drewniany – następca wielkokołowego bicykla, wykonany metodą rzemieślniczą pod koniec XIX wieku. Posiada większość elementów drewnianych, włącznie z pedałami, grubymi szprychami i kierownicą. Do rawickiego muzeum został przekazany z dolnośląskiej miejscowości Korzeńsko.
Godziny otwarcia
  • Poniedziałek
    09:00 - 16:00
  • Wtorek
    09:00 - 16:00
  • Środa
    09:00 - 16:00
  • Czwartek
    09:00 - 16:00
  • Piątek
    09:00 - 16:00
  • Sobota
    Nieczynne
  • Niedziela
    Nieczynne
Bilety
  • Ulgowy
    Do 17 lat
    1.41 EUR /
    6.00 PLN
  • Normalny
    Od 18 lat
    2.35 EUR /
    10.00 PLN
Inne wydarzenia
ZOBACZ WSZYSTKIE
Ekspozycja stała
 
Muzeum Ziemi Rawickiej w Rawiczu, Rawicz
Ekspozycja stała
 
Muzeum Ziemi Rawickiej w Rawiczu, Rawicz
Ekspozycja stała
 
Muzeum Ziemi Rawickiej w Rawiczu, Rawicz
Ekspozycja stała
 
Muzeum Ziemi Rawickiej w Rawiczu, Rawicz
Ekspozycja stała
 
Muzeum Ziemi Rawickiej w Rawiczu, Rawicz
Ekspozycja stała
 
Muzeum Ziemi Rawickiej w Rawiczu, Rawicz
keyboard_arrow_up
Centrum pomocy open_in_new