Wystawa studyjna rozwiązuje ekscytującą zagadkę w twórczości słynnego augsburskiego rzeźbiarza barokowego słynnego augsburskiego rzeźbiarza barokowego Georga Petela. Prezentuje spektakularną rekonstrukcję jego pozłacanej grupy ukrzyżowania z krucyfiksu z Bawarskiego Muzeum Narodowego w Monachium, który wcześniej uważano za zaginiony, oraz jego wirtuozersko wykonanych wałków z Muzeum Bode w Berlinie.
W 1927 roku berlińska kolekcja rzeźby nabyła dwie wirtuozersko wymodelowane i odlane z brązu figury złodziei Georga Petela (1601/02-1634), genialnego rzeźbiarza barokowego z południowych Niemiec. Są to dwaj złodzieje Dismas i Gestas, którzy zostali ukrzyżowani razem z Chrystusem. Jednak najważniejsza część zespołu - Boże Ciało przybite do krzyża - zaginęła w momencie zakupu. W tamtym czasie uznano go za zaginiony.
Odkrycie krucyfiksu z brązu
Dopiero niedawno w magazynie Bawarskiego Muzeum Narodowego w Monachium niespodziewanie odkryto krucyfiks z brązu, który wykazuje liczne analogie do dwóch berlińskich złodziei: Materiał, rozmiar, stan zachowania złocenia ogniowego, a także zapierające dech w piersiach przedstawienie anatomii pasują do siebie tak uderzająco, że monachijską statuetkę można w końcu zidentyfikować jako brakujące centrum grupy ukrzyżowań Petela. Przypisanie oparte na stylistycznej krytyce historyczno-artystycznej zostało potwierdzone przez skomplikowane metody analizy technicznej (tomografia komputerowa i analizy stopów), udowadniając w ten sposób, że wszystkie trzy figury powstały we wspólnym kontekście warsztatowym.
Szybko podjęto decyzję o zaprezentowaniu tych nowych odkryć szerokiej publiczności na wystawie - współpracy Kolekcji Rzeźby i Muzeum Sztuki Bizantyjskiej z Bawarskim Muzeum Narodowym w Monachium. Niewielka, wykwintna wystawa prezentuje ponownie połączony zespół rzeźb tego aktywnego na arenie międzynarodowej i dobrze skomunikowanego barokowego rzeźbiarza w jego artystycznym kontekście z kilkunastoma wypożyczeniami z Berlina, Brukseli, Monachium, Weilheim, Wiednia i francuskich kolekcji prywatnych.
Georg Petel - "niemiecki Michał Anioł"
Już w XVIII wieku Georg Petel był chwalony jako "niemiecki Michał Anioł" i do dziś jest uważany za pierwszego niemieckiego rzeźbiarza barokowego. W rzeczywistości był on wyjątkową postacią wśród niemieckich artystów na początku XVII wieku. Artysta, który urodził się w Weilheim i kształcił w Monachium, podczas swoich podróży zatrzymał się najpierw w Antwerpii, skąd przez Paryż udał się do Rzymu i Genui.
Tam był w bliskim kontakcie artystycznym z najważniejszymi artystami tamtych czasów, takimi jak Peter Paul Rubens, Anthonis van Dyck, François Duquesnoy i prawdopodobnie także Gian Lorenzo Bernini. Ta wymiana artystyczna miała bezpośredni wpływ na jego twórczość, a jego barokowy język formalny osiągnął nową intensywność ekspresji. W swoim przybranym domu w Augsburgu stał się najbardziej utytułowanym rzeźbiarzem swoich czasów, wyznaczając nowe standardy swoimi rzeźbami z kości słoniowej, drewna i brązu.