Nadzór: Helena Koenigsmarková
Koncepcja wystawy, specjalistyczne wskazówki: Radim Vondráček
Koncepcja, wiedza kuratorska: zespół kuratorów UPM
Projekt wystawy: 20YY Designers, Petr Bosák, Robert Jansa, Tomáš Varga, Adam Macháček, Jakub Jansa
Zdjęcia: Gabriel Urbánek, Ondřej Kocourek
Stała wystawa Muzeum Sztuk Dekoracyjnych w Pradze ma na celu zaprezentowanie żywego, wielowymiarowego obrazu europejskiej sztuki użytkowej od średniowiecza do XXI wieku.
Główny temat koncentruje się na sztuce w ruchu życia. Wszystkie rzeczy wokół nas wkraczają w ludzkie życie, towarzyszą mu i przekształcają je zarówno funkcjonalnie, jak i symbolicznie. Sztuka i design współwpływają zatem na style życia oraz scenariusze i modele ludzkich zachowań. Są zaangażowane w rytuały i uroczystości, w odkrywanie świata i kontrolowanie go. Sztuka przekształca te aspekty życia w niezliczone manifestacje, czy to przedmioty liturgiczne używane w procesjach i mszach świętych od średniowiecza, artefakty w renesansowych gabinetach osobliwości, które kryją w sobie mikrokosmiczne zagadki, pamiątki z XIX wieku splecione z bliskością rodzinnego ogniska domowego, czy ubrania i klejnoty, które zdobią i kształtują ludzkie ciało. To samo można powiedzieć o wynikach nowoczesnego i współczesnego designu i jego wielkich ambicjach społecznych – wysiłku, by zaspokoić stale rosnące potrzeby i pragnienie lepszego świata.
Wystawa podąża zatem za specyficzną i fascynującą naturą sztuk stosowanych i designu, które wykraczają poza zwykłe doświadczenie wizualne i kształtują pełen zakres ludzkich sytuacji. Egzystencjalne znaczenie przedmiotów, ich cel, kto, jak i dlaczego je stworzył, są tym ważniejsze niż w innych dziedzinach sztuki. Jednak okoliczności te nie powinny przyćmiewać jakości samych eksponatów, doskonałości unikalnych dzieł i ich twórców ani poetyki i tajemnic codziennych przedmiotów.
Zbiory muzeum pokazują, jak bardzo sztuka użytkowa i wzornictwo wpływają na realny i fikcyjny świat ludzkości. Muzeum Sztuk Dekoracyjnych systematycznie badało tę kreatywność i jej społeczne korzyści od momentu założenia w 1885 r., dzięki pokoleniom kuratorów, ekspertów, dobroczyńców i kolekcjonerów. Ta wystawa jest hołdem dla nich wszystkich.