Gideon Horváth
The Whispering Hole
Kuratorka: Katarzyna Różniak-Szabelska
Identyfikacja graficzna wystawy: Karolina Pietrzyk i Tobias Wenig
Jedna z legend o królu Midasie opowiada o jego pilnie strzeżonym sekrecie – oślich uszach, którymi władcę ukarał bóg Apollo. Midas ukrywał je pod nakryciem głowy, a wstydliwą tajemnicę znał jedynie jego fryzjer. (W innej wersji tej opowieści – przedislamskiej legendzie o królu Ossounesie z dorzecza Jeniseju – powiernikiem był ostatni z żyjących w królestwie fryzjerów; wszystkich poprzednich władca kazał zamordować). Nie mogąc wytrzymać ciężaru powierzonego mu sekretu, nieszczęsny cyrulik Midasa miał pójść na łąkę, wykopać dół, wyszeptać do niego słowa „król ma ośle uszy” i szybko go zakopać. Jakiś czas później w tym miejscu wyrosła kępa trzcin, które zaczęły powtarzać to samo zdanie: „Król ma ośle uszy, król ma ośle uszy, król ma ośle uszy…”. Według niektórych podań wyjście na jaw tej tajemnicy doprowadziło Midasa do samobójstwa.
Na wystawie Gideona Horvátha The Whispering Hole tytułowy „dół do szeptania” staje się metaforą tajemnic i wstydu, z jakimi na przestrzeni wieków zmuszone były żyć osoby nieheteronormatywne. Węgierskiego artystę interesują ich skomplikowane, pozbawione bohaterstwa życiorysy. W swoich instalacjach rzeźbiarskich eksploruje relacje między zmysłowością, grzechem, wstydem i stygmą. Głównym materiałem rzeźbiarskim Horvátha jest wosk pszczeli, który artysta postrzega jako materiał queerowy: jednocześnie wyjątkowo kruchy i bardzo odporny; ambiwalentny, płynny i ciągle „stający się”. Wosk reprezentuje też cielesność i wrażliwość. Symbolizuje stan emocjonalnego odsłonięcia, które Horváth postrzega nie jako bierne cierpienie, ale wyzwalającą formę działania i jedną z możliwych form oporu.
Inspirowana teorią queer praktyka artystyczna Horvátha tworzy pełną mitycznych odniesień przestrzeń dla zmysłowych i intuicyjnych sposobów doświadczania. W Galerii Arsenał w Białymstoku tworzącym ją pracom towarzyszyć będą działania performatywne artysty.