Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Do szczytu doskonałości technicznej i artystycznej dochodzą opakowania wykonane w Zakładach graficznych Straszewiczów w Warszawie. Jak wielką rolę odgrywa zewnętrzna forma i szata w opakowaniu towaru to wiemy z doświadczenia kupca i producenta, którzy nie szczędzą nakładu na ten najskuteczniejszy sposób reklamy. Słabość ludzka przynajmniej w tym wypadku przyczynia się do rozwoju sztuk graficznych, do pięknych form naczyń, pudełek i tych drobiazgów, które stanowią nie tyle może o jakości towaru jak o wykwintności i sposobie jego podania. Artysta musi tu schlebiać nęcącą formą, piękną harmonją barw i szczegółami przekonywującemi o zawartości wewnętrznej. Strój zawsze musi odpowiadać obliczu, więc i w reklamie przesada albo zbytnia skromność musi mieć swoje umiarkowanie. Możnaby stworzyć całe teorje zasad reklamy w etykietach i opakowaniach, zazwyczaj jednak intuicja artystyczna sprawy te lepiej rozwiązuje. Pomysły artystów projektujących dla firmy Straszewiczów, stawiają w odpowiednim świetle wysoki poziom techniczny tych zakładów reprodukcyjnych. Sztuka łączy się tylko z techniką i rzemiosłem, gdy sobie są równe a z tego wynika, że szanujący się zakład nie podejmuje robót bez wartości artystycznych, i odwrotnie, artysta nie oddaje swych projektów tam gdzie się wykonuje tandeta. Zakłady Straszewiczów jak widać z reprodukcji należą do pierwszorzędnych pod każdym względem. Prace ich cechuje subtelność techniczna, doskonały dobór materjałów i świetne przeprowadzenie wartości technicznych barwnej reprodukcji. Jan Wójcicki.