Ostatnio oglądane
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
Ulubione
Zaloguj się aby zobaczyć listę pozycji
ADRIAENSSEN (?), Aleksander
Ochrzczony 17. I. 1587 r. w Antwerpii, umarł tamże 30. X. 1661 r. W latach 1587-1598 był uczniem A. van Laecka. Członkiem cechu zostaje w 1610/11 r. Pracował w Antwerpii. Obrazy A. Adriaenssena są rzadkie i często uchodzą za dzieła innych malarzy (przeważnie przypisywane są Fr. Snydersowi i A. v. Beyerenowi).
1. Ryby morskie.
Tabl. 1 ol. pł. 66X82,8.
Por. Żarnowska, o.c. nr. 1.
Wł. Jakuba Klejmana w Warszawie.
AELST, Willem van
Ur. w Delft prawdopodobnie w 1626 r., umiera przypuszczalnie w Amsterdamie, ok. 1683 r. Był uczniem swego stryja Ewerta v. A. w Delft i Otta Marseusa van Schrieck we Florencji. W 1643 r. zostaje członkiem cechu w Delft. W latach 1645-1656 podróżuje po Francji i Włoszech. Od r. 1657 stale już przebywa w Amsterdamie.
2. Śniadanie.
Tabl. 2 ol. pł. 54,2X41,7- Sygn.: «W VAEL...»
Por. «Śniadanie» tego malarza z Muzeum w Kopenhadze (Kat. 1922, Nr 411), oraz obraz w zbiorach Ak. S. P. w Wiedniu (Kat. 1927, Nr 733).
Wł. Janusza X. Radziwiłła w Nieborowie.
3. Owoce i kielich wina.
ol. pł. 40X52,5. Sygn. i dat.: «W. v. Aalast 1650».
Por. obraz z Muzeum m Tuluzie, nr 471. oraz reprodukcje u Warnera, o. c. 13-15.
Wł. Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu.
4. Trofea myśliwskie.
Tabl. 3 ol. pł. 116X79.
W zbiorach RBureau w Hadze znajduje się reprodukcja z katalogu nieznanej bliżej aukcji obrazów w Kolonii (circa 1890 r.)-przedstawiająca identyczny obraz, zaopatrzony fałszywą sygnaturą J. Fyta. Obraz ten przypisany został przez RB v. Aelstowi, to też warunkowo wiążemy z tym imieniem i płótno Łazienkowskie.
Inw. Kr. N. 3 (nie wymienia autora); Somow, o.c. nr 196 (jako anonimowy holender); Iskierski, o. c., nr 49 jako Hamilton); Mańkowski, o.c. 197, tabl. 86.
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki (Gal. w Łazienkach).
5. Trofea myśliwskie.
ol. pł. 167X75,6.
Podobnie jak i obraz poprzedni powstał pod wyraźnym wpływem maniery Everta v. Aelst. Pochodzi ze zbiorów ordynackich w Rosi.
Wł. hr. Adama Branickiego w Wilanowie.
6. Trofea myśliwskie.
ol. pł. 103,4X78,5.
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki (Zamek Królewski w Warszawie).
ARELLANO (?), Juan, de
Ur. w 1614 r. tu Santorcas, umiera w 1676 r. w Madrycie. Arellano był uczniem Juana de Salis’a. Bliższych wiadomości o jego życiu brak.
7. Kwiaty.
ol. pł. 88,2X62,8.
Obraz przypisywany był poprzednio Juanowi de Cardenas.
Wł. Muzeum Diecezjalnego w Płocku.
AST, Bartolomeus, van der,
Ur. w Middelburgu przed 1590 r. um. prawdopodobnie ok. 1656 w Delft. W 1619 r. należał do cechu w Utrechcie, a od 1632 r. był członkiem cechu w Delft. Na rozwój artystyczny v. d. Asta w pewnej mierze musiał oddziałać jego wuj Ambr. Bosschaert (czynny w Middelburgu i w Utrechcie), dużo również wspólnych z nim cech wykazują prace Hansa Bollongiera.
8. Owoce.
Tabl. 4 ol. drz. 16,2X23,2. Sygn.: «B. V. A.»
Por. Warner, o. c. s. 18-19.
Wł. dyr. Mieczysława Zagajskiego w Warszawie.
BEET, Osia.
Ur. w Antwerpii 1622 r. i tamże umiera 1678 r. Z obrazów jej sygnowanych są znane tylko dwa: jeden z Muz. Prado, drugi z kolekcji Cavaliere Spiridion w Rzymie.
9. Zastawa stołowa.
Tabl. 5 ol. drz. dęb. 54X80.
Przypisany O. B. na podstawie obrazu Nr 13 z wystawy Domu Sztuki P. de Boera w Amsterdamie. Stylistycznie bliski jest do martwych natur Louise Moillon. Por. Żarnowska, o. c. Nr 71 i Warner, o. c.
Wł. dyr. Mieczysława Zagajskiego w Warszawie.
BELIN (Jean zw. Blain de Fontenay)
Ur. w Caen 9. XI. 1653 r., um. w Paryżu 12.II.1715 r. Uczeń J. B. Monnoyera, w 1687 r. zostaje członkiem Akademii w Paryżu. Malował przeważnie kwiaty.
10. Owoce i naczynia.
ol. pł. 89,2X116,4. Sygn.: «B. F.»
Wł. Antykwariatu A. Gutnajera w Warszawie.
BELVEDERE (?), Andrea, zwany «Abate Andrea».
Ur. w Neapolu 1642 r. i tam umiera 1732 r. Był uczniem Paola Porpora i G. B. Ruoppoliego. Wzorował sią także na obrazach Abrahama Brueghla. Czas jakiś pracował Belvedere dla dworu hiszpańskiego.
11. Kwiaty.
Tabl. 6 ol. pł. 117X69. Autorstwo B. wysunął Doc. dr J. Starzyński.
Wł. dyr. Jerzego Sachsa w Warszawie.
BEYEREN, Abraham
Ur. w Hadze 1620, um. w Alkmarze w roku 1675. W Lejdzie czynny do 1638 r., potem w Hadze, gdzie 1640 r. zapisany jest do cechu. W r. 1675 pracuje w Delft i Amsterdamie. Początkowo (w Lejdzie) podlega wpływom Pietra Pottera i Jac. Claesza.
12. Kielich i chleb.
Tabl. 7 ol. drz. dęb. 64,2X49,7. Sygn.: «A. B».
Wł. Bohdana Marconiego w Warszawie.
BOEL, Pieter
Ur. w Antwerpii 1622 r., umiera m Paryżu 1674 r. Był uczniem początkowo swego ojca, Jana B., później Jana Fyta. Przez czas jakiś podróżuje po Włoszech, w 1652 r. wyzwolony jest na majstra w Antwerpii. Malował martwą na turę, zwierzynę, polowania.
13. Zwierzyna.
ol. pł. 84,4X118,7. Obraz jest wycinkiem większej całości.
Wł. Ludwika Grabowskiego w Warszawie.
BOSSCHAERT (?), Jean - Baptiste
Ochrzczony 1667 r. w Antwerpii, umiera tamże w roku 1746 Był uczniem J. B. Crepu w Antwerpii. W 1703 roku zostaje wyzwolony na majstra w swym mieście rodzinnym. Obrazy J. B. Boscherta przypisywano często Nicolausowi B., z twórczością którego posiadał wiele wspólnych cech. Malował kwiaty i owoce.
14. Wazon z kwiatami.
Tabl. 8 ol. pł. 200X149,4.
Wł. hr. Józefy Tyszkiewiczowej w Warszawie.
BREKELENKAM, Quiringh Gerritsz van
Ur. w Zwammerdam ok. 1620 r. Um. w Lejdzie w 1668 r.
Uprawiał głównie malarstwo rodzajowe, ulegając wpływom A. v. de Velde i G. Dou.
15. Kobieta oprawiająca ryby.
ol. drz. dęb. 43 X 33. Sygn.: «Q. B.».
Nab. w 1862 r. od A. Brasseura w Kolonii; Kat. M N. Nr 176, AMG 266. Obraz warszawski zbliżony jest do obrazu B. «Pustelnik» z 1655 r. z Muz. w Utrechcie (nr 216).
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
16. Mężczyzna oprawiający rybę.
ol. drz. dęb. 44X40. Sygn.: «Q. B.».
Kat. MN. Nr 177.
Nab. w 1918 r. od W. Walewskiego.
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
BUEKELAER, Joachim
Ur. w Antwerpii ok. 1533 r., data śmierci bliżej nieznana. Był uczniem Pietra Aertsena. Od roku. 1560 był majstrem w Antwerpii. Malował duże kompozycje religijne, kiermasze, jarmarki. W twórczości B. widać silny wpływ je go nauczyciela P. Aertsena.
17. Na targu.
Tabl. 9 ol. drz. dęb. 110X108.
Za autorstwem B. przemawia zestawienie z datowaną «Sceną targową» z 1564 roku w Muz. Rumiancowskiem w Moskwie (Jhrb. d. Preuss. Kunstsamml. 32, 1916, 202) oraz dwoma innymi obrazami podobnej treści w Kol. Coray-Stoop (Nr 34) i w zbiorach Mayer v. d. Bergh w Brukseli (Kat. 1904, Nr 47) z 1565 r. Nie mniej ważny w tym względzie jest obraz B. jaki pojawił się na aukcji zb. D’Arragona we Florencji (3. IV. 1902). Foto w RBureau w Hadze.
Wł. Muzeum Tow. Przyjaciół Nauk w Wilnie.
BYSS, Johan Rudolf
Ur. w 1660 r. w Soloturnie, um. w Würzburgu 1738 r. Był uczniem swego ojca Joh. Józefa B. Pracował w Pradze, Wiedniu, Würzburgu, czas pewien również przebywał we Włoszech. Malował freskowe dekoracje, w całym szeregu pałaców i kościołów, oraz nieduże obrazki z owocami i kwiatami.
18. Patera i papugi.
ol. pł., 67,8X162,7. Sygn «I. Byss».
Wł. Jana Popławskiego w Warszawie.
CAMPIDOGLIO, Michelangelo di
Ur. w 1610 r. w Rzymie, um. tamże w 1670 r. Nauczycielem jego był Fioravante. C. znany był jako malarz kwiatów i owoców.
19. Kwiaty i owoce.
Tabl. 10 ol. pł. 63X49.
Z zapisu Julii Lesser Blattejsowej, 1919. Poch. ze zb. Aleksandra Lessera. Na odwrocie napis na blejtramie: «M. A. Campidoglio pinxit». Kat. M N Nr 14.
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
CARO, Baldassare da
Czynny w Neapolu tu pierwszej połowie XVIII tu. Był uczniem A. Belvedere. W pierwszej fazie swej twórczości malował kwiaty, później z dużym zamiłowaniem odtwarzał zwierzęta i zabitą zwierzynę.
20. Zabite ptaki.
Tabl. 11 ol. pł 92X131,7.
Pochodzi z rozproszonych zbiorów w Królikarni. Por. obraz z Muz. w Neapolu. Nr. 297.
Wł. Jakuba Klejmana w Warszawie.
CIPPER, Giacomo Francesco (zwany «Todeschini»).
Malarz niemieckiego pochodzenia, czynny w XVIII w. we Włoszech. Szczegóły z jego życia nie są nam znane. Twórczość Cippera ściśle się łączy ze szkołą neapolitańską i hiszpańską. Bliższea nalogie z twórczością Cippera znajdujemy w dziełach Magnasca i Magiotta oraz, jeśli idzie o portrety, w obrazach Herrery Starszego.
21. Staruszka z kielichem.
ol. pł. 94,7X71,5.
Por. reprodukcje w artykule M. Marangoni’ego w «Rivista d’arte» 1917/18, 1-31, A. Porcelli’ego w «La revue de 1’Art ancien et moderne» Paris, 1934.
Wł. Muzeum w Grodnie.
CLAESZ, Pieter
Ur. ok. 1596-97 w Steinfurcie (w Westfalii). Um. w 1661 r. w Haarlemie. Przez czas dłuższy mało był znany i uchodził za monogramistę P. C. Zdarzało się też, że dzieła jego przypisywano innym malarzom takim: jak: Pierson, Rottenburg i KI. Peeters. Czynnym był głównie Haarlemie.
Możliwym jest, że był uczniem Florisa van Dycka. Często współpracował z Roelofem Koetsem. Malował martwe natury złożone przeważnie z zastaw stołowych. Charakterystycznym dla P. Claes’a jest szerokie pociągnięcie pędzla, niedodawanie do farb laserunku, a w ogólnym kolorycie przewaga brunatnych tonów.
22. Przekąska.
Tabl. 12 ol. drz. dęb. 137X49. Sygn. monogr. «PC» i datow. 1623.
Wł. dr Ludwika Bryndza-Nackiego w Warszawie.
23. Śniadanie.
Tabl. 13 ol. drz. dęb. 47,3X63,2. Sygn. monogr. PC i dat. 1647.
Wł. hr. Edwarda Raczyńskiego w Warszawie.
24. Śniadanie.
Tabl. 14 ol. drz. dęb. 47,3X63,2. Sygn. monogr. PC i dat. 1647.
Wł. hr. Edwarda Raczyńskiego w Warszawie.
CLEVENBERGH, Antoine
Ur. w Louvain 1755 r. i tam umiera 1810 r. Był uczniem swego ojca Piotra. Nąjwcześniejszymi ze znanych nam jego prac są kopie obrazów PeetraVeerhaghensa. Malował obra zy religijne (wzorując się naVeerhaghensie), pejzaże, ale głównym jego zainteresowaniem były martwe natury, w których naśladował siedemnastowiecznych mistrzów ho lenderskich (gł. Jana Weenixa).
25.Zabite ptaki i gniazdko.
ol. drz. dęb. 51X62,3. Sygn.: «A. Clevenbergh f.»
Wł. Antykwariatu A. Gutnajera w Warszawie.
COOSEMANS, Aleksander
Ochrzczony w Antwerpii 19. III. 1672 r., umiera tamże 28 VIII 1689 r. Był uczniem Jana de Heem, a w 1645 r. zostaje majstrem w swym mieście rodzinnym. Malował martwe natury złożone z naczyń stołowych, kwiatów, owoców. Często obrazy Coosemansa sygnowane A. C. przypisywano A. Cuypowi.
26. Owoce.
ol. pł. 49X65,8
Por. Warner, o. c. 58.
Wł. Antykwariatu A. Gutnajera w Warszawie.
DELFT, Cornells Jacobs
Ur. w Delft 1571 i tam został pochowany 1643 r. Był uczniem swego ojca i Cornelisa Cornelissena z Haarlemu. Corn. Jac. Delft zalicza się do najwcześniejszych holen derskich malarzy natur. Czynnym był przeważnie w Delft.
27. Kuchnia.
Tabl. 15 ol. drz. dęb. 81X179. Sygn.: «1597 C, J...»
Por. obrazy w zbiorach A. J. V. Woerkom’a (Voorburg 1937) oraz z Domu Sztuki Spätha w Monachium (1929).
Wł. Jana Popławskiego w Warszawie.
DEYNUM, Gerard van
Malarz martwych natur czynny w Hadze w połowie XVII w. Bliższe szczegóły z jego życia nie są nam znane.
28. Kielich i owoce.
ol. pł. 32X24. Sygn.: «G. van Deynum».
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki (Gal. w Łazienkach).
29. Kielich i owoce.
ol. pł. 29X23.
W Inw. Król, obrazy te figurują pod nr 653 i 654. Por. Somow o.c. nr 93 i 102; Iskierski, o. c. nr 35 i 35; Mańkowski, o. c. 290 tabl. 41. Por. obraz v. D. z muz. w Orleanie. (Fot Arch. phot. 224).
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki (Gal. w Łazienkach).
DRECHSLER, Johan Baptiste
Ur. w Wiedniu 1756 r., i tam umiera w 1811 r. W latach 1772 - 85 maluje wzory dla fabryki porcelany w Wiedniu W r. 1807 zostaje profesorem Wiedeńskiej Akademii. W twórczości D. odżywa silny wpływ sztuki Huysuma.
30. Kwiaty.
ol. pł. 68X47. Sygn.: «Joh. Drechsler. f. 1810»
Por. «Wystawa Rewindykacyjna Zbiorów Państwowych» Nr 250.
31. Kwiaty.
ol. drz. 31,8X25. Sygn.: «Joh. Drechsler 1783».
32. Kwiaty.
ol. drz. 31,8X25. Sygn.: «Joh. Drechsler 1?83».
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki (Zamek Królewski w Warszawie).
33. Kwiaty.
ol. pł. 33X24,3. Sygn.: «Joh. Drechsler».
Wł. Dr Brunona Pokornego we Lwowie.
FALCH, Johann
Ur. w Augsburgu 1687, um. prawdopod. w 1727 r. Z życia jego szczegółów bliższych brak. Malował tu rodzaju Kar. Wilhelma Hamiltona małe obrazki z martwą naturą, kwiaty i drobne rośliny, oddane z botaniczną dokładnością oraz rozmaite insekty i stworzonka.
34. Motyle, ślimaki i jaszczurka.
ol. pł. 36,4X27,8. Sygn.: «Falch»
Por. sygnowany obraz z aukcji 12-14-XI. 1912 r. w Dorotheum, pochodzący ze zbiorów R. M.
Wł. Jana Popławskiego w Warszawie.
FERGUSON, William Gouw
Ur. w Szkocji 1633 r. um. tamże po r. 1695. Podróżował czas dłuższy po Francji i Włoszech, później czynny w Hadze i Amsterdamie. Malował martwe natury w rodzaju Ja na Weenixa i W. van Aelsta.
35. Zabity kogut.
ol. pł. 98,5X80,3.
36. Trofea myśliwskie.
ol. pł. 98,5X78.
Oba obrazy nawiązują do kompozycji Lelienbergha.
Wł. hr. Adama Branickiego w Wilanowie.
FIERAVINO, Francesco, zwany «II Maltese»
Ur. prawdopodobnie na Malcie, czynnym był w Rzymie w latach 1650-1680. Malował dużych rozmiarów kompozycje, przeważnie martwą naturę (owoce, instrumenty muzyczne i t.p.).
37. Kwiaty i owoce.
Tabl. 16 ol. pł. 74X07.
Określony na podstawie obrazów tego malarza w Musee des Arts Decoratifs w Paryżu i w Hampton Court, por. Trubnikow, o. c. 14 oraz Furst, o. c. 208.
Wł. Jana Popławskiego w Warszawie.
FYT, Joannes
Ur. w Antwerpii 15-III 1611 r. i tamże umiera 15-X 1661 r. Był uczniem Hansa van den Berch i Fransa Snydersa, w 1630 r. został zapisany do cechu w Antwerpii. Przez dwa lata przebywał w Paryżu, później przez czas dłuż szy pracował w Rzymie. Do Antwerpii wrócił 1641 r. Fyt miał naśladowców w osobach Konincka i Pietera Boela.
38. Zwierzyna.
ol. pł. 51,4X66,3. Sygn.: Joannes Fyt.
Wł. «Salonu Antyków» w Krakowie.
GABRON, Willem
Ur. w Antwerpii w 1619, umiera tamże w 1678 r. Wyzwolony na majstra w Antwerpii 1641 r. Przez czas dłuższy pracuje w Rzymie, a potem znowu wraca do Antwerpii, której odtąd już nie opuszcza.
39. Zwierzyna.
ol. pł. 57X85,5. Sygn.: «Wil. Gabron».
Wł. hr. Adama Branickiego w Wilanowie.
GILLEMANS, Jan Pauwel
Ur. w Antwerpii 1618 r. i umiera tamże w 1675 r. W 1647 r. wyzwolony na majstra w swym mieście rodzinnym. Malował przeważnie portrety, martwą naturę i kwiaty (w rodzaju de Heema).
40. Kosz z kwiatami.
ol. pł. 64,5X76.
Wł. Janiny Jara-Bykowskiej w Warszawie.
GROPPOLI, Francesco
Malarz neapolitański XVII w.
41. Ryby i małże.
Tabl. 17 ol. pł. 47,5X54,9.
Przypisany temu malarzom i na podstawie obrazu z aukcji Kende & Schidlof w Wiedniu, kat. 1918, 16-20. X. 1918, nr 56.
Wł. dyr. Mieczysława Zagajskiego w Warszawie.
GRYEFF, Adrian de
Ur. prawdopodobnie ok. 1670 m Antwerpii, umiera ok. 1715 tu Brukselli. Czyim był uczniem nie wiadomo; w r. 1699 zostaje majstrem w Antwerpii. Czynny w Antwerpii i Brukseli. Malował przeważnie w małych wymiarach martwą naturę, psy, zwierzynę.
42. Chłopiec trzymający zabitego łabędzia.
ol. pł. 52X65,9.
Przypisany A. d. G. na podstawie obrazów tego malarza ujawnionych na aukcji L. Mayera (Berlin, 16. V. 1932) oraz aukcji zbiorów F. Klemma u Lepke’go (Berlin, 3. XII. 1907). Foto m R. Bureau m Hadze.
Wł. dr Ludwika Bryndzy - Nackiego w Warszawie.
HAINZ Johan Georg (tu rodzaju).
Ur. m 1640 r., um. m 1700. Czynnym był wAltonie i w Hamburgu w latach 1670-1700. W 1668 r. przyjmuje obywatelstwo miasta Hamburga.
43. Śniadanie.
ol. pł. 54,3X78.
Wł. Bohdana Cynki w Poznaniu.
44. Śniadanie.
ol. pł. 68X77,7
Por. Żarnowska, o. c. nr 46.
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki (Zamek Królewski w Warszawie).
HAMILTON, Charles William, de
Ur. ok. 1670 r. w Brukselli, a um. 1754 r. tu Augsburgu. Był uczniem swego ojca Jansa H. Czynnym był głównie wAugsburgu, maloinał zwierzynę i martwą naturę.
45. Motyl, wąż i jaszczurka.
ol. pł. Sygn.: «C. W. D. Hamil. Ano 173...»
Por. obraz z aukcji T. Hauera w Wiedniu (20. III. 1918, foto w R. Bureau w Hadze) oraz Biermann, o. c. I, 89.
Wł. Inż. Karola Marconiego w Warszawie.
46. Motyle, jaszczurka i wąż.
Tabl. 18 ol. drz. dęb. 39,5X26,5. Sygn. «C W D H».
Wł. Janusza X. Radziwiłła w Nieborowie.
HAMILTON, Frans de
Mało znany malarz zwierzyny i martwych natur, czynny w drugiej połowie XVII w. W 1661 r. pracował dla ks. Brandenburskiego, a w 1863 r. na dworze bawarskim jako malarz nadworny. Zwierzynę malował Hamilton w stylu J. Weenixa, natomiast szereg martwych natur wykazuje duże podobieństwo do sztuki O. Marseusa v. Schrieck.
47. Zając i pies.
Tabl. 19 ol. pł. 113,2X96. Sygn.: «F. De. Ham...l»
Por. Bierman o. c.
Wł. doc. dr Tomasza Kluza w Warszawie.
HAMILTON, Philipp Ferdinand, de
Ur. w Brukselli prawdopodob. w 1664 r., um. w Wiedniu 15.X. 1750 r. W Wiedniu pracował na dworze cesarskim.
48. Trofea myśliwskie.
Tabl. 20 ol. pł. 93,9X66,8.
Pochodzi ze zb. X. Kannitza. Por. «Verzeichniss einer auserlesenen Sammlung von Oehl-Gemälden....» Wien, 1829, N. 29.
Wł. Antykwariatu Fr. Studzińskiego w Warszawie.
HEDA, Willem Claesz
Urodzony w Haarlemie w 1594 r. Um. 1678 r. Czyim był uczniem nie wiadomo, ale prawdopodobnie na jego rozwój artystyczny musiał wpłynąć Floris van Dyck. Od 1631 r. jest wymieniany w księgach cechu w Haarlemie. Najstarszy z dochowanych jego obrazów pochodzi z 1621 r. Heda znany jest jako czołowy malarz martwej natury monochromatycznego kierunku drugiej ćwierci XVII w,; jedną z bardziej charakterystycznych cech jego twórczości jest koloryt, gdzie dominuje srebrno-szara barwa.
49. Deser.
Tabl. 21 ol. drz. dęb. 45,5X64,5. Sygn.: «HEDA 1637»
Wł. kr. Edwarda Raczyńskiego w Warszawie.
50. Śniadanie.
Tabl. 22 ol. pł. 75,8X96.
Przypisany Hedzie na podstawie 3 identycznych obrazów tego malarza w kol. Goudstikkera (1919, N 51, sygn. i dat. 1653), na aukcji u Lepkego w Berlinie (20/21. II. 1910) oraz z gal. Arnot w Londynie (ol. 1934 r.). Por. Knuttel, o. c. 3.
Wł. hr. Adama Branickiego w Wilanowie.
HEEM, Jan Dawid de
Ur. w Utrechcie w 1606 r., zmarł w Antwerpii między 14. IX. 1683 a 26. IV. 1684 r. Był uczniem swego ojca Dawida de H. w Utrechcie. W latach 1626-36 przebywa w Lejdzie (maluje wtedy w stylu P. Pottera i Sanwycka). Od 1636 z krótką przerwą zamieszkuje w Antwerpii, gdzie ulega znowu wpływom Dan. Seghersa. Pierwsze jego obrazy datowane pochodzą z 1637 r. Malował nieliczne obr. rodzajowe, głównie jednak martwą naturę.Współpracował z J. Lievensem, Nic. v. Verendael i Dav. Teniersem.
51. Wazon z kwiatami.
ol. miedź 49,1X38,7. sygn.: «J. D. De Heem»
Wł. hr. Maurycego Potockiego w Jabłonnie.
52. Owoce.
ol. pł. 30,5X40,1. sygn.: «DE HEEM»
Wł. hr. Adama Branickiego w Wilanowie.
53. Śniadanie.
Tabl. 23 ol. drz. dęb. 77,5X64,5. Sygn.: «J: D: de. Heem. 1660».
Sygn. fałszywa. Przypomina raczej dzieło Hedy i Kruysa, por. Simon Eisenstadt, o.c.
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki.(Zamek Królewski w Warszawie).
54. Owoce.
ol. pł. 50,7X61,2. Sygn.: «J., De He..»
55. Owoce (pendant).
ol. pł. 50,7X61,2.
Wł. Jana Popławskiego w Warszawie.
HELD, Andreas
Ur. w Norymberdze 1661 r. i tam umiera 1745. Held należy do mało znanych artystów. Szczegółów z jego życia brak. Z dzieł jego (sygn. i dat.) jest wymienionych zaledwie parę: jeden autoportret, oraz martwe natury przedstawiające zabite ptactwo, kwiaty.
56. Bukiet kwiatów.
Tabl. 24 ol. pł. 83.8X66,3. Sygn.: «Andr. Held fec.A.tat 84,A: 1744»
57. Bukiet kwiatów (pendant).
ol. pł. 83,7X66,3. Sygn.: «Andr. Held fc: Etat 84 A 1744».
Wł. dr Ludwika Bryndza-Nackiego w Warszawie.
HELLEMONT, Mattheus van
Ochrzczony 24. VII. 1623 w Antwerpii, um. ok. 1674 rw Brukseli. Był uczniem Dawida Teniersa II, w 1646 r. należy do cechu w Antwerpii. Czynny był głównie w Antwerpii. Malował sceny rodzajowe w stylu Teniersa II.
58. Wnętrze chaty.
Tabl. 25 ol. drz. dęb. Sygn. «M.V. Hellemont Jt.»
Wł. dr Ludwika Bryndza-Nackiego w Warszawie.
HONDECOETER, Melchior
Ur. w Utrechcie 1636 r., zm. 3. IV. 1695 r. Początkowo uczył się u swego ojca Gizberta H., później pracuje pod kierunkiem stryja Jana Bapt. H. Wiatach 1659-1663 czynny w Hadze, później w Amsterdamie. Malował i rysował głównie ptaki, zwierzęta i martwą naturę. Świetnemu rysunkowi, dużej harmonii barw zawdzięcza daną mu przez współczesnych nazwę «RafaeIa ptaków». Miał wielu naśladowców takich jak Joh. Spruty, Jac. Victors, a w XVIII w. Aert Schumann.
59. Biały paw i zając.
Tabl. 26 ol. pł. 137X119. Sygn.: «Melch. Hon... eter f».
Obraz bliski do kompozycji J. Weenixa z Muz. Akad. S. P. w Wiedniu (N. 632).
Wł. «Salonu Antyków » w Krakowie.
HONDIUS (?), Hendrik II.
Ur. ok. 1597 r., zm. po 1644. Znany jako kartograf.
60. Zwierzyna.
ol. pł. Sygn.: «Hen. ...dius»
Wł. dr Ludwika Bryndza-Nackiego w Warszawie.
HOOGHEN MANERT, T.
Mało znany malarz holenderski XVII w. Malował martwą naturę w rodzaju W. C. Hedy i Klaesa Manjerta z Delft.
61. Śniadanie
ol. drz. dęb. 54,8X103,7. Sygn. «T. Hooghen-Manert 1651»
Por. Pajzderski, o. c. N 72. i Źarnowska, o. c.
Wł. Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu (Kol. K. Wesendonka).
HUYSUM, Jan van
Ur. w Amsterdamie 15. IV. 1682 r. i tam umiera 7. II. 1749 r. Był uczniem swego ojca Just. v. H., pracował w Amsterdamie. Malował portrety, pejzaże, ale sławę swą zawdzięcza martwym naturom, złożonym z kwiatów i owoców.
62. Kwiaty i gniazdko.
ol. pł. 23X28,7.
Inw. Kr. N. 693 («Van Huysum»); Somow. o. c. N. 157;
Iskierski o. c. N. 54; Mańkowski, o. c., 294, tabl. 88. Por. Warner, o. c. 112-113.
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki (Gal. w Łazienkach).
JACOBS, Juriaen
Ur. prawdopodobnie w Hamburgu w 1612 r. (albo 1630, jak niektórzy podają), umiera w Amsterdamie, prawdobnie 1664 r. Był uczniem Fr. Snijdersa w Antwerpii. Pracował w Amsterdamie w latach 1759-1664. W rozwoju artystycznym Jacobsa widać przenikanie sfery wpływów Rembrandta. Jacobs malował sceny figuralne, zwierzynę i martwą naturę.
63. Głowizna i mięso.
ol. pł. 43X84,3.
Por. Biermann, o. c. I. N 175 oraz Żarnowska, o. c. nr. 61.
Wł. Alfreda Piottuch-Kublickiego w Warszawie.
KESSEL, Jan, van
Ur. w Antwerpii 5. IV. 1626 r., um. tamże w 1679 r. Kessel był uczniem Simona de Vos i Jana Brueghela Młodszego. Do cechu w Antwerpii należy od r. 1645. Malował zwierzęta, kwiaty, owoce.
64. Królik wśród jarzyn.
Tabl. 27 ol. pł. 108X98,8. Sygn. «J. V. Kessel 1652».
Por. Simon & Eisenstadt, o. c.
Wł. Muzeum XX. Lubomirskich we Lwowie.
KNIJFF (?) Leendert
Ur. w roku 1650 w Haarlemie, umiera w Londynie 1721 r. Prawdopodobnie był uczniem swego ojca Woutera K. Pracował w Londynie, malował pejzaże z architekturą i martwą naturę.
65. Zabite ptaki.
ol. pł. 68,7X54.
Przypuszczenie o autorstwie L. Knijffa nasuwa porównanie z obrazem tego malarza niegdyś w zbiorach Domu Sztuki T. Hermsen w Hadze (1936) - Foto w RBureau.
Wł. Jakuba Klejmana w Warszawie.
LAMBRECHTS, Jan Baptiste
Ur. w Antwerpii 1680 r. Um. po 1731 r. W 1721 roku był członkiem Ouden Voetbrog. Czas pewien czynny me Francji i Niemczech, głównie jednak w Antwerpii. Malował przemażnie sceny rodzajowe przypominające sztukę Horemansa.
66. W kuchni.
ol. pł. 82,7X66,7.
67. W kuchni (pendant).
ol. pł. 82,7X66,7.
Określone na podstawie obrazów tego malarza w Muzeum w Brunświku oraz fotografii ze zbioru Hofstede de Groota w RBureau w Hadze.
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
LUTTICHUYS, Simon.
Ur. w Londynie 6. III. 1610, um. 1662 w Amsterdamie. Po raz pierwszy spotykamy o nim wzmiankę w Amsterdamie w r. 1650. Malował portrety i martwe natury. Niektóre z jego obrazów przypominają P. Claesza, lecz w ogólnym tonie są bardziej brunatne; poza tym dzieła jego są zbliżone do martwych natur Jur. v. Strecka i W. Ralfa z pierwszego okresu twórczości.
68. Kubek i bułka.
Tabl. 25 ol. drz. dęb. 49X36,8. Sygn.: «S. L. fc.»
Wł. hr. Adama Branickiego w Wilanowie.
LUYCX, Kerstiaen i TENIERS Dawid mł.
(Luycx) Ur. w Antwerpii 1623, um. po 1653 r. Był uczniem Filipa de Marlier, później Fr. Franckena III. Od roku 1645 należy do cechu w Antwerpii. W 1646 zaczyna pracować dla króla hiszpańskiego. Malował obrazy historyczne, kwiaty i martwe natury. Współpracował z D. Teniersem Mł., malując martwe natury w jego wnętrzach. Czynny był głównie w Antwerpii.
(Teniers - por. nr 126)
69. Alegoria Czasu w obramowaniu wieńca z kwiatów.
Tabl. 29 ol. drz. dęb. 73X54,7. Sygn.: «Carstian Luckxfc in», oraz «D. T. F. 1650»
Somow, o. c, N. 129; Wurzbach, II, 75; Iskierski, o. c. N. 126; Mańkowski, o.c, nr. 210, tabl. 33; zanotowany w katalogu Łaz. z 1795 r. pod nr 77, nabyty do zbiorów Łazienek. w r. 1775.
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki (Gal. w Łazienkach).
MAHU, Cornelis
Ur. w 1613 r. um. 1689 w Antwerpii, został członkiem cechu antwerpsk. w r. 1638. Historia jego życia jest mało znana. Ogólne wychowanie artystyczne zawdzięcza, jak się zdaje, malarzom haarlemskim.
70. Deser.
Tabl. 30 ol. drz. dęb. 55,2X68,7. Por. identyczny obraz sygnowany C. Mahu (1640) w zbiorach W. Dahl’a - aukcja 17. N. 1905 w Amsterdamie, u F. Mullera & C° - N. 76.
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki (Zamek królewski w Warszawie).
MELENDEZ, Louis
Ur. w 1716 w Neapolu, um. w 1780 r. w Madrycie. Nauczycielem jego był ojciec Francisco Antonio, później od działał nań L. M. van Loo. Zajmuje jedno z pierwszych miejsc wśród hiszpańskich malarzy martwych natur (tzw. «bodegónes»).
71. Martwa natura z wężem i żabą.
ol. pł. 74X62.
Ze zb. Warsz. Szkoły Szt. P., 1879 (P. Fiorentini). Kat. MN Nr 100 (poprzednio jako Snijders).
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
MIERIS, Frans
Ur. w Lejdzie 16.IV.1635, um. tamże 12.III. 1681. Był uczniem Toorenvlieta i Gerarda Dou. Czynny był głównie w Lejdzie.
72. Antykwariusz. ol. drz. dęb.. 26,3 X 39,4. Sygn.: «v. MIERIS FC 1656».
Wł. Janusza X. Radziwiłła w Nieborowie.
MIERIS, Elisabeth van
Nieznana bliżej przedstawicielka rodziny malarskiej M., pracująca jak się zdaje, na przełomie XVII i XVIII w.
73. Bukiet.
ol. pł. 29,3X39,4. Sygn.: «Elisabet van Mieris 1706».
Wł. Janusza X. Radziwiłła w Nieborowie.
MIGNON, Abraham
Ur. we Frankfurcie n/Menem 1640 r., um. m Wetzlarze (albo Frankfurcie) 1679 r. Był początkowo uczniem Marrela, później m Holandii J. D. de Heema. W twórczości Mignon’a widać duży wpływ O. M. v. Schriecka. Czynny był głównie w Utrechcie i Amsterdamie. Malował przeważnie martwe natury, złożone z kwiatów, owoców, wśród których roi się zawsze od małych stworzeń i owadów.
74. Wieniec z kwiatów i owoców.
ol. pł. 100,8X85,9. Sygn.: «Abraham Mignon f.»
Wł. hr. Adama Branickiego w Wilanowie.
75. Wieniec z kwiatów i owoców.
ol. pł. 100,8X85,9. Sygn.: «Abraham Mignon fecit.»
Wł. hr. Adama Branickiego w Wilanowie.
76. Kwiaty.
Tabl. 31 ol. drz. dęb. 102X84. Sygn.: «Abraham Mignon fecit.»
Por. Warner, o. c. 142.
Wł. dyr. Jerzego Sachsa w Warszawie.
77. Kosz z owocami.
ol. drz. dęb. 62X49. Sygn.: «Abraham Mignon fecit.»
Wł. dyr. Mieczysława Zagajskiego w Warszawie.
78. Kwiaty i owoce.
ol. pł. 61X84,5.
Por. obraz nn 132 z Muz. w Utrechcie.
Wł. Jakuba Klejmana w Warszawie.
MONNOYER, (?) Jean-Baptiste.
Ochrzcz. 12. I. 1636 id Lille, um. 16. II. 1699 r. Studiuje w Antwerpii. 1663 r. zostaje członkiem Akademii i w tym mniej więcej czasie dekoruje rezydencje królewskie (Trianon, Marly, Meudon). 1685 wyjeżdża do Anglii, tam maluje dla lorda Montagu, ozdabia pałace królewskie. Dzieła swe wystawia w Salonie Paryskim w 1673 r. Maluje i rysuje głównie kwiaty i owoce.
79. Kwiaty i owoce.
ol. pł. 94,5X69,5.
Zbliżony obraz M. znajdował się na wystawie Arthur Tooth and Sons’s Gallery w Londynie (16. III-16. IV. 1934)
Wł. Muzeum Diecezjalnego w Płocku.
MONOGRAMISTA AH.
Nieznany z imienia malarz holenderski, pracujący pod wpływem P. Claesa.
80. Śniadanie.
ol. drz. dęb. 47,8X63,7. (owal). Sygn.: «AH 1664».
Wł. bar. Leopolda Jana Kronenberga w Warszawie.
MONOGRAMISTA HB. i Pv.P.
Nieznany z imienia malarz holenderski, identyczny jak się zdaje z monogramistą HB, którego obraz z 1650 pojawił się niedawno na aukcji u Sotheby’ego w Londynie (5.VII.1933, N. 26). Foto w RBureau w Hadze.
81.Owoce, kielich i zwierzyna.
Tabl. 32 ol. drz. dęb. 60X74. Sygn.:«HB» i «P. v. P. F.»
Wł. dyr. Jerzego Sachsa tu Warszawie.
MONOGRAMISTA IVDK.
Nieznany z imienia monogramista flamandzki, malujący martwe natury m typie v. Kessel’a. Poza obrazem marszamskim znane są dwa sygnowane podobnie obrazy m Muz. m Stuttgarcie.
82. Małpa wśród owoców.
ol. pł. 79,5X100,5 (omal) Sygn. monogramem: IVDK.
W Katalogu Muz. Nar. w Warszawie określony błędnie ja ko J. van Kessel (por. Wurzbach, o. c. III, 262; «Verzeichniss der Gemälde - Sammlung ... zu Stuttgart. 1907, N. 181 i 182; KMN. Nr 148).
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
83. Gołębie i winogrona.
ol. pł. 65,2X55,2, Sygn. monogramem: IVDK.
84. Gołębie i winogrona (pendant).
ol. pł. 65,2X55,2.
Wł. gen. Czesława Jarnuszkiewicza w Warszawie.
MONOGRAMISTA P C.
Nieznany z imienia malarz holenderski poł. XVII w.
85. Homar, cytryna i wino.
Tabl. 33 ol. drz. dęb. 67,4X85,7. Sygn.: «P.C.ft».
Wł. Bohdana Cynki w Poznaniu.
MONOGRAMISTA P. H.
86. Mule.
Tabl. 34 ol. drz. dęb. 41X75,5.
Nieznany ten monogramista należy zapewne do szkoły haarlemskiej, na co zdaje się wskazywać widoczna łącz ność tego obrazu z dziełami Sal. van Ruysdael’a - por. obraz S. v. R. N. 270 w katalogu Goudstikkera, o. c. Foto w R. Bureau w Hadze.
Wł. hr. Edwarda Raczyńskiego w Warszawie.
NELLIUS, Martinus
Malarz martwych natur w latch 1670-1700, czynny w Lejdzie. Bliższe dane z jego życia nie są nam znane. Prace Nelliusa w ogólnym zarysie przypominają manierę Wilv. Aelsta z pierwszego okresu jego twórczości.
87. Owoce i kielich.
Tabl. 35 ol. pł. 62,8X49. Sygn.: «Nelius».
88. Owoce i kielich (pendant).
ol. pł. 62,8X49
Por. obrazy w kol. Duschnitzera w Wiedniu, dat. 1695 r., z aukcji u Christfego w Londynie, kat. N. 1002 (3.XII.1937)
oraz tu Muz. Rumiancowskim w Moskwie; cf. Romanov w «Art in America» 1932, N. 61. fig. 16, oraz Warner, o. c. 153
Wł. Adama Chałupczyńskiego w Warszawie.
NICKELE, Jacoba Maria (Nikkelen)
Ur. ok. 1690 w Haarlemie. Była uczennicą Herm. v. der Myn. Malowała kwiaty i owoce.
89. Kwiaty.
ol. drz. dęb. 48,4X37,2. Sygn.: «J. M. M. Nickele.»
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie (dar dyr. J. Brat-Kona).
NIEZNANY MALARZ boloński (?) z XVII w.
90. Strączki, karczochy i oliwki.
ol. pł. 65,5X72,1.
Wł. Jakuba Klejmana w Warszawie.
NIEZNANY MALARZ flamandzki w rodzaju Ph. de Neef’a.
91. Śniadanie.
ol. drz. dęb.
B. bliski sygnow. obrazom, de Neef’a z aukcji P. Schmidta V. Gelder (A’m) Genewa, 7. 4. 1933.
Wł. hr. Edwarda Raczyńskiego w Warszawie.
NIEZNANY MALARZ flamandzki (?) pod wpływem Adriaena van Utrecht.
92. Kwiaty i warzywa.
ol. pł. 79,3X95,8.
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
NIEZNANY MALARZ hiszpański z pocz. XVIII w.
93. « Zastawa stołowa ».
Tabl. 36. ol. pł. 58,2X79,2.
94. « Zastawa Stołowa » (pendant).
ol. pł. 58,2X79,2.
Oba te obrazy są przykładem zachowawczego kierunku w mai. hiszpańskim. Malarz nawiązał wyraźnie do stylu XVII-go malarza Fr. de Palacios, por. Xavier de Salas, Sobre dos bodegones de Francisco de Palacios. «Archivo espanol de Arte y Arqaeologia» 1935, nr. 33.
Wł. dyr. Mieczysława Zagajskiego w Warszawie.
NIEZNANY MALARZ holenderski (?) z poł.XVII w.
95. Fragment gabinetu.
ol. pł. 134 X 170,8.
Autora tego obrazu zaliczyć należy do eklektyków szkoły holenderskiej XVII w. pracujących pod wydatnym wpływem W. Gabrona i S. Luttichuys’a.
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie. (Dar dyr. J. Sachsa).
NIEZNANY MALARZ holenderski z XVII w.
96. Muszle na fioletowej makacie.
ol. drz. 40X50.
97. Muszle na szafirowej makacie.
ol. drz. 40X50.
Pokrewne ujęcie tematu odnajdujemy w obrazach B. v. der Asta i Abrahama Calraata. Inw. Kr N. 1747 i 1749 (jako Cuyp). Somow, o. c. Nr 127 i 162 (jako L. Craen), Iskierski, o. c. Nr 161 i 162 (jako anon. szkoły holenderskiej), Mańkowski, o.c. Nr. 392, tabl. 88.
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki (Gal. w Łazienkach ).
NIEZNANY MALARZ holenderski z poi. XVII w.
98. Śniadanie.
ol. drz. dęb. 58,6X70,
Uchodzi za obraz De Heema.
Wł. dr Ludwika Bryndza - Nackiego w Warszawie.
NIEZNANY MALARZ holenderski z poi. XVII w.
99. Przedmioty nieożywione.
ol. pł. 58,2X46,5.
Obraz nawiązuje do kompozycyj Everta Colyera i W. Vaillant.
Wł. dyr. Jerzego Sachsa w Warszawie.
NIEZNANY MALARZ niemiecki z końca XVII w.
100. Vanitas.
ol. pł. 62,9X45. Ozn. na blejtramie.: Smemö hl 1694.
Wł. Jakuba Klejmana w Warszawie.
NIEZNANY MALARZ niemiecki (?) z XVII ul pod wpływem V. D. Helsta i E. Voncka.
101. Oprawianie świni.
ol. pł. 135,5X207.
Por. obraz B. v. d. Helsta tu Ermitażu p. t. «Nowy rynek w Amsterdamie» (nr. 776). Repr. pod. Trubnikow, o. c. 12.
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki (Zamek Królewski w Warszawie).
NIEZNANY MALARZ włoski z pol. XVIl w. .
102. Owoce i kwiaty.
ol. pł. 94,7X131,6.
Być może dzieło flamandzkiego italianisty m rodzaju Gillemansa.
Wł. Muzeum Tow. Przyjaciół Nauk w Wilnie.
PEENEN, Jan van
Ur. przed 1640 r. (?) m Amsterdamie, zm. m Antwerpii 7. X. 1710 r. Brak bliższych wiadomości z jego życia. Malował wnętrza kuchni, martwe natury.
103. Ryby.
Tabl. 37 ol. pł. 71,5X102,4. Sygn.: «IVPŁ»
Wł. Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu.
PEETERS, Clara
Ur. ok. 1590 r., czynna w pierwszej połowie XVII w. Malowała martwe natury, które często łączono z innymi nazwiskami.
104. Ryby, szynka i głowizna.
Tabl. 38 ol. drz. dęb. 46,8 X 89,8.
Por. obraz P. w. Muz. w Madrycie Nr 1621.
Wł. Maurycego hr. Potockiego w Jabłonnie.
PIERSON (?), Christoffel
Ur. 19. V. 1631 r. w Hadze, um. 11. VIII. 1614 r. w Goudzie. Był uczniem M. Meyburga, z którym wspólnie przebywał czas jakiś w Niemczech. Pracował jako malarz w Goudzie i Schiedam. Malarz portretów, pejzażów i martwych natur.
105. Martwa natura.
ol. drzewo dęb. 63,9X47,2, nr inw. 621. Nab. w 1884 r. od W. Kolasińskiego;
Obraz ten uchodził dotąd za dzieło Willema Cl. Hedy względnie Pietera Claesz’a. Materiały R. Bureau w Hadze oraz Archiwum HdG nasuwają myśl o innym autorze np. o Willernie Gabronie (1619 - 1769) lub Ch. Piersonie. Obraz tego malarza w gal. w Darmstadzie ma wiele wspólnego z naszym. Wobec trudności uznania war szawskiej martwej natury za dzieło Hedy, podtrzymuje my dawną, wiarogodną tradycję (napis na odwrocie obrazu), która widziała w nim utwór Ch. Piersona. Por. martwe natury w Lipsku i Darmstadzie.
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
PIETERSZON, Pieter (zwany «Longopietro»).
Ur. w Amsterdamie 1540 albo 1541 r. i um. tamże w 1603 r. Był uczniem swego ojca P. Aertsena. Przeważnie malował wielkie kompozycje biblijne, historyczne i portrety. Pracował w Amsterdamie i Haarlemie. Uczniem jego był Cornells Cornelisz van Haarlem.
106. Na targu.
Tabl. 39 ol. drz. dęb. 122X173. Dat.: «15. 8, 4 Januarius»
Określony na podstawie porównania z obrazami tego malarza podobnej treści w Muzeum Wiedeńskim (Kat. 1907, N. 703 jako Aertsen) oraz w Muz. w Amsterdamie: por. J. Sievers: Pieter Aertsen, Leipzig, 1908, 128-129, tabl. 32 (a i b).
Wł. hr. Edwarda Raczyńskiego w Warszawie.
POTTER, Pieter Symonsz.
Ur. w 1597 w Enkhuizen, pogrzeb. 4. X. 1652 r. w Amsterdamie. W latach 1628-30 pracuje w Lejdzie, począwszy od 1631 r. przebywa w Amsterdamie, gdzie czynny jest przeważnie jako malarz na szkle. Czas pewien, ok. 1647 r. pracował w Delft i Hadze. Na ukształtowanie się jego sztuki nie pozostały bez wpływu studia nad obrazami F. Halsa, jakie P. był prowadził. Portrecista, malarz pejzażów i mar twych natur.
107. Naczynia.
Tabl. 40 ol. drz. dęb. 32,5X41,5, sygn.: «P. Potter f. 1631».
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
PURGAU, Philipp
Ur. w Linzu 1709 r. - Żadnych bliższych wiadomości z je go życia nie znamy. Malował ptaki. Nieliczne obrazy Purgau’a znajdują się w Muzeum Wiedeńskim oraz w Muz. Wrocławskim.
108. Zabite ptactwo.
ol. pł. 26,7X39, sygn.: «P. v. Pu....»
109. Zabite ptactwo (pendant).
ol. pł. 26,7X39, sygn.: «P. v. Purgau F.»
Wł. hr. Artura Tarnowskiego w Górze Ropczyckiej.
RECCO (?), Giuseppe
Ur. 12. VI. 1634 w Neapolu, um. 29. V. 1795 w Alicante. Uczeń Falcone’a i P. Porpora, pracujący pod wpływem mistrzów niderlandzkich (m. O.M. v. Schrieck i F.Snijdersa). Czynny przeważnie w Neapolu.
110. Kosz z owocami i papugą.
ol. pł. 82X103,2.
Przypisany temu autorowi na podstawie kolorytu i porównania z obrazem w Muz. Prow, w Hannowerze, Nr 133. B. bliski licznym kompozycjom Snijdersa.
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki.
RIJCK, Pieter Cornelisz, van
Ur. w Delft 1568 r. i tam um. 1628 (?). Był uczniem J. Willemsza w Delft i Huybrechta Jacobsa. Przez czas dłuższy przebywa we Włoszech, od 1604 czynny w Haarlemie. Malował i rytował sceny religijne i wnętrza kuchenne.
111. Wnętrze kuchni.
Tabl. 41 ol. pł. 157X256,8. Por. obraz w Muzeum w Hoorn, Nr 77 (okr. jako F. v. Schooten), oraz drugi, niegdyś w zbiorach Domu Sztuki - Dorius Hernsen w Haadze. Foto w RBureau.
Wł. hr. Józefa Potockiego w Warszawie.
RIJCKHALS, Franęois
Data urodzin nieznana. Ur. w Middelburgu, um. tamże 29. VII. 1647 r. Malarz scen rodzajowych i martwych natur. Zachowane jego obrazy pochodzą z lat 1628-1645. Jeden z celniejszych przedstawicieli malarstwa «nature morte» i scen rodzajowych w Holandii XVII w.
112. Wyprawa na strych.
ol. drzewo dęb. 52,3X81,5. Sygn. monogr. i datą 1637. Dep. Państw. Zbiorów Sztuki, 1938 (Zb. St. Krosnowskiego) - Muz. w Haarlemie («Wnętrze») nr 138 z 1648 r. Por. A. Bredius: De Schilder Franęois Rijckhals, «Oud Holand», 1917.
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
ROOTIUS (?), Jan Alberts Ur. ok. 1615 r. w Medembliku, um 1674 r. w Hoorn. Był uczniem P. Lastmana. Malował kompozycje figuralne i martwe natury.
113. Śniadanie.
Tabl. 42. ol. pł. 79X89,5.
Obraz utrzymany m typie obrazów W. Hedy, zdaje się jednak być dziełem Rootiusa. Por. HF. Wijnman: De Stillevenschilder Jacob Rootius, «Oud Holland» 1930, str. 63.
Wł. hr. Edwarda Raczyńskiego w Warszawie.
ROYEN, Willem Frederik van
Ur. w Haarlemie ok. 1654, um. w Berlinie 1723 r. Był uczniem Melch. de Hondecoetera i Arenta v. Ravesteyna. W r. 1669 został malarzem dworskim w Poczdamie. Malował przeważnie ptaki i martwą naturę.
114. Trofea myśliwskie na tle pejzażu.
ol. pł. 128,7X90. Sygn.: «W V. Royen f. 1709».
115. Trofea myśliwskie na tle pejzażu (pendant).
ol. pł. 128,7X90,7. Sygn.: «W Roy.. n f. 1709».
Wł. Muzeum XX. Lubomirskich we Lwowie (Gal. Dąmbskich).
SAFTLEVEN, Cornells
Ur. w Gorkum w 1607 r., pochowany 4. VII. 1681 r. w Rotterdamie. Prawdopodobnie był uczniem swego ojca Hermana S. Czynny był w Rotterdamie, gdzie też w r. 1667 został wybrany starszym cechu. W dziełach jego da się zauważyć wpływ Adr. Brouwera i Teniersa, oraz Egb. v. der Poela. Saftleven malował i rytował pejzaże, zwierzęta i wnętrza chat chłopskich z martwymi naturami złożonymi z naczyń kuchennych i stajennych.
116. W szopie.
ol. drz. dęb. 42,6X52. Sygn.: «Saftleven C.»
Wł. Muzeum Miejskiego Historii i Sztuki im. J. i K. Bartoszewiczów w Łodzi (z zapisu ś.p. K. Eiserta).
SCHOOTEN, Floris, van
Malarz czynny w Haarlemie w pierwszej połowie XVII tu. 1639 r. był dziekanem cechu w Haarlemie. Ten świetny artysta przez czas dłuższy był całkowicie zapomniany, a wiele jego obrazów przypisano Willemowi Heda. We wcześniejszym okresie swej twórczości przypomina Florisa v. Dycka i Jac. Corn. Delfta. Uczniami jego byli: Lievens Starszy, Abraham van Tempel.
117. Śniadanie.
Tabl. 43 ol. drz. dęb. 84X23.
Przypisywany poprzednio W. Heda. Autorstwo v. Schootena wysunęła Żarnowska, o.c. XII, n. 1.; por. Gumowski, o.c. Nr 68.
Wł. Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu.
SEGHERS, Daniel
Ur. 5. XII. 1590 r. w Antwerpii, um. tamże 2. XI. 1661 r. W r. 1609 jest uczniem Jana Brueghla («Aksamitnego»). W 1611 r. zostaje przyjęty do cechu Św. Łukasza w Antwerpii, a w 1614 r. wstępuje jako brat-laik do zakonu OO. Jezuitów. Po rocznym pobycie w Rzymie, jako braciszek zakonny wraca do rodzinnego miasta, poświęcając się malarstwu kwiatów. Współpracuje z Rubensem, v. Dyckiem i Ger. Seghersem. Piękno jego obrazów opiewają poeci Vondel i Huygens, a zabiegają o ich posiadanie liczne dwory europejskie. Do uczniów Seghersa należeli m in.: Jan Davids de Heem, J. P. Gillemans, Nic. Verendael. Fr., Ykens
118. Autoportret w otoku z kwiatów.
Tabl. 44 ol. pł. 98,1X79,8. Sygn.: «Daniel Seghers.», pochodzi ze zb. pryw. tu Austrii.
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
SEYBOLD, Christian
Ur. w Moguncji w 1697 r., um. w Wiedniu 1768 r. Malował głównie portrety. Seybold był wiernym naśladowcą Balth, Dennera.
119. Mężczyzna z zającem w ręku.
ol. pł. 95X74,4.
Wł. Muzeum XX. Lubomirskich we Lwowie.
SNIJDERS, Frans.
Ochrzczony II. IX. 1579 r. w Antwerpii i tam umiera 19. VIII. 1657 r. Był uczniem Pietra Breugla II, i Henr, van Belen. Od 1602 r. należy do cechu w Antwerpii. Przez rok przebywa we Włoszech (1608-1609). Współpracował z Rubensem i van Dyckiem, Corn, de Vosem. Malował martwe natury, zwierzynę, owoce, kwiaty. Wysoko ceniony przez współczesnych, miał wielu uczniów takich jak: Fyt, Nic. Bernarts i Pieter Boel.
120. Małpa wśród owoców.
ol. pł. 111X157.
Przypisywany dotąd v. Kessel’owi. Autorstwo Snijdersa stwierdza zestawienie z obrazami S. w Nat. Gall, w Lon dynie (Kat. 1920, n. 1252) oraz z obrazami jakie przewinęły się przez aukcję u Lempertza w Kolonii fio. V. 1917) i v. Nemes’a w Paryżu (17. VI. 1913, N. 75).
Wł. p. Zofii Menczakowej w Warszawie.
SNYERS, Peter
Ur. w Antwerpii 30. III. 1681 i tam um. 4. V. 1752 r. Był uczniem Al. van. Bredael. W roku 1703 wyzwolony na majstra w Antwerpii. Snyers malował portrety, sceny rodzajowe, pejzaże, kwiaty i zwierzęta.
121. Zabite ptaki.
ol. drz. dąb. 45X55. Sygn.: «P. Snijers.»
Por. Gumowski, o. c. 88.
Wł. Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu.
SON, Joris, van
Malarz czynny w Antwerpii, ur. 24. IX. 1623, zm. 25. VI. 1667. Od r. 1644 należy do cechu w Antwerpii. Prawdopodobnie był uczniem Jana Davidsa de Heema, którego w sposobie malowania b. prypomina. Uczniami v. Sona byli: A. Herderwijn, Conn. Van Heyren,Fr. van Everbroeck, J . P. Gillemans II, i Norbert Montalie. Malował martwą naturę, kwiaty, owoce.
122. Patera z owocami.
Tabl. 45 ol. drz. dęb. 92,5X70,5.
Por. obrazy J. v. S.w Muz. w Nantes (foto. Arch. Photogr. N. 1362) oraz tu Muz. tu Wiedniu (N. 828); cf. Warner, o. c. 200.
Wł. hr. Edwarda Raczyńskiego w Warszawie.
SORGH, Hendrik, Martensz, (zwany ROKES).
Ur. tu Rotterdamie 1611 r. i tam umiera 28. VI. 1670 r. Był uczniem D. Teniersa i W. Buytewecha. W Amsterdamie przebywa w latach 1630-1632, poza tym czynny w Rotterdamie. Maluje głównie sceny rodzajowe (przypominające Teniersa i Brouwera), portrety. A. Diepram i Jan Blouvoet byli jego uczniami.
123. W kuchni.
ol. pł. Sygn.: «M. Sorgh 1643».
Inw. Kr. N. 578 (nab. w 1779 od Priebla); Somow, o. c. Nr. 27; Iskierski, o. c., B. 121. Mańkowski, o. c., 285, tabl. 70.
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki (Gal. w Łazienkach).
SPAENDONCK, Cornelis van
Ur. w Tilburgu 22. III. 1756, zm. 11. V. 1840 r. w Paryżu. Był uczniem Herreynsa w Antwerpii. Malował kwiaty i owoce (pracował także dla fabryki porcelany w Sevres).
124. Kwiaty.
ol.drz. dęb. 32,8X26,8. Sygn.: «Corneill Van Spaendonck».
Wł. hr. Maurycego Potockiego w Jabłonnie.
STRECK, Juriaen van (iu rodzaju)
Ur. w Amsterdamie 1632 i tam umiera 1678 roku. W twórczości jego czuje się silnie oddziaływanie sztuki Willema Kalfa.
125.Owoce i dzban.
ol. pł. 59X79
Przypisany szkole J. r. Str. na podstawie obrazu z kol. Teodora Stroeffera w Norymberdze (Kat. aukcji z 1937 r. nr 100).
Wł. Alfreda Piottuch - Kublickiego w Warszawie.
TENIERS, Dawid (Młodszy)
Ochrzczony w Antwerpii 15. XII. 1610 r., umiera w Brukseli 25. IV. 1690 r. Był uczniem swego ojca Dawida T. Star szego, ale zarówno Rubens jak i Adr. Brouwer silnie wpłynęli na jego rozwój artystyczny. W r. 1632 widzimy go na liście cechu w Antwerpii. Teniers pracował dla Filipa IV Hiszpańskiego i don Juana Austriackiego. Do roku 1651 czynnym był w Antwerpii a potem już do śmierci zamieszkiwał w Brukselli. Malował i rysował pejzaże, portrety, martwe natury, ale ulubionym jego tematem były sceny rodzajowe. Będąc przez współczesnych wysoko cenionym, miał wielu uczniów i również wielu naśladowców.
126. Wnętrze chaty.
Tabl. 46 ol. drz. dęb. 73,7X105. Sygn.: «D. Teniers».
Znanych jest kilka obrazów, będących dosłownem powtórzeniem prawej strony obrazu wilanowskiego: i) Nie gdyś w zbiorach Gal. Sedlmayera (1879, ur 41) następnie na aukcji w tejże Galerii (3.VI. 1907, N 48) dat. r. 1651 (64X79 cm). 2). Ujawniony na aukcji obrazów starej szkoły w Kolonii (0.5.1916, N 102), następnie ponownie na aukcji w Frankfurcie (28. III. 1927, N 80), o wym. 70X50 cm. W obrazie drugim widnieje z lewej strony fragment tuszy mięsnej; całość tej kompozycji powtarza obraz znany z aukcji u Giroux w Brukselli (15. III. 1928. Nr 54), opatrzony niepewnym monogramem. Obraz brukselski wydaje się być kopią sztychu T. (Smith 517). Obraz wilanowski powtarza bez zmian prawą część sztychu; po lewej, zamiast wiszącej na haku tuszy, widnieją naczynia i sprzęty. Drobne zmiany dadzą się również zaobserwować w potraktowaniu szczegółów wnętrza, stanowiącego tło pierwszoplanowej postaci niewieściej po prawej stronie malowidła. Obraz pochodzi ze zbiorów Króla Jana III.
Wł. hr. Adama Branickiego w Wilanowie.
UTRECHT (?), Adrian, van
Ur. w Antwerpii 12. I. 1599 r., umiera również w Antwerpii 5. VIII. 1652 r. Był uczniem H. de Neijta. Podróżował czas dłuższy po Francji, Hiszpanii, Włochach i Niemczech. Od roku 1625 należy w swym mieście rodzinnym do cechu św. Łuk. Treścią obrazów Utrechta jest zwierzyna, ryby, kwiaty, i owoce. Uzupełniali je czasem Rubens, Jordaens i Teniers, domalowywując figury ludzkie. Wpływ Utrech ta zaznaczył się dość silnie w twórczości J. D. de Heema.
127. Starzec trzymający zająca.
Tabl. 47 ol. pł. 166,2X117.
Hypotezę o autorstwie A. v. U. wysunął był ś. p. ks. kanonik Mrozowski, z którego zbiorów pochodzi ten obraz. Potwierdza tę atrybucję do pewnego stopnia zestawienie z obrazem w Pinak. Monach. (Rat. 1936, N. 1252) oraz ze «sceną w kuchni» jaka pojawiła się w swoim czasie na aukcji Maiera v. d. Bergh w Antwerpii (1904, Nr. 84). Fo to w R. Bureau w Hadze.
Wł. Muzeum Diecezjalnego w Płocku.
VALAYER - COSTERE, Anne
Ur. w 1744 r. w Paryżu, um. tamże w 1818 r. Nauczycielem artystki był Chardin. V. C. rozwijała działalność w Paryżu jako znana malarka «martwych natur».
128. Martina natura z owocami i butelką wina.
ol. pł. 46,4X58.
Nab. w 1871 r. od K. Zandrowicza.
129. Martwa natura z owocami i motylem (Pendant).
ol. pł. 46X57,5
Nab. w 1871 od K. Zandrowicza.
Por. n. p. dwie martwe natury tej malarki w K. Fr. Mus. w Berlinie nr 731.
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
VERBRUGGEN, Gaspar, Peeter
Ochrzczony 8. X. 1635 r. Um. 16. IV. x68i r. V. był uczniem malarza martwych natur Cornelisa Mahu. Na majstra został wyzwolony w Antwerpii w 1650 (?) r. Malował kwiaty. Uczniami jego byli: Joris Carpentiro, Norbertus Beeckmans, Norbertus Martini i Jac. Seldenslach.
130. Wieniec z kwiatów.
ol. pł. 83,5X66 Sygn.: «gas.P. Verbruggen 1669 »
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
WALSCAPELLE, Jacob van Data urodzin i śmierci nieznana. Czynny był w Amsterdamie w latach 1665 - 1718. Nauczycielem jego był, jak się zdaje, Cornells Kick, malarz kwiatów i owoców. W. malował kwiaty i martwe natury. Obrazy jego uchodzą często za dzieła Jana Dawidsa de Heem. Zaliczany jest do szkoły amsterdamskiej.
131. Kwiaty
ol. pł., 76X61,5.
Ze zb. Dra J. Popławskiego, 1935.
W rkp kat. Popławskich uchodzi za dzieło Willema van Aels Fałszywa sygnatura «de Heem» namalowana jest na resztkach starej sygnatury w której rozpoznał dr. Żarnowski podpis Walscapell’a. Bliski do naszego obrazu jest obraz W. z Nat. Gall, w Londynie (nr 1002). Por. o. c. 109 sq.
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
WEBER, Franz, Joseph (Textor).
Malarz czynny w Insbrucku w pierwszej połowie XVIII w. (umiera w 1741 r.) studiował w Akademii w Wiedniu. Weber - Textor znany jest jako naśladowca mistrzów flamandzkich Brueghla, Teniersa, Fyta i t. d.). Malował sceny rodzajowe, zwierzęta, kompozycje historyczne i mitologiczne.
132. Zabite ptaki
ol. bl. miedz. 61,7X40, sygn.: «F. I. Texter».
133. Zabite ptaki
ol. bl. miedz. 61,7 X 49.,sygn.: «Fyt».
Por. Młodecki i Piotrowski, o. c.
Wł. dr Ludwika Bryndza - Nackiego w Warszawie.
WEGMAYR, Sebestian
Ur. 7. II. 1776 r. w Wiedniu, um. 20. XI. 1857 r. tamże. Uczeń wiedeńskiej Akademii, następnie profesor. Malarz kwiatów i martwych natur.
134. Kwiaty
ol. pł. 69,7X55,8. Sygn.: «Seb. Wegmayr».
Ze zb. Szkoły Sz. P. tu Warszawie, 1879 (Fiorentini).
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
WEENIX, Jan (mł.)
Ur. w 1640 lub 1644 r. w Amsterdamie, um. tamże 20. IX 1719 r. Uczeń swego ojca Jana Bapt. W. pracował pod wpływem wuja, Gijsberta d’Hondecoetera, oraz E. Voncka i Math. Bloema. W latach 1664-68 pracuje w Utrechcie, okres 1702-1712 spędza w zamku Bensberg pod Dusseldorfem, jako malarz nadworny Kurfürsta, później wraca do Amsterdamu. Córka jego była malarką kwiatów. Do rzędów naśladowców W. należeli Dirck van Valckenburg i P. Hamilton. Malarz i rytownik portretów i martwych natur.
135. Zabity kaczor.
ol. pł. 85X66.
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
136. Zabity zając.
ol. pł. 97,8X81,5. Sygn. «J. B. Weenixft.»
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki (Zamek Królewski w Warszawie).
137. Trofea myśliwskie.
ol. pł. 80X71,6.
Wł. Muzeum Wielkopolskiego w Poznaniu.
138. Trofea myśliwskie.
ol. pł. 121,1X84,6
Inw. Kr. N. 4 (nie wymienia autora); Somow, o, c. N. 194 (jako J. Weenix); Iskierski, o. c. N. 136 (Weenix); Mańkowski, o. c. 197, tabl. 86.
Wł. Państwowych Zbiorów Sztuki (Gal. w Łazienkach).
139. Pies i dzik.
Tabl. 48 ol. pł. 123X98,9. Sygn.: «J. Weenix 1705»
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.
YKENS, Catharina
Ur. w Antwerpii w 1659 r., data śmierci nieznana. Była uczennicą swego ojca, Jana Y.; w 1688 r. wyzwolona na mistrza cechu w Antwerpii. Malarka martwych natur specjalizująca się w kwiatach i owocach.
140. «Portret G. Dou w wieńcu kwiatów».
ol. pł. 81,3X66,2.
141. «Portret żony (?) artysty w wieńcu kwiatów» (pendant).
ol. pł. 81,3X66,2.
Autorstwo C. Ykens opieram o dwa sygnowane obrazy tej malarki znajdujące się w Muz. w Madrycie (Nr 1902-1903). Portret G. Dou zaopatrzony fałszywą (?) sygnaturą «G. Dou» jest kopią znanego autoportretu artysty z Galerii Czernina w Wiedniu (Kat. 1936, N. 176) z lat 1645-1650. Kopia tego portretu z 1672 r. znajduje się w zbiorach zamku w Norymberdze. Oba portrety wprowadzone zostały jak się zdaje znacznie później do pustych, uprzednio przygotowanych pól.
Wł. Muzeum Narodowego w Warszawie.