ORP SOKÓŁ (294)
Dostępny dla zwiedzających od 25 marca!
Polską banderę podniósł 4 czerwca 2002 r. Był trzecim okrętem o tej nazwie w naszej Marynarce Wojennej.
Historia jednostki jest jednak znacznie dłuższa – zbudowana została w niemieckiej stoczni Rheinstahl-Nordseewerke i weszła do służby w Marynarce Wojennej Królestwa Norwegii pod nazwą KNM Stord w 1967 r. jako jeden z 15 okrętów podwodnych projektu „207” (typ Kobben). Okręty bazujące w norweskich fiordach stanowiły istotne wzmocnienie północnej flanki NATO. Wycofany w 2001 r. ze służby liniowej, w wyniku porozumienia między rządami Norwegii i Polski został przejęty przez Marynarkę Wojenną RP. Był pierwszym z czterech okrętów tego typu (pozostałe: „Bielik”, „Kondor” i „Sęp”), które weszły do służby w Dywizjonie Okrętów Podwodnych. Jednostki przed przekazaniem Polsce zostały w Norwegii wyremontowane, a polscy marynarze szkolili się pod okiem norweskich kolegów. Kobbeny pod polską banderą były intensywnie wykorzystywane, załogi doskonaliły wyszkolenie i brały czynny udział w działaniach zespołów flot Sojuszu Północnoatlantyckiego. Wykonywały zadania głównie na Bałtyku i Morzu Północnym. OORP Bielik i Kondor brały również udział w misjach NATO na Morzu Śródziemnym, gdzie kontrolowały ruch statków pod kątem walki z terroryzmem.
ORP Sokół III zakończył służbę pod biało-czerwoną banderą 8 czerwca 2018 r.
Dane taktyczno-techniczne ORP Sokół (III):
Wyporność: na powierzchni – 459 t, w zanurzeniu – 524 t
Wymiary: długość – 47,40 m
szerokość – 4,60 m
zanurzenie – 4,30 m
Napęd: 2 silniki wysokoprężne o mocy 1200 KM
silnik elektryczny o mocy 1800 KM
1 śruba napędowa
Prędkość maksymalna: nawodna – 12 węzłów, podwodna – 18 węzłów
Zasięg: 5 000 Mm przy prędkości 8 węzłów (na powierzchni)
350 Mm przy prędkości 6 węzłów (w zanurzeniu)
Uzbrojenie: 8 wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm
Załoga: 21 osób (w tym 5 oficerów)